Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Marty

Plastskada - Yamarin 64DC

Rekommendera Poster

Hej!

Min båt fick lite stryk i senaste stormen, akterförtöjningen flyttade sig så fören gick under bryggan och där satt givetvis en fet bult som tuggade på båten.

Inte värre än att jag kan spackla det men jag undrar om någon vet vilken typ av vit färg Yamarin har på sina skrov, det är en Yamarin 64DC.

Med vänliga hälsningar

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag inte har helt fel sa brukar fargkoden for gelcoten sta i Yamarins instruktionsboacker? tror det gor det imin iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Om det nu inte står i papperna du fick med båten kan du alltid ringa upp och höra med yamaha center, Någon av deras butiker. www.yamahacenter.se

Bästa är att lacka det eller pensla på ett tjockt lager med en skumgummipensel och vattenslipa det med 1000-4000 papper. bara ta färgkopen så kan du beställa gelcoat, vill du nu ha topcoat kan du bland i 4% parafin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, blir ett litet projekt i höst/vinter mörkret Glad.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar, i samband med service, be att de även fixar till sommarens plastskador på min båt. Resultatet blir bra och kostnaden rätt låg. Visst skulle jag kunna fixa detta själv men jag är väl lite bekväm.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten skall på höstservice 11/11 så jag skall givetvis höra med dem om de kan fixa detta. Tänkte mest att det kanske skulle vara skoj att prova på det själv.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Tänk bara på att ha dem arton graderna gelcoaten eller lacken måste ha nu när du ska leka med det i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min instruktionsbok står det:

Däcket/Skrovet     -   Reichhold 8533     -    RAL 9010

Blåa randen         -    Reichhold 7289     -    RAL 5011

Har en Yamarin 6420 från -05.

Lycka till! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Väldikt bra info. Men så att du har en årsmodell i rund slängar samma år som denna han beskrev. Kan Vara skillnad på kolören mellan olika årsmodeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, såg detta som en kul grej att pula med, men jag inser nu att det förmodligen är bäst att be någon som kan detta om hjälp. Hoppas Yamaha Center Helsingborg besitter rätt kunskaper.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Känner för att ha sista ordet i denna tråd. Yamaha center i Helsingborg har dem rätta färgkoderna. Tror t.om att dem kan beställa hem gelcoat eller lack till dig. Det är billackerarna (tror företaget heter så) på statena som lackerar alla deras båtar efter eventuella skador har jag fått reda på från Ralle, han som bossar på yamaha center i Helsingborg. Så hör med dem, vettigt folk att ha och göra med också!

MVH: Simon Hallkvist

PS: Lycka till med dina lagning och låt dem glänsa som en hundballe i månsken!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...