PCP-Roger 14 Postad 24 Oktober , 2008 Har hört mycket snack om att det skulle vara problem med intercoolern till volvos 31-41 serier, själv har jag inte stött på någon i min krets av vp 31-41-ägare (inkl. mig själv)som haft några problem med intercoolern. Någon här som kan förtydliga vad som skulle vara problemen med dessa? Har också undrat vad bytet till plastlocket skulle ha för inverkan på funktionen-enl. Volvo Penta så bör man ju byta till detta. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Oktober , 2008 Penta vill givetvis att man uppgraderar. För på så sätt får dom ju sålt en massa delar till hutlösa priser. Det kan i undantagsfall bli problem med metallocken men som sagt det hör till ovanligheterna. Så som jag uppfattar problemen med intercoolern är att de inte får tillräckligt med frysskydd i sig och därmed börjar läcka. Följdverkningarna är då ofta katastrola med motorhaverier som följd. Men ifall man tömmer intercoolern på sjövatten innan man vinterkonserverar undviker man nämnda problem. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 24 Oktober , 2008 Äntligen ett konkret svar- tack så mycket Nitro. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 553 Postad 24 Oktober , 2008 Hej Så här fick jag det förklarat för mig i vintras när jag i samband med en motorrenovering tvingades byta intercoolern. (Med reservation för att jag kommer ihåg fel efter en god middag och en del öl ) Tidigare var locket i mässing och flänsarna i intercoolern var i aluminium. Med saltvatten som strömmar igenom blir det ett fint galvaniskt element och flänsarna äts upp och det kan fara iväg bitar från det in i motorn. Inte bra. Numera görs locken som sagt i plast och därmed ska risken för korrosion vara mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 25 Oktober , 2008 Ett problem med intercoolern är om man får en läcka i den så kommer det sjövatten rakt in i motorn samt enda fördelen jag ser med plastlocket är att det är lättare att få tätt vid locket pga av att det är slanganslutning istället för två bångstyriga kopparrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle2 0 Postad 25 Oktober , 2008 Har själv haft en VP41 där jag bytte lock. Men locket i sig själv har inge påverkan för funktionen annat än att det är lättare att få tätt då man använder gummislang i stället för koppar rör. Har nu en kad42:a och det är samma typ av laddluft kylare men med plast lock, Det som kan vara bra är att ta den och rengöra kylaren för att öka effekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser