thundergod 101 Postad 27 Oktober , 2008 Jag har enYamarin 59 HT med en Yamaha F100. Undrar lite om hur mycket utrustning man kan ha i baten utan att behova ett extra batteri. Tanken ar att till nasta sasong utover lanternor och det som instrumenten drar ha Garmin 420 S 6st Led belysningar langs golvet. samt ev laslampor LED. Sokstralkastare fast monterad elektriskt svangbar ev 12v kylbox Klarar jagmig orginalbatteriet fortfarande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 27 Oktober , 2008 Om du skall ha kylbox behover du det den suger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 27 Oktober , 2008 Behöver och behöver... Det beror på hur länge du tänker ligga för ankar utan att köra motorn, men det är ju säkrare för dig och andra i båten om du har separata start- och förbrukningsbatteri. då är du säker på att alltid båten startar och om nu inte maten el bokläsningen klarar sig gör mindre... Det är ju bara de som du behöver ha igång med motorn (laddaren av batterier) avstängd. Jag skulle sätta i ett nytt batteri, om jag vore du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 Oktober , 2008 Jag tycker att kylboxen är det som avgör. Visst kan man använda någon typ av mackapär som varnar/stänger av när spänningen blir för låg, men då kan du lita på att du glömmer koppla in dödmansgreppet just den starten och att du nöter slut den sista sucken i batteriet. Kostnaden för ett extra batteri blir inte så stor, och tänk på vilken bekvämlighet det tillför. Batteri (Tudor Nautica 75Ah på Lantmännen Maskin kostar 750kr) Skiljerelä (Skyllermarks finns på Hjertmans t ex, som du kopplar in på tändning eller generator 545kr inkl. pluskablarna) Minuskabel mellan batterierna (Skyllermarks färdigpressat, Hjertmans t ex, 80kr) Under 1400kr för hela rasket...men jag har säkert glömt nån pryl... sen finns det säkert de som föredrar en större batteribank/större kapacitet på förbrukarbatteriet men det går ju att bygga ut med fler batterier allt eftersom om du märker ett större behov. EDIT: felstavning Senast ändrad av Dawa | 27 oktober 2008 | 11:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 27 Oktober , 2008 Grejjen ar lite att om jag satter in ett extra batteri sa far det bli i stuvfacket under aktersatet pa samma sida som ankarboxen. samma stalle somar det enda dar en kylbox far plats om den inte ska sta los pa durken. jag vill inte placera ett extra batteri pa samma sida som det befintliga eftersom det redan ar lite slagsida speciellt om man kor ensam. som ni ser sa vill jag helst slippa ett andra batteri om det gar. koper jag en kylbox sa kommer den endast att ga valdigt korta stunder nar motorn inte ar pa. klarar jag mig da? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 27 Oktober , 2008 Köp en solpanel som laddar ditt batteri vid avslagen motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanse 0 Postad 27 Oktober , 2008 Du har 1 alternernativ tills som inte näms men är lite dyrare men då behövs inget extra batteri. Montera en 25 W solcell med regulator samt köp en morden kylbox på max 30 liter och med kompressor typ Waeco, dom drar ca 0.4 Ah vid 25 graders omgivningstemperatur. Jag har själv testat detta under flera o legat ut i 6 dagar utan problem. Kör du med motorn varannan dag så är det inga problem. Vill du ha koll kan du komplettera med en voltmeter fast kopplad från Mekonomen. Kostnad? Kylbox ca 4000kr, solcell o regulator ca 3000kr och voltmeter ca 500kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 Oktober , 2008 Ah, utrymmesproblem, då var det värre. Iofs, att ha kylboxen stå lös är väl inte någon större fara, så ser min egen lösning ut, men om du inte vill ha det så provar vi ett annat angreppssätt på problemet. Om du behåller nuvarande lösning med ett batteri så vill du ha boxen inkopplad när du kör motorn och sen koppla ur den när du ligger still för att spara på batteriet. Problemet blir då hur du ska kunna kyla boxen utan att ha den inkopplad. Gå in under MatSnack här på forumet, där finns det bra tips. T ex kan du frysa ner ett mjölkpaket och lägga i lådan som frysklamp. Ju mer mat du kan frysa ner hemma och lagra i kylboxen ju längre kan den hålla kylan utan att vara inkopplad. Ett fryst mjölkpaket håller ju smöret kallt länge. Sen beror det såklart på hur länge du tänkt vara borta. Pratar vi dagsturer eller veckor i sträck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 27 Oktober , 2008 Kylboxen ar endast for lite dricka eller mojligtvis lite yogurt till lunch. det ar alltsa fraga om dagsturer eller max en overnattning. solpanel ar nog bra, men det ar gansla liten takyta pa 59ht,. som jag kanner nu lutar det at att fortsatta med ett batteri och komplettera med ngn spanningsvakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 27 Oktober , 2008 För enstaka övernattning så klarar du ju dig med en vanlig box utan ström. Frys in 2-3st 1,5-liters PET-flaskor med vatten och använd som kylelement. Håller kallt i minst ett dygn (ställ boxen i skugga). Har själv testat, har för mig det tog 2 dagar innan all is smält. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 27 Oktober , 2008 Jag har också en 59HT med F115 motor. Jag har funderat på en bär(släp)bar 12V kylbox att koppla in på 12V uttag. fast jag är tveksam till hur bra dom är. Ulfs frysta PET flaskor är nog egentligen lika bra. Om man fryser saft så blir det både kyla och dricka till ungarna. Ölen blir inte så bra om man fryser den. Jag har inte haft några förbrukare alls iår som används när man inte kör. Generator skall ladda 25A. Jag trodde därför att batteriet skulle vara i hyfsat skick vid upptagningen. Ändå fick jag ladda i ett dygn innan batteriet var full laddat. (Tudor marin 80Ah, nytt för i år). Även min båt har slagsida, det retar mig och jag skall nog flytta batteriet i vår närmare mitten. Kanske sätter det i mittenfacket men måste då flytta bränslefilter till styrbord. Länspumpen kanske kan vara kvar. Styrbordsfacket är ju väldigt stort, avlångt och det är synd att yamarin sätter ett batteri mitt ivägen. Hur har ni andra Yamarin 59HT/5930 ägare gjort med batteriet? // Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 27 Oktober , 2008 Vad jag har forstatt sa ar 12 boxarna helt ok forutom att de drar mycket mer strom an de riktiga kompressorboxarna? Idçn med att flytta batteriet var bra. skakolla pa det oxa. faktum ar att batteriet var placerat i golvboxen som ar framfor aktersoffan de forsta arsmodellerna, vet inte varfor man flyttade detoch forstorde stuvfacket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 27 Oktober , 2008 Varför inte införskaffa ett större batteri då? Vad har du nu? 60-80 AH, förmodligen. Skaffa ett på sisådär 100-150 AH och du är på det torra. Det kommer inte att riskera att djupurladdas, är inte så mycket större än det du har, du får plats med kylboxen och allt är hunky dory. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser