Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Lasse-H

Signal omvandlare till NMEA

Rekommendera Poster

Hej, jag har en DC typ Sunseeker 43 som jag satte nya maskiner i till denna sommaren. Nu till mitt problem: Jag vill ha en Garmin GPSMAP 4010 plotter/radar, men den far inte plats pa istrumentpanelen pga motor instrumenten. Men om man omvandlar instrument signalerna till NMEA signaler kan jag fa upp instrumenten i plottern. Ar det nagon som vet var man kan fa tag i en sadan omvandlare? Dom flesta nya dieslar har redan en sadan omvandlare, men inte Marine Diesel.

MVH. Lasse H.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket märke och modell är det på motorerna? Min CMD Diesel skickar ut Smartcraft-data som inte är NMEA kompatibel och det finns inga konverterare. Då måste man välja en GPS från Navman om man vill ha motordata i GPS:n. har själv en GPSmap 4008.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En förutsättning är att man har elektroniskt styrda motorer, ex common-rail och PDE Då finns en massa information att få ut från motorerna som,rpm, förbrukning,temperatur,oljetrycktryck mm mm. Denna information finns på finns att läsa ut från motorns EDC, Detta callas för CAN- controler area network.´ Finessen med detta att man får all denna data från motorn i bara 2 kablar, man slipper således en massa installationstid. en del motortillverkare har sitt egna protokoll. men dom flesta har SAE J1939. Det finns en massa paneler att tillgå på marknaden som man kan koppla in Motorn, gps,tankvolym,motorrummskamera mm mm.

Det finns konverterings moduler som omvandlar analoga signaler till CAN, men dom är dyra och kräver individuell programering. Det tar ju liksom bort enkelheten med CAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En förutsättning är att man har elektroniskt styrda motorer, ex common-rail och PDE Då finns en massa information att få ut från motorerna som,rpm, förbrukning,temperatur,oljetrycktryck mm mm. Denna information finns på finns att läsa ut från motorns EDC, Detta callas för CAN- controler area network.´ Finessen med detta att man får all denna data från motorn i bara 2 kablar, man slipper således en massa installationstid. en del motortillverkare har sitt egna protokoll. men dom flesta har SAE J1939. Det finns en massa paneler att tillgå på marknaden som man kan koppla in Motorn, gps,tankvolym,motorrummskamera mm mm.

Det finns konverterings moduler som omvandlar analoga signaler till CAN, men dom är dyra och kräver individuell programering. Det tar ju liksom bort enkelheten med CAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din garmin fongera inte du har ingenting kvar.

Det best är att flytta instrumentpanelen, på sidan, under stolen, var du vill men det blir bättre. Du ha några larm som skulle fongera när du kör med motör och utan garmin inget nivå, larm etc....

Du flytta panelen inne om det är möjligt och senare det är inte förbjud att kolla i parallel med en NMEA system. (2000?).

Du få då 2 system, det är bra att ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Dieseldoris.

Var kan man kopa sadana konverterings satser aven om dom ar dyra? For mig ar det en fraga om utrymmes brist pa instrument panelen.

MVH. Lasse H.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CAN-track har den mojligheten, jag tror att comstedt saljer det i sverige. men det blir som sagt dyrt att kopa det systemet for bara 2 paneler da du betalar for ett dataprogram som jag har for mig ligger pa 20.000, sedan behover du ju givetvis tva konverteringsmodulel. kommer inte ihag vad dom kostar och sedan paneler. men kolla med comstedt ang CAN-track

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, 20 papp var lite i grovsta laget. jag far val tagga ner till den minsta 8 tums skarmen, sa far kanske bade instrument och plotter plats.

Tack for hjalpen i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...