Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
adec-530

öppen eller stängd motorhuv vid vinterförvaring.

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Adec-530 som jag har en Albin O22 i.

Båten förvaras utomhus under pressening.

Ska jag ha huven öppen eller stängd.

För att slippa kondens och rost på motorn ?

 

Mvh
Adec-530

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet och vet, det beror på vad du själv anser, själv har jag 2 motorluckor alltså 1 stor och en lite mindre, jag har ställt upp den lilla 60 grader ca så att vinden kan blåsa ner i motorrummet oxå, personligen anser jag att så mycket som möjligt skall vara öppet, jag har även medvetet en lite längre pressening och på så sätt gjort så att presseningen är någolunda öppen i var ände,  vinden blåser genom båten och på så sätt torkar ur och ventilerar kondens och fukt.. Jag tror att det är värre på sommaren när hon ligger i vattnet med dessa väderväxlingar som kan ske , och då vet jag ingen som har motorluckan öppen..

det e vad jag har kunnat konstatera i alla fall.. (släng ner en 450 g torrboll i motorrummet så har du garderat dig, då ser du dessutom hur mycket vatten den sugit upp .. en kostnad på 100 spänn)  lycka till !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du slippa kondens så tror jag du måste hålla stängt, så att det inte kommer in ny fuktig luft. Komplettera med en torrboll som suger ur fukten ur den luft som trots allt letar sig in. Säkerställ också att det inte finns något salt på motorblocket, eftersom saltet drar åt sig fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där ser du .. tycke och smak .. nu har  du 50/ 50 du får nog fler svar..Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen eller, inte både ock.  Antingen vädrar man och då ska man inte ha torrbollar eftersom de då avfuktar hela atmosfären och det är de inte dimensionerade för.  Ventilation funkar bra om luften som ventilerar är torr, men det är den sällan dessa fuktvintrar.  Stängt med en rejäl hemmagjord torrboll sänker luftfuktigheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packa in, stäng igen funkar också..

Typ packa in motorn med en  filt/gammalt täcke..minskar påtagligt luftvolymen som cirkulerar runt motorn OCH binder en hel del fukt som annars skulle ligga på motorn och eventuellt kunna orsaka ytrost..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bra med en blöt filt direkt på motorn? Den lär väl vara blöt i slutet på vinter-säsongen.

 

Jag skulle nog spraya motorn och vilja ha viss luftcirkulation, stängd lucka plus torrbollar.

Eller varför inte en 25 watts glödlampa med förlängningssladd om ström finns att tillgå samt liten springa ventilation? Då blir det torrt och fint Glad

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det frågan om att hålla fukten borta vid motorn ska det väl vara öppet. Om man cirkulerar luft utifrån eller har torrbollar är öppna utrymmen att föredra under förutsättning att det inte var kruttorrt från början.

En båt som legat i vattnet har oftast sugit i sig vatten och det ska ta vägen nånstans och hamnar i torrbollar eller ut i uteluften om man kör öppet.

Filt eller inte spelar ingen roll. Filten ska ju inte bli fuktig var den än ligger i båten. Men vitsen med att ha den på motorn inser jag inte.

Om du är orolig för att motorn rostar på fria stålytor så se till att den inte är salt på ytorna. Det drar till sig fukt och rostar lättare. Skölj med sötvatten om du känner den smakar salt. Låt inget vatten ligga utan torka torrt i hela båten. Vädra ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...