Apex 0 Postad 23 Oktober , 2008 Hej alla! Vid två tillfällen i somras fastnade båtmotorn i fullt upptiltat läge och det enda sättet att få ner den var att manuellt lossa på frikopplingsskruven. Efter att tilten frikopplats och hydraloljan fördelats mellan behållarna verkade det som om tilten fungerade normalt igen men problemet återkom ytterligare en gång. När motorn fastnar i fullt upptiltat läge fortsätter elmotorn att fungera men motorn rör sig varken upp eller ner och det låter som om hydraloljan inte rör sig mellan cylindrarna. Jag undrar om det är någon fler här på forumet som haft något liknande problem eller har någon aning om vad som kan vara fel? Senast ändrad av Apex | 23 oktober 2008 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 497 Postad 23 Oktober , 2008 Hej och välkommen till MG! Jag kan inte svara på din fråga men det kan kanske hjälpa andra om du berättar vad det är för motor du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 23 Oktober , 2008 Har läst att ett vanligt fel med handhavandet av motorer med tilt är att man tror att de även har trim, d v s att man kan ändra motorns vinkel under färd. Det orkar alltså inte en motor som bara har tilt. Men det behöver ju inte korrespondera med ditt problem. Jag vet ju inte vilken typ av motor du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 23 Oktober , 2008 Har du kollat nivån på oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apex 0 Postad 23 Oktober , 2008 Jag har funderat på om det kan vara lite skräp som lossnat inne i behållaren eller om ventilen som släpper ut hydraloljan kan vara dålig. Är det någon som har några idéer om vad felet kan vara? Senast ändrad av Apex | 26 oktober 2008 | 15:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apex 0 Postad 26 Oktober , 2008 Om någon har allmäna kunskaper om hur en hydralisk trim/tilt är uppbyggd och vill dela med sig av dessa eller kan hänvisa till några bra sidor på internet som redogör för uppbyggnaden av trim/tilt så skulle jag vara tacksam! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Oktober , 2008 Hej, Vad har du för motor? Har lite verkstadshandböcker till Mercury och i dessa beskrivs Trim & Tiltsystemet i detalj. Nåt du skulle ha nytta av? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser