Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
thehawk

startmortorproblem

Rekommendera Poster

Någon som har tips om vad som kan vara fel på min startmortor.

Har en 25 hk Evinrude från 89 som går bra men i helgen började startmotorn krångla.

Kugghjulet på startmotorn snurrar men går inte upp på stora hjulet som drar igång motorn. Batteriet är i fin form så jag tror det är något annat som är fel. Det skumma var att den krånglade periodvis och inte hela tiden.

Tacksam för lite tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bromsar det lilla kugget med brädbit, går det upp då?

Då är det dags att rengjöra och smörja Bendixdrevet.

Det funkar så att när startmotorn snurrar upp farten står lilla kugget nästan still pga trögheten och ska då klättra upp på axeln som är som en skruv med kraftig stigning. Kugget är muttern och ska då åka upp till stora kuggkransen.

Med lite rost och smuts går det för trögt och det enda då är att ta isär och rengjöra och smörja in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att du har dålig kontakt kontrollera kolen eller solenoiden eller om du har huvudströmbrytare? ett till tips lägg startkablar direkt på batteriet o till ingången på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätt på startmotorn när du vrider om nyckeln o se om det verkligen går fram 12 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med solenoiden menas den grej (relä) som ger den kraftiga startströmmen till startmotorn. Om den är dålig får motorn för svag spänning med resultat att accelerationen inte räcker till för att få kugget att klättra upp på axeln. Samma effekt får dåliga anslutningar (ärgade eller dåligt dragna) och kass batteri och motorkol. Eller kärvande Bendixdrev.

Ett kärvande drev kan motverkas av ett piggt batteri, bra motorkol och solenoid.

Omvänt kan ett väloljat drev klara av lite spänningsfall eller halvdåligt batteri. De gånger drevet drar runt motorn, verkar den göra det med bra intensitet eller verkar startmotorn vara lite slö?

Vi hade en 30 hk Jonson med samma symtom. Kugghjulet åkte upp ibland till svänghjulet och startade då villigt. Jag märkte att det gick bättre när batteriet var nyladdat. Vid hemfärd en gång orkade den inte upp varvid jag tog en shiftnyckel och bromsade det lilla drevet på startmotorn så att den kom upp till svänghjulet så motorn startade. Om det kärvar kan man alltså tvinga upp drevet genom att hålla fast det tills det klätrat upp.

Hemma igen plockade jag isär startmotorns drev och rengjorde och fettade in axeln. Sen var problemet borta.

Bendixdrevet är en finurlig uppfinning som används på många startmotorer. Men kärvar drevet på axeln för mycket åker kugghjulet runt med samma fart som axeln och kommer då inte att röra sig utåt (uppåt på utombordare). För att göra det lättare för drevet att klättra på axelns gänga finns en extra vikt som sitter ihop med kugghjulet. Ju tyngre vikt desto bättre går det för startmotorn att slunga upp drevet. Även om det kärvar lite eller man har ett batteri som börjar bli dåligt. Eller solenoid, dåliga kablar osv.

Bra test att mäta eller dra startkablar på/till startmotorns kontakter. Då ser man ev. spänningsfall alternativt utesluter spänningsfallet orsakade i kablar eller solenoid.

När startmotorn ligger på gränsen att lyfta kugget dvs klarar det ibland kan flera åtgärder fixa felet. Det bästa är att ta det i kostnadsordning. Billigast är att rengöra/fetta in. Det behövs oftast ändå så inget arbete förgäves.

Nästa är att kolla upp elektriska förbindningar. Skrapa bort oxid och dra åt.  Går det ändå inte får man glänta på börsen men först kolla att det verkligen kommer fram 10-12 V spänning till startmotorn. Mät på startmotorn och på batteriet vid startförsök. Det ska vara nästan samma värde framme vid startmotorn som på batteriet. Orkar inte spänningen upp till mer än 6-8V på batteriet, kolla med ett annat batteri. Är det nån Volt skillnad i spänning på batteriet resp startmotorn är det nog solenoiden som behöver förnyas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Jag ska felsöka enligt alla givna tips och se vilket av felen som är orsaken, rapporterar tillbaka.

Om det är fel på solenoiden eller motorkolen är detta då något man kan byta ganska enkelt? Några förslag på bra butiker som säljer delar till startmotorer i Stockholmsområdet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet lyfte när jag bromsade kugghjulet, smöjning av drevet löste sedan problemet.

Nu startar den som vanligt igen, tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har strul med startmotor, och har haft av och till!

Det klickar till i startmotorn men inget mer, har mätt spänningen på batteriet. Där var 12volt när man trycker på knappen, men på startmotorn är där bara 2! volt. Kablarna drogs om för ett par år sen när det började krångla. Startmotorn togs då till en elverkstad, där konstaterades att den funkade bra när 12 volt lades direkt på anslutningarna, kolen byttes ändå. Har funkat bra emellanåt men nu verkar det kört!!!! Vad återstår att undersöka här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 12volt på ingående på solenoiden o har 2volt på utgående då är det med största sanolikhet solenoiden de är fel på.Prova o lägg en 12volt kabel direkt på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...