Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
ossi

namnbyte

Rekommendera Poster

har en stålbåt som heter helena. kan jag byta namn 

har  hört  att det betyder otur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se´ n beror det naturligtvis på hur vidskeplig du är... själv tvekar jag inte att byta namn på båten (plast) om det skulle bli aktuellt... enligt mig så är det ett dött ting som du kan benämna som du känner för... vet att jag får en hel hop med folk och synpunkter på mig nu efter detta uttalande, men som jag brukar säga: det är min åsikt, och jag står för den...!

Redigerat p g a stavfel.

Senast ändrad av Keddy | 29 oktober 2008 | 10:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska enligt gammal sägen betyda otur om man byter namn på en båt. Dock endast om den har blivit döpt till ett namn av tidigare ägare! Inte om den bara heter typ 22475-BL etc

Senast ändrad av WaterWolf | 29 oktober 2008 | 10:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt namn på 3 av de 4 båtar jag ägt och inte råkat ut för något - inte ens gått på grund. Byt Du namn

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag haft en skonare(?) från 1700-talet som ska gå över världshaven hade jag nog inte vågat byta namn pga hokus pokus, men på nåt vis känns det inte som att samma själ finns i en vanlig fritidsbåt... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det innebär absolut ingen otur att byta namn på båten. Under förutsättning att man simmar tre gånger med tagel under kölen, förstås. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När båten fyller 100 år kan man byta namn på den, enligt gammal sed. Jag tycker det är lite roligt med såna seder som detta eller att man inte ska tända en cigg på ett levande ljus eller vissla på sjön. Det  får mig att känna en känsla av anrikhet och tradition.(kannske inte man riktigt tänker på när man står och spolar bottenfärg rakt ner imarken men allt har ju två sidor) Dock finns det vissa seder med riktiga förhinder tex att man inte ska ta kvinnor ombord, dom kanske man ska falla i glömska som en saga blott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja visst går det bra att byta namn,,, men du får tänka på att man aldrig byter namn på en båt som ligger i vattnet... Men står den på land så går det bra.

Sen finns det mycket annat att tänka på, mycket som skall undvikas ombord å mycket som skall göras ombord....

Te det som skall undvikas hör tex prat på fyrstolpingar, förtärande av förbjuden mat(pudding) visslande osv....

Saker som måste göras är ju att placera mynt under masten, lägga årorna på riktigt vis..osv

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du Stefan

Det är väl inga problem att prata om fyrstolpingar ombord. Det är väl tom det utrycket, eller liknande, som man måste använda för att det skall gå bra. Men du får inte tala om hästar ombord vare sig på kryddburken eller Thallatha. Hur är det ombord på RosaII?

Skulle du möta en präst eller kvinna på väg ner till båten, då är det lika bar att gå hem och dra nått gamalt över sig - eller var det inte så.

Om man inte vet vad båten heter - hur gör man då?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj skulle en råka te å möta himmelslotsen ja då kan en lika gärna gå hem igen,, å sen finns de ju vissa kärringar som bare gir otur...

Men sen en ju inte helt hjälplös, skulle noggen fomme/bonne börja att språka på fyrstolpingar ombord så kan de gå att skära bort olyckan me en kniv av gott stål,, men då måste du skära runt hela relingen i ett enda tag annrs släpper olyckan aldrig!!

ha´ t pent smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar ingen roll hur du gjor, for ett batnamn som slutar pa A, betyder OTUR.

Lasse H pa LA LUNA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det är dags för ännu en forumavdelning, ReligionsSnack?

Vi som inte är begränsade av gammalt skrock/religion/allmänt trams ger väl våra båtar de namn vi vill att de ska ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att det ska vara ett kvinnonamn på 7 bokstavar, ett för vardera 7 haven!

Eftersom HELENA bara har 6Tungan så kan du väl byta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har som regel att inte byta namn på mina båtar, men i våras kunde jag inte låta bli. Båten var från USA och hade i fula bokstäver Southern Cross på akterspegeln. Googlar man det så hittar man sydstatskors, metal-band och religösa grupper. Jag vågade dock inte ta bort namnet utan nöjde mig med att trycka en dekal som jag täckte det gamla namnet med, då kan man ju ta bort det igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och varför vågade du inte byta namn på båten? vad är problemet?, kan någon på denna sajt visa ett enda exempel/bevis på denna skrockfyllda skröna, att det skulle innebära  otur?

Senast ändrad av Westfjord26 | 12 november 2008 | 21:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest därför, men det är väl dumt att utmana ödet?

Lägger inte nycklarna på bordet heller (men väl på byrån).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte en båt en gång där förra ägaren skrev in i köpekontraktet att jag var tvungen att byta namn på båten!!!!

Hälsningar Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På fartyg byts det namn hela tiden.

Har bytt namn på några av mina båtar. Har dock alltid otur men det började långt innan namnbyten på båtarna... Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att man kan byta namn på båten. Är man lite skrockfull eller osäker på konsekvenserna får man väl göra en liten ritual runt det hela. Så resonerade vi, när vi bytte namn på vår båt.

Vi hittade denna ritual på en dansk hemsida, texten är på danska men ni kan säkert luska ut vad det går ut på. Det viktiga är nog att man skall presentera båten med det nya namnet för fader Naptun och att man skall vara ödmjuk mot Vindarnas gud Aiolos. www.hodsagervej.dk/skrifter/ny_navn.html

Passa även på att presentera båten för vänner och bekanta, arrangera ett dopkalas. Garanterat uppskattat. För fester är ju aldrig fel. Cool 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig bytt namn på nån båt jag köpt - tidigare - och jag har gått på grund ett antal gånger under de 46 år jag seglat. Visserligen inte fler gånger än att jag tror att jag kommer ihåg samtliga som skett  utanför Vägga skärgård.

Beträffande det antal grundstötningar som skett i hemmafarvatten, speciellt under de första åren då jag började segla, får jag nog uttrycka som Lina Sandell-Berg skrev som första raden i en dikt hon skrev 1883, och som sedemera blev psalm 260 i Svenska psalmboken.

Den båten jag köpte för några månader sen har fått ett nytt namn. Vad det gamla namnet var - om den nåt - har jag inte kunnat få fram. Man kan ju hoppas att man med nytt namn slipper grundstötningar i framtiden.Cool

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...