Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
Fyrtel

Nyfiken på Nimbus 27 Coupe

Rekommendera Poster

Hej !

Jag är lite nyfiken på en Nimbus 27 Coupé (1994-1996)..(inte Familja då jag VÄGRAR akterkoj)  gillar storleken och planlösningen uppe på däck, med köket och att man slipper kapellkedjor och plastrutor då det är dåligt väder allt för ofta i detta land.Det står inget om denna båt på forumet, finns 1 tillsalu på blocket  det är alles.Planlösning i cabin vet jag heller inget om. Är dom prisvärda?Kvaliten? har den midcabin, stickkoj? Finns med dessa motorer Volvo Penta TAMD 31L (130 Hp) Volvo Penta TAMD 31P (150 Hp) Jag kör V8 och 260 hk idag och tycker dessa motoralternativen verkar klena, men 15 till 18 knop i marschfart e ju lagom i och för sig..

Finns det någon som har eller har haft denna båt och kan skriva något mer vore jag tacksam..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

Jag personligen har inte ägt någon 27 Coupé, dock så har mina föräldrar tidigare haft en Nimbus 27 Familia (som du inte ville ha) :-)

Dock så är Familian och Coupén ganska likvärdiga, bortsett från planlösning.

Jag upplever kvalite´ n och sjövärdigheten  som väldig bra. Fina materialval och fin gång i sjön, även i lite grövre sjö....

Sedan är ju Nimbus lite som McDonalds, man vet vad man får:)

Dyrare i inköp än vissa andra, men du har igen pengarna när du säljer. Det är min erfarenhet av Nimbus.

Titta närmare på Nimbus.se om du inte redan gjort det, för mer info.

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kan gå i god för denna båttypen. Vi hade iofs en Familia, men det är som skrevs i tidigare svar, samma båt, bara aktern som skiljer.

Båtmodellen tillverkas inte längre, tyvärr. Men omsättningen var kanske för låg? På slutet hette modellen 280 coup´ e, (och kostade ca 1,3 milj......) Antagligen var yttermåttet lite större pga något längre badbrygga, därav ny sifferbeteckning.

Om du frågar mig så skulle jag säga att en 27:a är prisvärd, speciellt om man tänker på vad den kostade mot slutet. Försök hitta en som har haft få ägare, större chans till ett vårdat exemplar. Bra också om du tar en som har öppningsbara sidorutor, kom ca -96. Det kan nog bli varmt i cupén en blåsig och solig dag. Blåser det så kan du inte vädra genom takluckorna pga sprayen, men det är alltid lä och sprayfritt på EN sida.

Båten har en enkelkoj som sticker in under babordssidan, alltså tre fasta kojer. Dessutom tror jag att det går att bädda i salongen.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...