crilleb 0 Postad 27 Oktober , 2008 Hej jag har ett fint teak däck som det läcker in vatten från.Man kan knapp se några sprickor i nåten.Nu på höst kanten så var det nästan tätt.kan man få det tätt utan att nåta om hela däcket?Tänkte att låta det torka och se om man kan se några sprickor då.men såg inte några ivåras när vi oljade däcket.Är det någon som har ett bra tipps vill helst inte nåta om hela däcket det är väldigt stort hoppas på ider Mvh christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 28 Oktober , 2008 Du har rätt, det var ett stort teakdäck:) Jag vet inte men det troligaste är väl att det läcker där teaken möter mahogny eller vid någon lucka eller dyl, sedan rinner vattnet tex mellan teaken och plywooden och droppar på ett helt annat ställe i ruffen. Om du hittar läckan så kan du väl nåta om just där. Jag har svårt att tro att sprickorna är så stora att du kan se dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 28 Oktober , 2008 Kan du inte hjälpligt lokalisera det underifrån, där det läcker in alltså, för att därefter mer noga leta efter sprickor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 28 Oktober , 2008 När det regnat och solen börjat torka däcket kan du se att det är mörkt kring nåten en liten extrastund på en del ställen innan hela däcket torkat. Där har du den dåliga nåten. Byt ut den och minst en decimeter åt varje håll. Lite fusklagning, javisst - det är alltid bättre att åtgärda hela däcket. Men det ville du ju inte. Kolla också där däcket möter andra material, påskruvade beslag och annat och dåliga teakpluggar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crilleb 0 Postad 28 Oktober , 2008 hej Har på vissa ställen satt eltejp föratt sedan spolat med vatten slangen det blev lite bättre spolade sektions vi föratt kunna lokalisera läckor.babordsidan är värst.Man kan se vissa ställen som att teaken och nåten inte har fäst riktigt fast nåten är hel.Undra om man torkar däcket mycket så kanske man kan se större springor.Och då om det finns något som man typ kan bredspackla sedan sikla eller slipa? // chrisetr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 28 Oktober , 2008 Det låter som om du har två val om du vill att det ska hålla tätt: 1. Nåta om hela däcket 2. Slipa ner däcket och lägga en matta i epoxi över hela däcket för att sedan lacka det. Det låter i mina öron som om nåten är slut. Att spackla som du föreslår kommer aldrig att hålla. Du kommer inte att få nya massan att fästa mot gamla, det kommer att släppa när träet rör på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 30 Oktober , 2008 Intressant bild! Om du ursäktar frågan, vad är det för båt? Jag hade själv en del problem med mindre läckage. Nåtade om däcket men det visade sig att även om det hjälpte en del, så var största tjuven fönster i mahognyöverbyggnad, både fasta fönster och öppningsbara. Kan vara ett tips att börja där. Beroende på däckskonstruktion kan vattnet dyka upp på helt andra ställen än där det faktiskt är läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser