Strega 1 Postad 26 Oktober , 2008 Jag har köpt en motorkärra från Biltema för 199:- avsedd för max 40 kg. Min motor (Honda 2,3 ) väger bara 13 kg, Jag har monterat kärran helt enligt produktbilden, ändå lutar den mot handtagen, motorn tenderar att välta framåt. Motorn lutar alltså framåt när den hängs på brädan. Det måste vara en felkonstruktion, plåtbitarna som fälls ner och håller i hop det hela hade kunnat göras lite längre tex. - Någon som har köpt den här och kanske hittat en lösning ? Hade den inte varit så billig hade jag genast lämnat tillbaks den och köpt en bättre modell, Biltema är OK till 50% men nu vet i sjutton om jag inte fått nog, så ofta som man måst åka tillbaks med grejor. Det blir dyrt i längden om man tänker efter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 27 Oktober , 2008 Hänger du motorn på rätt sida? =) Kan tänka mig att det skulle kunna funka att modifiera så att plattan du hänger motorn på kommer nån decimeter längre bort från hjulen om du förstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 27 Oktober , 2008 Har du frågat Biltema? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Oktober , 2008 Den där kärran har jag till min tiohästars Mercury och det går fint. Motorn ska inte hänga på handtagssidan, utan sidan som vätter hitåt på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 27 Oktober , 2008 Jag har den till min Suzuki 2,5:a och det är inga problem. Som Terrafobica skrev, du måste hänga den på rätt sida. Funkar det inte måste du ha gjort en felmontering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 27 Oktober , 2008 Självklart hänger jag motorn på rätt sida, annars skulle det tippa direkt. Måhända är det ett par hål eller mått som blivit felborrade. Nu är det en vinkel framåt (mot hjulen) på brädan. Jag får väl höra med Biltema, men dom är väl inga ingenjörer direkt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Oktober , 2008 Nä, att prata med Biltemas personal ger inget, jag lovar. Du kan lika gärna ringa fröken ur och be om hjälp. Men om du kapar ett par centimeter vid skarven i framkant då? För lutar den bakåt och du skruvat ihop rätt så är det ju felborrat som du säger. Senast ändrad av Terrafobica | 27 oktober 2008 | 19:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 27 Oktober , 2008 En riktig bild av motor och kärra, säger mer. Jag har också funderat på att kapa nånstans och borra nya hål (alt. förlänga plåthållarna). Enklast kanske är att sätta ett mellanlägg på övre delena av brädan. Hursomhelst så är kärran rätt smidig att köra motorn på, den är även enkel att vika i hop och att ta med i bilen. Har smort skruvarna då de annars skulle rosta direkt efter kontakt med vatten. Jag provkörde motorn i dag monterad på kärran, vred då motorn 180 gr så jag kunde sätta foten på stödet och dra i gång den. Jag använde en 10-liters vanlig hink, men det krävs egentligen en djupare hink (löste det med att spola över vatten) enligt instruktionsboken trots att motorn är luftkyld. Var hiitar man en lite djupare hink med handtag ? Senast ändrad av Strega | 27 oktober 2008 | 19:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 27 Oktober , 2008 Det verkar som att du har ett par centimeter upptiltad motor på bilden, så testa att tilta ned den maximalt, så borde motorkåpan komma 5 cm längre bak och då lösa ditt problem. Annars är det ju bara att borra nya hål till vikfunktionen lite högre upp, för att få bättre vinkel på ställningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 Oktober , 2008 Precis min tanke Alternativt sätta nån distans (typ brickor) mellan *plankan* och metalramen i de övre hålen. Det tiltar plankans övre del bakåt och får därmed hela motorn att luta åt rätt håll så viktefördelningen blir *rätt*- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 27 Oktober , 2008 Har 5-6 stycken av den modellen från Biltema. Och det hänger motorer från 5-35 hk på dom. Ingen har tippat framåt. Däremot är dom ju inte i sig självt jättestadiga. Och det beror ju på att det är lite klent byggt. Passar bäst att bara använda till att hänga upp motorerna på. Och vid lättare förflyttningar. Men din motor är ju av det lättaste slaget. Så nåt måste vara fel nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 27 Oktober , 2008 Det finns fyra lägen att tilta motorn, men den står redan i det lägsta. Det första jag provade var faktiskt att tilta plankan med distanser i de övere hålen, men det går inte eftersom bultarna kommer i fel vinkel i de borrade hålen. Normalt är det en en viss lutning på akterspegeln, så är det på min gummibåt, därför förutsätter grundinställningen (lägsta) en viss lutning. Därför borde också Biltemas kärra vara gjord så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser