elektrikarn 123 Postad 28 Oktober , 2008 Hej govänner. Har ett problem med en gammal dieselmotor som ni kanske kan hjälpa mej med. Motorn i fråga är en BMC commodore diesel 3,4 L årsm ca 61-62 med en CAV dieselpump se bild (är då väldigt lik min). Saken är den motorn startar perfekt och går som en klocka (drar dock lite olja men det kan jag leva med) men så fort den blir varm så sticker tomgången och lägger sej på ca 1300-1500 varv. dvs kall motor normal tomgång ,varm motor alldeles för hög tomgång . Motorn började så här andra året jag hade den och nu är det alltid så här. Ingen har rört kallstarts pluggen och jag har försökt ställa ned på reglaget (bröt plomberingen på dieselpump o skruvade ned ,hjälpte ej). Har fått div gissningar bla om ett ev membran i pumpen som kanske ska bytas . Har t o m orginal boken men inga tips finnes där heller . Tycker för övr väldigt bra om denna motor då den aldrig tvekar utan går jämt och fint. Alla tips mottages tacksamt. Senast ändrad av elektrikarn | 28 oktober 2008 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Oktober , 2008 Vartalsregulatorn sitt oftast på reglerstången. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 29 Oktober , 2008 Tack Nitro Antar att det är denna runda grunka som är regulatorn men vad göra? Var justerar man, eller läser man en vers över den ? Har perfekt tomgång på kall motor men så fort den börjar gå över 60 C så sticker tomgången ett par hundra varv till. Förslag mottages tacksamt. tillägas kan att jag har en liten liten inblandning av anti dieselbakterie gift samt lite tvåtaktsolja i men problemen började innan jag började med dessa. Kollar för tillfället runt med ägare till g:a Nuffield traktorer ,samma spis i dem. Gnugga era små grå och hör av er. Tack på förhand. Senast ändrad av elektrikarn | 29 oktober 2008 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser