Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Businessman

Åsikter om denna båt och pris?

Rekommendera Poster

Önskar åsikter om denna specifika båt som jag ÅTERIGEN är intresserad av. Ska åka och titta på den imorgon. Jag har tidigare ställt frågan om båten här, men önskar mer kloka råd.

Skulle vara tacksam för åsikter om båten i sig samt priset.

Det jag vet om båten är att varvräknaren inte fungerar, inte trimindikatorn, samt att landströmsenheten måste kompletteras med jordfelsbrytare samt 220V uttag i båten.

Säljaren har i övrigt inte testat vare sig kylskåp, vatten eller kök.

Som sagt, tacksam för åsikter och synpunkter innan morgondagen.

Länk: http://www.blocket.se/vi/18759103.htm?ca=18_s

Stort tack på förhand!

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inget om båten men ..... lägg ner och titta efter en annan båt ..... verkar inte seriöst om säljaren inte vet vad som funkar och inte funkar ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej affärsmannen. Är det du som är säljaren. Om inte annat så är väl inte varvräknare,trimindikatorgivare m.m några större problem,utan ett ypperligt tillfälle att göra ett bra prisCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja med tanke på att numret är ett företagsnummer men det står som en privat annons så kan man ju undra en smula om det någon som driver firma men av olika skäl vill leka privatperson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut är jag säljare, dock inte båtsäljare utan köpare! Är annars bilförsäljare till yrket.

Ägaren till båten är inte intresserad av gå ner i pris överhuvudtaget då han sänkt den från 275.000:- så priset är det nog inte så mycket att göra åt, inte på telefon iaf.

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Killen som säljer båten jobbar vad jag vet som säljare på Kalmar Marina? Enligt uppgift så säljer han dock båten som privatperson. Han importerade den från Orlando förra året, och säljer på grund av att familjen inte vill ligga ute....?!

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att han måste vara mycket intresserad av att få båten såld i höst. Annars skulle han väl vänta till våren och få bättre betalt. Du kan säkert få ned den ytterligare. Men besiktiga den noga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kanske ta hjälp av en besiktningsman om du är seriöst intresserad av båten?
9 år gammal båt - mycket kan vara el på väg att bli dåligt speciellt motorn (beroende på hur den skötts genom åren).
Sötvattenkyld motor?
Finns trailer till båten?

Stängd pulpit i fören kommer definitivt att bli en sak du kommer att reta dig på tror jag, men går att öppna upp. Dock verkar det ganska brant lutning i fören så det ser lite farligt ut att hoppa iland från fören, el i båten mot fören.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 25 oktober 2008 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju mycket väl vara så att historien är sann. Att familjen importerar en båt från USA so för 300 tusen som sen dom kommer på att dom inte vill ha.

Men jag kan inte låta bli att erinra mig hur det var när jag var spekulant på en sportbil av en viss modell för några år sedan:

Vart jag än kom så visade det sig att just den bilen var det inte bilfirman som sålde utan  den var importerad av en son, fru släkting eller av bilhandlaren själv och att han dock inte kunde behålla den  för att sonen frun släktingen aller han själv skulle göra lumpen, fått barn, köpt hus eller vad det nu var.

Jag la ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och min sambo importerade en 10 år gammal Seamaster 2788 med en 5,7 VP från Florida i våras. Kostade nästan 250´ 000 när vi hade båten hemma hos oss, med alla kostnader. Mitt tips är: köp INTE den båten, vet han inte riktigt vad som funkar och inte så har han inte mycet koll. VARFÖR skulle han sälja båten 50´ 000 under importpris?? CE märkt dessutom, villket kostar bortåt 30´ 000 om den är riktigt utförd och äkta. Man undrar ju genast vad han betalat eller vad som är fel på båten ? Kolla på US sidor vad en liknande båt kostar där. Skicka en besiktningsman att kolla upp ev. intressanta båtar och pruta på deras priser. Räknar man på ca: 11SKR/$ så hamnar man ganska nära slutpriset hemma.

Ett exempel: http://www.yachtworld.com/boats/1998/Chris-craft-260-Aft-1969672/New-Windsor/NY/United-States

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Andreas!

Har tittat på motsvarande Chris Craft i USA och kommer fram till att det är svårt att få hem en likadan båt för ett bättre pris, med CE-märkning osv.

Det känns dessutom osäkert, med alla skräckexempel med osedda importerade båtar. Man kan förvisso ha tur, men alltför många har otur...

Båtarna här i Sverige kan man ju aiallafall känna och klämma på innan man bestämmer sig...

//Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag tror det kan vara smart att köpa något i Sverige, det är lättare att titta på, inspektera etc. Så om du tittar på denna Chris Craft kanske det kan vara smart att få en besiktningsman att gå igenom båten om den är intressant för dig. (Något som är en stor fördel med FL båtar är om det är slutet system på motorn).

(Om du hade kännt för att ta hem en liknande Chris Craft från USA så hade det nog inte blivit dyrare, i alla fall av det jag kollade online snabbt, men betydligt bökigare och mer faktorer som kan gå fel. Detta kan vara värt en hel del att slippa).

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att säljaren inte testat kyl, vatten eller kök låter konstigt men det är väl inte värre än att du testar det.

Räkna med kostnad för byte av limpor och knän. Har den gått i Usa saltvatten är det antagligen dags för andra bytet. Om några år dags att byta toppar antagligen. Har den gått i Orlando så har den antagligen gått i sötvatten vilket förändrar det hela till det bättre.

Köp inget utan att ha provkört på vatten. Lyft den för att kontrollera botten drev/sköld. Är du osäker anlita besiktningsman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När bilderna har för många blommor,dukar,värmeljus och kuddar samt att försäljaren inte är en privatperson så hade jag lagt projektet på hyllan!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde att nämna skylten som om några år kan vara superviktig även om båten i sig inte är sämre än en utan!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att kalla den för bobåt för familjen är att ta i lite. Vänta bara till du kommer ner till båten med en massa väskor, mat etc till förbannelse, då kommer du sakna en dinetteä del i ruffen. Den U soffan som kan göras om till bädd kommer att vara belamrad med prylar, väskor m m.

Finns rymligare alternativ i den prisklassen.

..men som sagt, fint med blomman på muggen. Undrar om den står kvar när du är framme vid första anhalten :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag vet om båten är att varvräknaren inte fungerar, inte trimindikatorn, samt att landströmsenheten måste kompletteras med jordfelsbrytare samt 220V uttag i båten.

Säljaren har i övrigt inte testat vare sig kylskåp, vatten eller kök.

Är den verkligen CE märkt med dessa brister ???

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vart kan man köpa den där plåtbiten???  

jag vill bara ha brickan, inte resten av tramset... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla glada!

Ville bara uppdatera er lite kring Chris Craft 240´ n

Var idag och tittade på båten (på land)

Kan sammanfatta med att fler brister och oklarheter framkom, däribland att även knopmätaren, motorrumsfläkten, belysning samt tryckvattensystemet ej fungerade. Kanske inget större, men det känns ju roligare om saker och ting fungerar....

Ingen historik om båten gått i salt- eller sötvatten, ingen servicedokumentation, ej instruktionsbok osv. Några sprickningar i gelcoaten vid infästningar till pulpit samt knap.

Sammantaget kändes det konstigt att en kille som är båtförsäljare till yrket inte visste mer om sin egen båt´ än han verkade göra. Kändes som att det vanligaste svaret var: Det vet jag faktiskt inte.

Modellen i sig tilltalade mig bortsett från den minimala midkabinen.

Känns som att det lutar åt säljaren får behålla sin båt...

Jakten fortsätter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev tidigare......

vet han inte riktigt vad som funkar och inte så har han inte mycet koll. VARFÖR skulle han sälja båten 50´ 000 under importpris?? CE märkt dessutom, villket kostar bortåt 30´ 000 om den är riktigt utförd och äkta. Man undrar ju genast vad han betalat eller vad som är fel på båten ?

Synd bara att du åkte förgäves, fast det värsta är väl att han troligen får sålt en undermålig båt till nån stackare förr eller senare.Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så rätt du hade....

Men förgäves var det inte, då jag kan lägga denna båt till handlingarna och leta efter något annat....

Ni vet ju vad jag vill ha, så hittar ni något spännande fynd, hör av er...

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte skylten av en marina i stockholm och fick båten på köpet !!!! Nej men allvarligt talat så menade jag bara att det är skönt att båten var CE-märkt ifrån fabriken så man slipper eventuellt trubbel med tramsiga regler ifrån försäkringsbolag och liknande. Om man nu ska till och köpa båt så finns det ju valmöjligheter att köpa en båt där man slipper att hålla på med CE tramset, även om båten inte är ett skit bättre med just den plåtbiten som sitter i min, eller en annan typ av plåtbit.Sen om det blir lite mer dyrköpt att köpa en båt med en sån plåtbit som sitter i min kan ju bara framtiden utvisa? Men vi kan ju inte bortse ifrån att byråkratin kör över oss båtägare som bara vill köpa så mycket båt för pengarna som möjligt. Men som sagt var och en gör som dom vill, nu längtar jag bara till sommaren så man kan få njuta av skärgårdslivet oavsett hur plåtbiten ser ut !! MVH 350MAG

post-22247-1394235671,0993_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...