Mossan 0 Postad 24 Oktober , 2008 Någon som har tips om bästa lösning beträffande täckställning till en Finnmaster 6100 MC, det finns mycket att välja på så det vore bra med lite erfarenhetshämtande. /mossan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Oktober , 2008 Hej, Har du båten stående på en trailer, bockar eller...? NOA har olika ställningar som passar de flesta båtar. Däckställning, A-ställning osv.http://www.noa.se/html/tackning.htm Har själv en Däckställning 8 meter till min båt (Yamarin 5820, ca 5,7 x 2.2 m) och Monarflex pressening till den, har båten på trailer då och fäster allt i båten (pulpit och rör i aktern). Har bara ställningen på en sväng på hösten efter upptagningen och innan den ställs undan för vinterförvaringen inomhus. Nackdel: NOA's ställningar är ganska dyra (ca 4 tkr för en 8 meters däckställning). Visst funkar de men jag tycker de är lite onödigt krångliga att sätta ihop (i alla fall första gången). Finns andra fabrikat och så kan du ju bygga ihop nåt själv t ex av träribbor (hade det själv till en Hard Top båt jag hade förr, det var en A ställning jag byggde ihop de av trä.). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mossan 0 Postad 25 Oktober , 2008 Tack Bo Jo jag har båten på en trailer ;-)) Däckställning eller A-ställning fördelar/nackdelar när man har den på en Finnmaster 6100 OC,MC, el. Flipper 630 CC,OC ?? Hur stor skall den vara, du säger 8 meter till din 5,8 m båt skall det vara så?? Hur skall man tänka beträffande storleken och vikten på tillhörande presenning?? Tacksam om svar /Mossan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Oktober , 2008 Hej, 8 meter överliggande stång är helt OK för en 6 metersbåt. Det är bara bra att det sticker utanför båtens ändar rejält. Dubbla Monarflex så slipper du kondens under innersta presseneningens insida. Om du tänker ha A ställning skall du definitivt ha 8 meters längd på ställningan och 8 meters pressening tycker jag. Då får du även nosen och motorn ordentligt under tak. Men se upp så inte presseningen ligger och skaver på motorkåpan eller nån annan del på motorn, vinden kommer sen att ligga och gnaga med presseningen (vet av egen erfarenhet den hårda vägen). /Bo Senast ändrad av bossee | 25 oktober 2008 | 19:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Oktober , 2008 Har nyss köpt en 27 fot lång båt med inombordare och behöver en ställning som är 9 meter, det borde ge 70 cm marginal. Jag tittade på NOA, men valde sedan en NoTool A-ställning trots att den var ungefär 1000 kronor dyrare. Fördelen med är främst att man bara vrider på stängerna för att sätta fast dem. Verkar smart, fast jag har inte provat ännu -- såg NoTool i en monter på flytande mässan i Wasahamnen i augusti och behöll broschyren. A-ställning ger bättre luftning av båten och borde även göra det lite lättare att fixa med den i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser