Snoilsky 3 Postad 28 Oktober , 2008 Vi är intresserad av att omlackera vår Comfort 30. Vi har bett om en prisindikation från en firma men inte fått svar ännu. En bekant berättade att det hade kostat 20 000:- för slipning, spackling och lackering (ink materialkostnader) för en större båt förra året (fribord och däck). Låter det rimligt? Är det någon som känner till vad det kan kosta att: 1. Lackera om fribord ink. förarbete och materialkostnad 2. Lackera om däck ink. förarbete och materialkostnad /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 28 Oktober , 2008 20000 kr låter billigt. För hela båten kostar det säkert det tredubbla om inte mer. Det är bara att hoppas att jag har fel. Min dryga 1 dm breda rand som går runt båten, lackades 04, det gick på närmare 10000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 28 Oktober , 2008 Det låter inte inte om det avser bortlejt jobb. Bara materialet närmar sig hälften av den summan om det är 2k-lack. Jag lackade om skrovet på min (iofs volymösa) 42-fotare för 6 år sedan. Då gick bara materialet som spackel, slippapper, grund- och täckfärg på drygt 8.000.- Och däck och överbyggnad är ju så mycket mer arbetskrävande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 28 Oktober , 2008 Ok, jag känner mig lite osäker på uppgiften om 20 000:- men jag ska dubbelkolla. I mitt fall är friborden viktigare. Återkommer om jag får svar från firman som jag kontaktade. /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majoon 0 Postad 28 Oktober , 2008 skulle tippa på minst 1000 kr / fot... kolla på www.yachtcare.se är mitt tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 28 Oktober , 2008 Jag väntar på svar från dem /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 28 Oktober , 2008 jag lacka om min båt för några veckorsen med gelcoat/topcoat. la på lite för mkt med, det blev ca 55kg totalt med däck och skrov. grym skillnad på jobb däck vs skrov. däcket är nog dubbla jobb tiden skulle jag tro. men då passa jag på att spackla och plasta igen hål. spackel använde jag mej av topcoat/gelcoat med micro ballonger i för önskad vikositet. matrial kostnad ca 3000kr för 60kg gelcoat. sen massa slip papper.mkt slipjob och polering sen. även en del innan om man har mkt skador eller passa på att förändra nånting. men jag räknar med att ha ca 1mm tjockt lager runt hela båten sen efter polering kanske på vissa ställen mindre men däromkring ungefär som orginal gelcoaten. min båt är 9.15m lång och 3m bred (ballad typ) 2komponent lack är en annan sak. där är slut resultatet efter lackning det som är resultatet. betydligt tunnanre än orginal gelcoat. jag spruta med biltema spruta med deras största munstycke 2.2 mm väldigt tjocka lager blir det med det. vikositetet blir rejält trög. tror det är svårare att laga skador i 2komponet lack. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 28 Oktober , 2008 skulle inte bli förvånad om det kosta 1000kr/fot faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 11 December , 2008 Hej igen. Nu har jag fått svar: 3000-4000/m2. Antar att friborden på en komfort 30 ligger på ca 20-25m2. Det innebär att det skulle kosta ca 70 000:-. Det funkar inte. Kontrollerade uppgiften 20 000:- (båten är en S30). Kostnader: ------------------------------------------ Ägaren slipade själv. Lackarbete och inplastning av proffs: 10.000 kr Färg: 5000 kr Övrigt 4-5000 kr Våtslipning 20-30 timmar ------------------------------------------ Kostnaden känns något lättare att motivera. Eilean, hur blev resultatet? Känner någon till om någon har lagt ut bilder på ett lackeringsprojekt? mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 12 December , 2008 Yatchcare är kända för att vara väldigt dyra. Du kan säkert hitta en firma som tar hälften. Yatchcare profilerar sig mot de som har svårt att göra med sina pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 12 December , 2008 Märkligt: fick precis en prisindikation på 22000:- för att slipa, spackla, maskera och lacka båten med ca 7L 2-k epoxi från ett annat företag. En skillnad på ca 45 000:- ! /David Senast ändrad av Snoilsky | 12 december 2008 | 09:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 12 December , 2008 Vilket företag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 12 December , 2008 Skickade meddelande till dig om företag och prisindikationer. Jag har fått samma prisindikation från fler lackerare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 13 December , 2008 om det är hela båten alltså inklusive däck så är det ett väldigt bra pris. lite skumt att det vara går åt 7liter . själv hade jag 55liter på samma båt typ. men då även däcket. minst 1mm tjockt epoxi färg det låter bra. slipper man ju vatten inträngning m.m kanske. hur är det att laga vid ev skador? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 14 December , 2008 Priset gäller endast fribord. 7 liter 2k- epoxilack. Antar att gelcoaten lyser igenom vid djupare repor. Vet inte hur lätt det är att laga men jag hoppas att det går. Tyvärr är gelcoaten i en färg som jag inte vill ha (vinröd) vilket innebär att nya repor kommer synas ganska väl om jag väljer vitt eller ljusgrått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jeppovich 0 Postad 14 December , 2008 Hej! Hade du tänkt och lämna in till firma som skall göra allting stoppar inte 20 000kr jag jobbar med det så jag vet. Men privat finns det säkert någon som gör det för 20, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 15 December , 2008 Jag skulle ber dig att fixa mer bilder för skrovet, jag är intresserad med resultaten, blir det bra efter polering, var det inte svårt? Jag ska göra det om jag kan, men vill inte missa, om resultat är inte perfect, vilket katastrof det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 December , 2008 Så här såg hon ut januari 2005, tre år efter omlackeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 December , 2008 Och nu i år, juni 2008, sex år efter lackeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 16 December , 2008 Mer bilder .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 16 December , 2008 Jag tycker att det ser väldigt fint ut! Är det gelcoat under och i så fall, är den i samma färg som lacken? Har du fått några djupare repor i friborden och i så fall, hur väl syns de och har du testat att reparera? Gjorde du lackjobbet själv? /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 December , 2008 Båten har ursprungligen brun (!) gelcoat. När jag köpte henne -99 var hon (lyckligtvis) omlackerad mörkblå, en lackering som iofs var professionellt gjord men som var mycket sliten och skadad, bl.a pga att båten slitit sig under en storm. Så när vi lackade om henne sommaren 2002 mattslipade vi henne och spacklade henne själva - det var många repor och hack! Allt underarbete gjorde vi själva (vi= jag och min fru), samt tejpade och täckte. Först försökte vi oss på att stryka själva med planstrykare, det var ju så många förståsigpåare som påstod att det skulle bli så bra. Trots idealiska temperaturer, test med olika förtunningsgrader och ett gott samarbete där en lade på färgen och en annan gick efter och strök ut - s.k. gang painting blev resultatet en katastrof. Randigt och rinnigt, färgen satte sig för fort! Via kontakter fick vi tag på en billackerare som åtog sig jobbet bara vi tog på oss ansvaret för underarbetet och ev spill pga dålig maskering. Han kom med sin kompressor, provade på några glasbitar tills han var nöjd med förtunningen. Sedan gick han runt två varv, vått i vått med grundfärg. Fikarast. Sedan två lager svart vått i vått. Efter två timmar totalt var han klar, packade ihop och drog med 3000 i fickan. Den bästa investering jag gjort. Istället för att kladda själv och garanterat få ett mer eller mindre amatörmässigt resultat. Färgen är Hempels 2-k polyuretan. Självklart är finns det hack och repor! Lackeringen är ju över 6 år nu och dessutom har vi långseglat henne i 18 månader och dessutom gått igenom frankrikes kanaler och flera hundra slussar. Men dessa små skador har jag helt enkelt fyllt i med en liten pensel. Visst, på nära håll syns det men i allmänhet är det inget man tänker på. Färgen är tålig och tål ganska mycket. Men svart är ju väldigt avslöjande, både på underarbete och efter rep av skador. Bilden är från i somras. Man ser litet skador där stävankaret slagit och när någon brygga struntat i väjningsreglerna och kört på oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 17 December , 2008 Där är bilder från min båt som ska mållas, hoppas att jag få visa andra bilder efter sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bagge 0 Postad 4 Februari , 2009 håller på med en maxi 95 total om gelcotering, räkna så här gelcoat till en maxi 95 iaf 40 kg 65 kr/kg förarbete slipa om det ä ojämnt innan lackering ca 50 h lackering 8 timmar slipning på denna båt jag håller på med efterslipning efter lack polering av skrov då är inte ovansidan med räknad 70-80 timmar, överbygget kanske 100h det är för att det blir mycket handslip eftersom man inte kan slipa med maskin överallt en person som utför arbetet beroende på vart är mellan 400-600 kr/h kanske mer material som har gått åt 300 180 papper för maskin kostar ca 350 kr/100 st 200st 240 papper samma pris 200 st 400 200 st 600 200 st 800 200 st 1200 2 kg paraffin 40 liter acetonca 0.5 liter härdare 3kg autosol div material som maskering, tejp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bagge 0 Postad 4 Februari , 2009 måste tilläga att det blir billigare att lackera om båten då man inte behöver göra massa efter arbete det ända negative me det är att det blir svårare att laga skador 0 att om man på vissa ställen under hade plastrena ytor, å inte får på skyddande topcoat för det är det där är, topcoat håller vatten borta inte till 100% med 97% bättre en ren plast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 22 April , 2010 Snoilsky, kan Du skicka lista till mig också? Tacksam.... Funderar på att lacka om friborden på en repad 40-fotare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser