Hustler 0 Postad 27 Oktober , 2008 Hej, undrar om det är möjligt (ej livsfarligt) att hänga på en 50 hk på en crescentbåt med samma skrov som 430 från -79 (osäker på exakt modell på min) Rek motorstyrka är 25 hk, kör med 35 nu och det funkar utan problem, räcker det med att förstärka akterspegel och köra förståndigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 27 Oktober , 2008 Fungerar utmärkt om du förstärker akerspegeln. Har själv haft på det skrovet. Men eftersom akterspeglarna är så klena redan från början och sen att dom ruttnar fort ihop. Då måste du förstärka garanterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 27 Oktober , 2008 Okej! tack! Hur förstärkte du akterspegeln? Jag funderar på en plåt som bockas och bultas över akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 29 Oktober , 2008 Försäkringen på båten lär ju stiga en aning, men motorkraften har inte så jäkla stor betydelse, kanske 60-40%. Mycket handlar om vikten. Det är många som har större motor på mindre båtar än vad dem är godkända för. Men det ska nog gå bra. Vad är maxvikten på en 25 du får hänga på enligt föreskrifterna för båten och den nuvarande 35hk samt den eventuella 50hk'aren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 30 Oktober , 2008 Normalt så brukar det finnas en plywoodskiva inplastad i akterspegel och det är en stor risk att denna har ruttnat på en så gammal båt. Du måste kanske ta ut plywooden, sätta dit en ny, tjockare plywood, och sedan plasta in den. Samt några extra förstärkningar i hörnen där akterspegeln möter båtens sidor. När jag skriver plasta så maner jag glasfiberlaminat. Lite pyssel till kommande vintern, jag tror jag har sett en tråd här hur man gör med hittar inte den.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 30 Oktober , 2008 flyttankar/sittplats är ju i direkt anslutning till akterpspegeln så fler förstärkningar så som du beskriver blir svårt, skicket på träet är okänt men kan tänka mig att det inte mår alltför bra och att plasta in nytt trä under vintern blir svårt då jag inte har tillgång till garage där båten får plats. En plåtbit eller liknande över akterspegeln skulle vara den enklaste lösningen för mig så det lutar åt det (förutsatt att det verkar stabilt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 30 Oktober , 2008 Jag vet inte gränsen för vikten på 25 hk. Jag har en Johnson 35 hk - 1979 på den nu och ska väl till våren slänga på en Mercury 50 hk - 1977 och jag kan tänka mig att mercurymotorn väger en del mer än Johnsonmotorn eftersom det är 2 cyl på johnson och 4 på mercury.., Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser