Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Saphire

Plastjobb utomhus i vinter??

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har erfarenhet av att försöka att med kupévärmare (eller dyl) höja temperaturen under pressenning så man kan måla epoxy, lack och sådant under de kyligare månaderna?

Hur tätt måste tältet vara?

Hur mycket kan man höja tempen?

Torkar fukt bort då också?

In short.. Går det över huvud taget att göra epoxijobb utomhus på vintern?

Senast ändrad av Saphire | 27 oktober 2008 | 16:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plastat ett skadat roder med epoxi då det var minusgrader ute. Jag använde mig av varmluftpistoler så att jag först värmde upp rodret till hygglig temperatur. Jag tejpade sedan ett tält av soppsäckar runt om och lät varmluftpistolerna ligga påslagna för att värma upp tältet, det hade nog varit bättre med en kupévärmare. Härdningen tog mycket längre tid än det borde men resultatet blev bra, efter många många tunna lager. Antagligen blir epoxin starkare om den får härda korrekt, men än så länge håller rodret.

Det står ofta på burkarna vilken temp som är bruklig att jobba i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjovars..jag har läst att folk gjort mindre plastjobb med bra utgång även på vintern.. Men i detta fall ska hela båten målas, ett lager epoxi samt flera lager gelshield. Lack och bottenfärg kan nog vänta till våren, men ska jag vänta med alla dessa lager färg till våren kommer jag nog inte komma i på sjösättningsdatumet!

Båten är 6m lång och > 2m hög upp till rufftaket så det blir ett ganska stort tält...

Jag hopas på råd från någon som gjort ett så stort jobb. Går det? Blir man av med all fukt dessutom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I forntiden gjorde jag under vintern om botten på vår Winga och det gick bra. Jag körde med en 5 Kwh byggfläkt undertill. Givetvis såg jag till att ha ordentligt tillslutet kring relingen samt mot marken för att slippa att all värme försvann. Så svaret på din fråga är utan tvekan JA! Men det kostar att värma upp. Nu hade jag inte full sprut mer än när jag gjorde arbeten samt för härdningen, sedan fick fläkten gå på halv effekt. När jag nu närmare tänker efter fick jag när det var som kallast köra med en vanlig kupevärmare för att få värme i både för och akter. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gjorde massa plast jobb inne i båten under en vinter ,som tur var det en snäll vinter. men problemet jag  hade ibland var att skorvet kyldes  ner så hårt  uteifrån så nångång härda inte  all plast. märktes  när man la tunt.  självklart hadejag fläktar i båten . och använd aldrig kupe fläktar . dom tar eld. det hände mej och hala båten var svart invändigt av sot. allt målings jobb fick göras om.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att värma upp ett presseningskjul är nog inte vare sig enkelt ell billigt.

Jag skulle nog försöka ha värme inne i båten så att skrovet fick lite högre temeratur. Har jobbat ett antal vintrar inne i olika båtar och täckte då däcket med isolering för att minska värmeutstrålningen/kostnaderna. Mesta värmeutstrålningen är ju uppåt.

De gånger jag har plastat mot insidan av skrovet har jag täckt skrovets utsida med isolering och värmt skrovet från insidan med en värmefläkt. Man måste dock va försiktig med värmefläktar, som nämdes i ett inlägg.

Kommer under vintern/våren göra en del målningsarbeten på båten. Dessvärre står jag i ett presseningsskjul på båtklubb och kan inte använda el i den omfattningen som jag gjorde när båt-en/arna stod hemma vid bostaden. Hoppas att kunna göra allt slipningsarbete klar innan yttertemperaturen börjar stiga.

Har funderat på att skaffa mig en infravärmare för att värma lokalt (så jag inte fryser häcken av mig) när jag jobbar. Infravärmaren värmer ju i första hand den yta strålningen träffar.

Har också funderat på att skaffa mig ett litet oljefyllt element för att använda i samband med några mindre plastningsarneten innombords som jag skall göra.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv andvänt en 500 watts halogenlampa och ställt den på ett lämpligt avstånd från stället jag har plastat

Hälsningar Roda

Senast ändrad av roda | 06 november 2008 | 00:18

Senast ändrad av roda | 06 november 2008 | 00:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...