Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
KillerBoo

B18 Felsök

Rekommendera Poster

Hej,
Ett par funderingar kring min B18.

Symptom:
Samtidigt som motorn går jämnt o fint på alla varvtal, är lättstartad även i minusgrader och utan problem fixar att ligga på tomgång 400 rpm en hel dag utan att sota igen
Otroligt seg accelereration och varvar inte mer än 3500 rpm. Ibland (inte alltid, men ofta) känns en stickande Lukt,
inte riktigt som avgaser men nästan, fr motorrummet och det kommer en hel del sot i avgaserna gm kylvattenutloppet.


De 2 ägare jag spårat bakåt säger att de inte bytt prop, och ägaren före mig hade samma problem,
dock inte killen därföre vad han kunde minnas Båten är ju gammal o motorn likaså, så jag har svårt att tänka mig att någon av de tidigare ägarna bytt till felaktig prop o detta inte skulle ha upptäckts på 15 år eller nåt.
Så vad betr dålig acc/dåligt maxvarv har jag mer el mindre uteslutit prop.valet.

Med tanke på avgaslukten och sot i avgaserna misstänkte jag dåliga skrap- och kolvringar, med komp.läckage ner till blocket som följd, men komp.test visade inget väldigt udda.

Så, vad jag redan kollat är:
Propeller
Kompressionstestat 11-9-10-11. Ok, det skiljer 2kg mellan bäst o sämst, men bör inte vara här felet ligger.. väl?
Bytt tändkablar, kond, brytare, stift, och fördelarlock.
Kontrollerat, men inte bytt förgasarmembranet (Stromberg CD150)
Kollat oljenivån i förgasaren
Bytt soppapump

Några tips? Ska jag verkligen behöva riva ner motorn o renovera upp alt byta maskin den när det VERKAR vara fräscht.. eller ska jag börja felsöka annat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komptest kan bli missvisande om man gör dom när motorn är kall, oljan som då är tjock tätar hyggligt mellan kolv och cylindervägg och ger ganska fina värden fast det inte är riktigt bra. Testa att lossa slangen till vevhusventilationen när motorn är belastad och se hur mycket vevhusgaser du får, det skall komma en ström av gas men är det som utblåset på en damsugare har du felet där. En del gamla Volvomotorer har ju en anslutning av vevhusventilationen där slangen bara slutar emot utsidan luftfiltret vilket innebär att gaserna nog inte sugs in i motorn om det kommer för mycket. Detta kan förklara dina luktupplevelser från motorrummet. Sniffa inte för mycket vevhusgaser dom är lika giftiga som avgaser, minst!

 

Tändstiften brukar bli oljeblaskiga vid taskiga kolvringar, hur ser dom ut?

 

Sotar säger du, det är inte så att den får för mycket bensin? Testa att stänga bensinkranen under drift om motorn går bättre ett tag innan den dör har du för hög nivå i flottörhuset. Detta test utförs lämpligast med en burk startgas redo så du slipper köra startmotorn i en kvart för att få fram bränsle igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, snabba svar. Det gillar jag. Tack o bock.

Komptest kan bli missvisande om man gör dom när motorn är kall, oljan som då är tjock tätar hyggligt mellan kolv och cylindervägg och ger ganska fina värden fast det inte är riktigt bra.

Det tänkte jag inte riktigt på...  Tack f tipset, ska kolla det imorrn igen.

Testa att lossa slangen till vevhusventilationen när motorn är belastad och se hur mycket vevhusgaser du får, det skall komma en ström av gas men är det som utblåset på en damsugare har du felet där.

Njaee... det puffar en del, men inte så håret reser sig om man säger så.. Däremot kommer en del olja ut gm slanganslutningen på ventilkåpan. Om jag lossar slangen o håller handen ovanför hålet blir jag prickig..

En del gamla Volvomotorer har ju en anslutning av vevhusventilationen där slangen bara slutar emot utsidan luftfiltret vilket innebär att gaserna nog inte sugs in i motorn om det kommer för mycket.

Japp, sån e min. Men det ska väl ändå inte lukta så man får ont i skallen?

 

 

Tändstiften brukar bli oljeblaskiga vid taskiga kolvringar, hur ser dom ut?

Dom ser bra ut, möjligen en aning sotiga, men inte många minuters fullfartsåkning efter senaste trollingturen där jag tomgångskörde 8 timmar...

Sotar säger du, det är inte så att den får för mycket bensin?

Nja, för mkt bensin tror jag inte. Körde soppatorsk för ett par helger sen, o fick ingen förvarning alls när det tog slut. Dessutom verkar det inte vara oförbränt bränsle som följer med, utan mer.. sot. Stoppar jag handen i vattnet när jag legat på tomgång vid bryggan ett par minuter blir jag svart och fet om näven.

 

 

Ska testa kompen igen imorron, spåna gära vidare ni som kan. Hjälp kan man aldrig få för mycket av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stickande lukten tror jag kommer från ett överladdat batteri!

Kolla så du inte spränger batteriet, kolla vattennivån, det är inte kul att få syra exploderande runtom och det finns stor risk för frätskador. Kolla för att vara säker.

Angående motorn så fundertar jag på om det inte är tändförställningen som inte hänger med! Kolla vaccumslangen mellan förgasaren och vaccumdosan på tändfördelaren, det kan vara spricka i slangen eller att den lossnat nånstans. Gnistan måste ju komma tidigare vid ökat varvtal för att få den kraft som finns i förbränningsgaserna. Enkel koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen vacuumförställning på båtfördelaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nepp, ingen vacuumförställning. Batterigaser kan vi också utesluta, det luktar inte alls som sånt. Dessutom sitter batterierna utanför motorrummet, i eget utrymme och lukten kommer från motorrummet.

 

Fler spekulationer tack :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Madrassen

Hej KillerBoo.
Du har inget avgasläckage? Med tanke på den stickande lukten? ? ?
Annars så låter det som om du inte har full komp. faktiskt,
Jag hade en lika tidigare och den betedde sig ungefär så och den var det bara att byta ringar på.
Vi funderar vidare Flört

/Urban



Senast ändrad av Madrassen | 24 oktober 2008 | 17:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid kolla att certifugalförställningen av tändningen inte har fastnat. Ta loss fördelarlocket och vrid lite på rotorn det skall ju glappa lite och fjädra tillbaka till utgångsläget om centrifugalvikterna rör på sig. Om du drar loss rotorn finns en filtbit i mitten på axeln som skall hållas inoljad.

Felaktig tändförställning skulle förkara slöheten men inte sotigheten eller lukten. För övrigt luktar vevhusgaserna mer stickande än avgaserna på grund av den höga halt av oförbränt bränsle dom innehåller. När du kollade på vevhusventilationen körde du motorn på maxgas då? På tomgång blir det inte mycket tryck i vevhuset. Håller med Urban det lutar åt taskig komp trots allt, skulle förklara alla dina problem, det räcker med en enda taskigt utförd vinterkonservering för att kolvringarna skall bli rostiga och sedan fastnar dom i kolvspåren.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just kommit in från båten. Varmkört och tagit nytt komp.test. 10.5- 5.1 - 9.8 - 10.4

 

Alltså en cylinder som kraftig släpar efter. Antar att kompressionerna försvinner ner i vevhuset och sedan trycks ut i motorrummet varpå det luktar fan.

OK, renovering avbef B18, eller köper jag en B20 o renoverar istället?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla så inte ventilerna ligger på först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

stickande lukt- för mager blandning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte vara ventilerna, iom att jag fick höga, relativt jämna värden med kall motor..?

 

Nikita, nja, det är inte avgasdoft.. mer oljegaser typ..  Antar det är vevhusgaserna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl använt bly eller liknande t.e.x Tripak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej Du tänker baklänges, just när motorn är kall så kan ventilerna täta gott men ligger ventilspelet allt för tajt så gör metallens utvidgning vid varm motor att ventilspelet delvis blir så litet att ventiltallriken inte helt kommer in till ventilsätet med usel tätning som följd!

Motorn beter sig då bra kall och på låga varv men har mycket dålig effekt uppåt i varvtalsregistret.

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ventiljustering på prg imorrn då :)

 

Tackar, och återkommer med resultat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet så kan du ta bort tänstiftet på den cyl som var dålig o blåsa med tryckluft när den cyl står på komp o lyssna om det låter i insug respektive avgaskanal så kan du avgöra om ngn av vetilerna är otäta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

om den inte skjuter inget tändfel

om den inte fiser inget ventilfel

om den inte flappar i insug inget kamfel

återstår mager blandning taskigt med soppa tillförsel, igensatt filter tex vattenskadat slangfilter där pappen luddat av vatten. igensatta munstycken. om vacumförgasare, hål i pessaret.   alla dessa fel syns tydligt på stiften som blir för rena och som värst vitbrända.

Hur är den skapt som kan blåsa tryckluft itändstifthål och samtidigt höra ventilläckor, gör inte dessa fantasier trycksättsnågot far den bara runt.

 

post-15930-1394235659,3363_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vanligt sätt att få veta lite mer om motorn än vad ett enkelt kompressionstest kan svara på!

Väldigt vanligt inom Mc branchen!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog prova byta förgasarmembran . Jag hadde en gång en Volvo 142 som inte ville varva men gick bra i övrigt o på den var det membranet som var trasigt , det var var en stor reva i det men jag vet inte det kan ju tänkas att det räcker med ett litet hål åxå .



Senast ändrad av Rock | 27 oktober 2008 | 10:40



Senast ändrad av Rock | 27 oktober 2008 | 10:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det räcker med ett litet hål,men det påverkar ju inte kompet.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sativa skrev:

Det stämmer att det räcker med ett litet hål,men det påverkar ju inte kompet.Flört

Okej jag såg nu när jag läste igenom tråden igen att han hadde visst bara hälften av kompressionen på 2:an så det är nog klokast att börja där då .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kompressionstestat 11-9-10-11. Ok, det skiljer 2kg mellan bäst o sämst, men bör inte vara här felet ligger.. väl?

hade missat att ytterligare kompprov togs om detta andra nu är att lita på.

 Kolla om den går för magert syns på stiften, börja sen med förgasaren inget ovanligt med gamalt styvt menbran eller att någon satt det fel, eller ett litet hål.

igenkalkat huvudmunstycke, igensatt slangfilter vissa kan reagera på tillsatser och släpper sen inte igenom tillräckligt.

gamla b18 så kan ventilatiosfiltret på sidan v-sidan (lilla plåtdosan) av motorn sättas igen och då går de verkligen illa samt luktar.



Senast ändrad av nikitalord | 27 oktober 2008 | 13:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, back again.

Motorn går inte för magert vad jag kan se, alla stift ser helt ok ut, möjligen något mer sot på 2ans stift (den med taskig komp) Ventiler nyjusterade 0.40 trångt. Att det är vevhusgaser som luktar verkar vara konstaterat. (Hade en kompis med som direkt sa att det luktar sån´ t) Jag har även konstaterat en markant hårtorkseffekt i oljepåfyllningslocket, så det verkar alltså som kompet går ner i vevhuset?
Alldeles oavsett om detta beror pga slitna eller kärvande kolv-/skrapringar eller ventiler så har jag bestämt mig för att renovera en B20 o lägga i istället för att renovera befintlig B18.
Tack för alla tips o råd. Det gav mig tillräckligt m kött på benen för att bestämma mig för hur jag går vidare.

Fyller på med ett par följdfrågor, för att slippa skapa en ny tråd om detta:

1) Jag har en B20 i garaget. Denna har tidigare suttit i en bil, så jag får väl konvertera toppen. Lär väl hitta beskrivning på detta i annan tråd, har för mig jag sett det tidigare.

2) Kamaxeln lär väl inte vara densamma i båt o bil? Har det någon praktisk betydelse om jag använder B20:ns kam? Tror mig hört att B18/B20 använder samma kamaxlar, utförandemässigt alltså, så om det inte är att rekommendera att anv bef B20-kam, så bör jag kunna flytta kammen fr den gamla motorn t den nya?

3) Jag flyttar givetvis över maringeneratorn. Gäller samma för startmotorn? Alltså, är detta också special för marinmotorerna betr gnistskydd etc?

4) Visst bör jag kunna anv fördelaren som sitter på B20:n idag?

5) När jag ändå river B20:n för renovering, ska jag passa på att plana av toppen litegrann, och få lite högre komp, eller är det onödigt både i teori o praktik?

6) Jag flyttar över limpa, impellerpump, oljekyl o soppapump. Några fler marinspecifika pryttlar jag glömt?

7) Min B18 hänger i drevet (alltså, inga främre motorfästen finns i båten) Kan jag göra samma m B20:n, eller bör jag plasta in ett par fästen?

8) På min B20 sitter en enkelförgasare. Någon som har, och vill sälja f en rimlig peng, ett dubbelarrangemang?

 



Senast ändrad av KillerBoo | 27 oktober 2008 | 15:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,du kan kolla med (volvoman)om han finns kvar på forumet Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan som jag skulle vilja ställa är hur mycket du vill kosta på båten? Om du tänkte behålla båten på lång sikt borde du nog undvika dom värsta fulmeks fällorna, vet du att bilmotorn är i bra skick? Jag skulle vilja hävda att det är mycket ovanligt att en båtmotor i en fritidsbåt  är mekaniskt utsliten jag har sett B18 och B20 marinmotorer där bottendelen (vevaxel, kamaxel osv)har ett nära nog obefintligt slitage efter 40 år! Detta är inte vanligt för motorer som gått i bilar skulle jag vilja påstå. Den korta driftstiden på marinmotorer räddar dom. Så jag skulle vilja uppmana dig att verkligen ta isär och inspektera B18 motorn innan du avskriver den.

Om det enbart är några kolvringar som fastnat skulle du om du har tur kunna komma undan med nya kolvar och en honing av cylinderloppen och nya packningar förstås, sedan har du en motor som du vet vilket skick den är i och kan lita på. Detta förutsätter förstås att man tar isär hela motorn och inspekterar allt, men det kommer du inte undan med B20 motorn heller om du vill ha en pålitlig motor.

Om du bestämmer dig för att fulmarinkonvertera B20 motorn bör det första du gör vara att ta reda på om svänghjulet går att flytta över rakt av, jag minns inte exakt men det finns 6 och 8 bultade svänghjul beroende på ålder och jag tror inte bilsvänghjulet går att använda till ett aquadrev.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej lite tips o råd.

Startmotorn är samma så den kan du använda.

I fall du har en orginal 30 eller 35 ah växelströmmare så kan du använda den igen.

Helst inte bilgenerator då dom ej är kapslade.

Bilfördelare skall du inte använda.Marin använder ej vakuum.

Självklart skall du ha dubbelförgasare typ solex 40

Och oljekylare

Marinkam är typ C med ståldrev tror att B18 har samma.

B20 klarar att hänga utan motorfästen fram.

Sedan håller jag helt med någons annans insändare om att du aldrig hittar en bilmotor lika fin som en marin inuti.

Som tur är så sitter jag på alla delar du behöver.Se annons.

Mvh ;Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MartinX:

Frågan som jag skulle vilja ställa är hur mycket du vill kosta på båten?
Inte särskilt mkt. Den är gammal och inte särskilt vacker och dessutom inte värd många pengar :)

Vet du att bilmotorn är i bra skick?
Ja, den är totalrenoverad för knappt 800 mil sedan, inkl vevslip, nya kolvar etc.

Om det enbart är några kolvringar som fastnat skulle du om du har tur kunna komma undan med nya kolvar och en honing av cylinderloppen och nya packningar förstås, sedan har du en motor som du vet vilket skick den är i och kan lita på. Detta förutsätter förstås att man tar isär hela motorn och inspekterar allt, men det kommer du inte undan med B20 motorn heller om du vill ha en pålitlig motor.
J
o, i det här fallet kommer jag undan det. Vet med 100% säkerhet att motorn inte gått mer än knappa 800 mil sedan den var (fackmannamässigt) renoverad. Dessutom vill jag gärna ha lite fler hästar än som bot i min nuvarande maskin.

Om du bestämmer dig för att fulmarinkonvertera B20 motorn bör det första du gör vara att ta reda på om svänghjulet går att flytta över rakt av, jag minns inte exakt men det finns 6 och 8 bultade svänghjul beroende på ålder och jag tror inte bilsvänghjulet går att använda till ett aquadrev.
B20:n är av tidigare årsmodell, och jag hoppas o tror att jag kan flytta svänghjulet rakt av.

Karnor:

Oljekyl o original växelstr.gen har jag tänkt att flytta över, tillsammans m limpa oljekyl o det andra.
Om inte fördelaren är samma på B18 o B20 kan jag ju vara intresserad av att köpa den du har. Likaså dubbelförgasare o insug. Skicka mig ett mail via MG, med uppgift om vad du vill ha för grejerna. Nån pejl på om man tjänar nåt av värde på att plana ner toppen litegranna? Eller om det inte är värt besväret?

EDIT:

Karnor, Äh vaffan, ge mig ett pris på hela 130;an så får vi se om d är intressant :)



Senast ändrad av KillerBoo | 28 oktober 2008 | 03:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...