Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Amfibien

Bottenbehandling

Rekommendera Poster

Skaffat en snipa från 1978 som levt hela sitt liv i sötvatten. Vet inte vad den är behandlad med på botten nu. Den ska iaf numera bo på västkusten, och vi kommer att behöva bottenmåla i år.

Frågan är bara: måste man vara supernoggrann och slipa ner, grunda med epoxy och hela den långa svängen? Hade tänkt det först, men börjar nu känna mig lite lat. Snipan går ju i max 6 knop. Har hört lite olika bud nu om hur man bör göra, epoxy, gel-coat eller bottenmålning direkt, och känner mig rätt snurrig.

Vad hade ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade slipat bort den gamla färgen och om jag inte hittar några blåsor nöjt mig med att lägga på primer och sedan en polerande bottenfärg, eller kanske fulfärg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord, jag gillar hur du tänker Cool. Bara för att va tydlig (jag är ju nybörjare) primer - räcker det med ett lager, och ska det vara en särskild primer till särskild färg? Fulfärg, var får man bäst tag på det på västküsten tro? Har funderat på Milles extra, läst en del gott om den är på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primer läggs på efter tillverkarens rekomendation, men brukar vara 2-4 lager om jag inte minns fel, har själv målet med hempels mille extra i år och inte en tulpan, tidigare varit målad med Hempel mille dynamic som är samma färg men betydligt mera koppar, finns bl.a i Tyskland. Fulfärg köps på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist

Om du inte har någon gelcoat på plasten. (om det nu är en plastad snipa) så skulle jag låtit den torka ut i en hall under vinter  så att plasten är torr. Sen slipa ner ordentligt, spacklat ut dem värsta ojämnheterna och laggt på 4-5 lager light primer från hempels sortiment. Skulle köpt en stor burk även kallad hempadur. Samma sak som light primern men betydligt billigare, tänk på att börja i tid, för har du börjat måla epoxy första lagret måste du göra dem andra inom tio timmar, annars om det härdar igenom så fäster inte dem andra lagerna ordentligt. När du lagt alla låt det härda i minst 24 timmar så lägg på yacht primer( enkomponentig primer från hempel), två tjocka lager, och två tjocka lager bottenfärg, bästa är ju fartygsfärg, då växer absolut ingen ting, dock är den förbjuden i svenska vatten...

MVH: Simon Hallkvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det verkligen är nödvändigt att köra de där lagren med light primer. Vad kan hända om jag inte gör det, om skrovet är i gott skicka alltså? Och vad är det för kostnader vi talar om, med/utan primer?

Båten kommer ändå att stå inne i en lada och torka ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist

Först och främst, vad menar du med en epoxybehandling då? För light primer är en epoxybehandling enklaste, billigaste där är. Men  Visst, skulle jag varit du hade jag inte gjort mig besväret med att lägga på epoxy och det ena med det andra. Jag skulle helt änkelt bara jämnat ut den nuvarande färgen med en isolerande slipmaskin med 80 papper. Sedan lagt på ett tjockt lager med en enkomponentig pimer, antingen yachtprimer från hempel eller primocorn från international. Och två tjocka lager med bottenfärg. Så har du en slät och fin botten som garanterat håller i 5-10 år till.

Snipan är från -78 så skulle jag varit du hade jag inte lagt ner mer tid. Har båten inte haft någon ordentlig epoxybehandling innan så är den säkerligen genomsur redan.

Internationals Primocorn kostar runt 700kr ( -). Och Hempels Yachtprimer (som jag föredrar) kostar runt 600kr ( -).

Det är verkligen en gemytlig summa att slänga på sin båt.

 

MVH: Simon Hallkvist

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lägga på light primer har jag fått för mig att man måste göra ett grundligare underarbete - våtslipa bort all befintlig färg och sedan lägga på primern i flera lager. Detta vill jag i möjligaste mån undvika, då det är mycket andra renoveringsarbeten som måste göras på vår båt.

Alternativet slipa av lätt, måla med grundfärg och bottenfärg låter lagom. Och hur ska man veta om den epoxybehandlats tidigare? Hur märker man om en båt är genomsur, innan man kört den? Skrovet ser fint och oskadat ut nu, jag antar att man hade sett spår av plastpest om skrovet varit otätt i 30 år?

Tack så mycket för värdefulla tips. Vi kör nog på Hempels, tänker måla med Milles extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist

Du kollar fuktigheten i plasten med en fuktmätare, kostar runt tusingen nu mera.

Om där har varit epoxy kollar du det genom att skrapa med en kniv/rakblad/spackelspade något vasst med en ganska lång klinga. Då ser du, kan vara svårt för dig eftersom jag förmodar att du ärnybörjare (inget illa ment!) att se skillnad på tvåkomponentig, enkomponentig grundfärg och bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...