Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
maneri01

Har jag en SMUGGLER?

Rekommendera Poster

Hjälp!
Kan ni hjälpa mig med identifiering av denna båt?

Är det en smuggler? Isåfall är et en 21 dc cabin eller

tornade eller någon helt annan modell?

tacksam för alla svar!
/M

post-10005860-1394235658,8933_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!
Visst ser de lika ut? Har du/Din kompis några bilder på båten kvar? Då skulle man ju kunna

jämföra. Hjälper det om jag skickar dig fler bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK FÖR ALLA SVAR...

vet inte om jag blir något klokare... Finns det något skrovnummer på dessa båtar och vart ska man isåfall leta efter det på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha studerat flertalet foton drar jag samma slutsats. Detta är en Delfin Tornado DC. Karl Ola Englund från Karlsholmsbruk i Uppland är mannen bakom denna skapelse, han ritade och tillverkade formarna i slutet av 60 talet samt en bit in på 70 talet, enligt hans utsago tillverkade han 4 st båtar i egen regi, därefter sålde han formarna till Biscaya Marin i Borlänge där de sattes i serieproduktion, fick dock ingen info om hur många som tillverkades, men enligt honom kånkade företaget efter en 4-5 år. Vart formarna tog vägen sedan är ingen som vet. Karl Ola Englund har mången erfarenhet från båtbyggande, han jobbade bl a åt Crescent under många år och var med o tog fram båtmodeller där. Idag är han mera känd i Hot Rod sammanhang där han bl a tagit fram T23 karossen (farmoranka bilen) . Karl Ola har ett eget museum för den som är intresserad av att se både båtar o motorer samt Hot Roddar, han höll just nu på att tillverka en sportig träbåt som kan vara intressant att se. Informationen kommer från Mangemans kommentar på www.Boatlife.se som också har en Tornado (se foto).

Senast ändrad av larslindroth | 25 april 2009 | 12:59

Senast ändrad av larslindroth | 25 april 2009 | 13:01

post-5880-1394235880,1104_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...