Martin_K 0 Postad 23 Oktober , 2008 Vad är bäst för batteriet, att förvaras i båten över vintern (utomhus) eller hemma i garaget (ligger i källaren på huset, så det håller ca 10C)? Självklart laddar jag batteriet fullt innan förvaringen. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 Oktober , 2008 Är batteriet bara fulladdat så trivs det fint i båten. Ett taskigt laddat batteri däremot, riskerar att frysa sönder. En extra laddning under vintern är heller inte fel. Läs här: http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/batterier.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marielund 0 Postad 24 Oktober , 2008 Ladda batterierna och ta in dom inomhus dar du har varme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Oktober , 2008 Bäst är nog inomhus i källaren om man orkar montera ur och bära hem, då har man full koll. Men det är ingen fara att lämna dem i båten. Jag har kvar mina i båten utomhus över vintern, och håller dem laddade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 24 Oktober , 2008 Bäst är att förvara batterierna fulladdade och lite halvkallt. Dvs i båten. Inomhus i värmen laddar de ur fortare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Oktober , 2008 Så kallt som möjligt och med koll på laddningen. Är det under 12,7V så ladda. 12,7V=fulladdat. Laddat batteri klarar sig i Sibirien. Alltid fulladdade batterier! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 24 Oktober , 2008 Batterier trivs bäst i kyla!!! Ladda först till toppnivå, 14.4Volt och koppla bort kablarna. Ladda sen en gång under vintern så håller dom bäst. Att förvara dom i garaget eller källaren där det är varmt ökar självurladdningen, så då får man ladda oftare. Torrbatterier trivs bäst i frysen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser