Leakim 0 Postad 29 Oktober , 2008 I min Finnmaster 6600 WA vill jag ha möjlighet nästa sommar att ha värme när jag ligger vid brygga i någon gästhamn. Vill inte investera i en separat värmare utan tänker mig en vanlig elektrisk bilvärmare på mellan 800 - 1500 W. Har tillämpat detta i tidigare båtar med tillräcklig komfort. I de fallen har jag haft landström installerad. Nu funderar jag på om detta ska vara nödvändigt i min lilla båt för bara detta ändamål. Jag tänker mig istället att dra landströmkabeln via en portabel jordfelsbrytare direkt till min varmare. När jag är i hamn är min motor upphissad. Någon som kan kommentera denna idé. Vilka problem kan jag ev få? Någon som gjort likadant? Kanske får jag för mig att koppla in min kylbox också men inte samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Oktober , 2008 De ë la inga problem när du har en jordfelsbrytare. Problemen kommer när du börjar få lite belastningar för i marinorna har dom börjat minska snabbsäkringarna till 3A. Då har du en maxfröbrukning som ligger på ca 750W. Så det gäller att inte kräma på för mycket. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 29 Oktober , 2008 Jag satte dit ett defa motor värmare uttag i fören o det funkar kalas o det kan man ju grena ut hur man vill o är det tätt på en bil så borde det klara båten. /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Oktober , 2008 Kör på Leakim! Så där har jag själv gjort i alla år med mina tidigare båtar. Faktiskt även utan jordfelsbrytare eftersom ju fläkten varit i plast och inte är strömförande i höljet. Från april till oktober bor jag ombord så det var ingen engångsföreteelse heller. Min nya båt har en landströmsanläggning som jag litar på när det gäller galvaniska strömmar, så nu kör jag via den istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 29 Oktober , 2008 Om du bara drar in sladden och pluggar in värmaren i uttaget kan då inte jag förstå att du ska få några problem. dvs om värmaren står på golvet el dyl. Problem kan väl uppstå om värmaren är i metall och du har förbundit metallhöljet med båtens jord (UNDVIK Detta) men om värmaren står fritt är det mej veterligt inga problem. Jordfelsbrytare rekomenderas. Varma hälsningar El-ek-trikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser