Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
wdullin

Räcker det med bottenfärg på drevet?

Rekommendera Poster

Hej Allesammans!

Jag har ett 290 drev, som jag tänkte göra i ordning lite i i vinter. Skall det lackas med någon lack först eller räcker det med grundfärg o drevfärg, eller hur brukar ni göra?

Mvh Wieland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall absolut inte använda bottenfärg med koppar  i alla fall, koppar och aluminium går inte ihop. Det finns väl en speciell drev och proppfärg  vad jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte läst frågan, han skriver ju drev färg!

Vi blåser dreven med högtryck, sedan målarar vi dem med drev färg, glöm slipning och grundfärg, är overkill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Som förra inlägget ska du absolut inte lägga på bottenfärg, trillux vit går bra för denna innehåller inte koppar och är idealisk och gjort för att måla på aluminium. Koppar korriderar det gjutna aluminiumet som drevet är gjutet i. Men det bästa och snyggaste är att du slipar ner det totalt, alla ojemnheter spaklar du ut, tex med prestolit, sedan lägger du på en enkomponentig primer och spreyar på lackfärg sedan klarlack.

-Slipa rent drev från färg.(80p) Avsluta med (120p) Blås rent med tryckluft ordentligt.

-Spakla ut ojämnheter.(Prestolit) Helst ett jämnt tunt lager skall läggas på med gummispackel, rengör sedan denna med aceton.

-Slipa ut ojämnheterna och gör det så slätt som möjligt. (Blås rent med tryckluft!)

-Spreya med primer.(Enkomponentig)

-Spreya med lack 2-3 skickt sedan med klarlack 2-3 skickt.

Fabriksnya drev lackas inte utan dem lägger på en pulverlack och värmer på pulvret.

Det änklaste är att du istället för att lägga på en lack är att du antingen köper en enkomponentig primer för drev, finns från både international och Hempel, själv använder jag mest hempels produkter. Sedan två jämna tjocka lager drevfärg.

MVH: Simon Hallkvist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte varför alla kan själv gör det så svårt.

Högtryck på hösten å spraya på våren, tanken är ju att färgen inte ska sitta speciellt hårt.

Bara ett tipps från en som vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Det säger sig själv, men efter som han ville jobba med det i vinter så var det samma sak enligt mig som att göra det riktigt ordentligt. Gör man det rikgtigt med primer och drevfärg så släpper det inte, allt hänger  på hur mycket man ruggar upp ytan man ska måla på. Själv arbetar jag på Sydmarin i Helsingborg och har väl gjort det ett antal hundra gånger. Så man kan säga att jag vet vad jag snackar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du gjort det så många gånger borde du veta att det är gjort helt i onödan.

I rest my case.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du gjort det så många gånger borde du veta att det är gjort helt i onödan.

I rest my case.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är verkligen drevfärgen påväxthämmande? Är det inte bara en färg som liknar den som målas på vid fabrik?

Mot alla goda råd målar jag på vanliga bottenfärgen även på drevet. Man vill ju inte odla tulpaner och musslor på båten.

Jag kan inte se att det har ätit upp något av drevet som är av aluminiumgods. I alla fall har inget hänt på 6 år.

Zinken äts upp rätt duktigt så det kan vara den som räddar aluminiumet. Kopparfärgen har väl fullt upp med att slita med zinken och har inte tid över för aluminiumet. Växtmässigt så klarar sig S-drevet bra också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste medge att jag är imonerad, 23/10 var du 16 år o skulle skriva upp för nautisk kompetens klass8,o sedan har du hunnit med att epoxibehandla ett 80-tal båtar,o några hundra Drev. man borde skämmas när man klagar på dagens ungdom,Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Hehe, jag är ingen ängel för det!Cool Visserligen är jag ändast 16 bast men har väl vuxit upp någon gång mellan spädbarnsåldern och tonnåren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Lite elak metod att bevisa mitt sägen, men visst.  Men så är ju ett sätt att se på saken!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...