Ringhede 6 Postad 6 November , 2008 En 4-taktare så lämnar man in gammal olja för återvinning på miljöstationen. En gammal eller ny 2-taktare släpper ut oljan förbränd och oförbränd ut i vattnet oavsett om oljan är mer eller mindre miljövänlig. Gamla båt 2-taktare är ingenting annat än ett fall för återvinningen. De släpper ut 30-40% oförbränt bränsle och olja rakt ut i vattnet mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 7 November , 2008 Jättebra om d nu e så. Jag har tyvärr mina tvivel Roland. Jag tror att ytterst få som servar själv hema på gården åker långa vägar för att lämna in sin förbrukade olja. Näpp dom allra flesta slår nog ut d på backen när ingen ser. För en liten fyrtakts snurra som d kanske går i 2 liter olja är ju knappast något som är speciellt svårt att mygla undan. kanske tillomed slängs i soptunnan som all annan skit.. Jag har ägt både 2 takts snurror och 4-takts snurror, dom som orsakat mig mest problem och kostat mig mest pengar är utan tvekan 4-taktssnurrona. även fast jag servat och reparerat samtliga i egen regi så att säga. Och d är fullt naturligt att något med fler rörliga delar kan börja krångla på fler ställen. D visste jag när jag köpte skiten, vad jag inte visste var att bränsleförbrukningen faktiskt inte var så stor skilnad på. Olja fick jag ju iaf köpa varje år för att byta på 4-taktarna. Således kommer jag aldrig att köpa en 4-taktare igen d smakar dåligt och kostar mycket enligt mina erfarenheter. Dom 2-takatre jag ägt har aldrig skapat mig något bekymmer, bara att starta o åka, billiga att äga o serva, enkla konstruktioner, ingen stor verktygslåda behövs för att avhjälpa ett fel. Har man en gång skruvat 4-takts snurra ska d mycket till för at man ska trilla dit igen d kan jag säga med rent samvete och med många timmar i verkstan med i bagaget. Skulle jobben gå till marinorna hade d säkert kostat mig över 10 000kr pengar jag inte hade då grejerna braka ihop. Och då är d bara att bita ihop och försöka riva ner skiten isolera feltet och åtgärda.. Hade d varit en 2-takatre hade d aldrig hänt.. !!!MVH ANTI 4-TAKT REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 07 november 2008 | 20:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myproblem 0 Postad 7 November , 2008 Jag älskar evinrude, dom gå i mina ögon sönder mindre. 4t eller 2t det bestämmer du själv, fördelar finns hos båda tävlande. Jag skulle även satsa på det större motoralternativet, det lönar sig i längden (mindre bränsle, lägre varvtal=mindre slitage). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 November , 2008 I den bästa av alla världar funkar din teori, men om man väljer efter ekonomi först som många gör då hamnar vi nog på tvåtaktaren.. (tyvärr, men troligen ganska sant) Det kvittar om motorn släpper ut mer är den mer ekonomisk väljer folk det, ialla fall kort siktigt (tyvärr här oxå) Jag förstår och håller med i ditt resonemang, en 2taktare skitar ner mer än 4takt, men gud så billigare att äga (tyvärr här oxå) Som jag skrev innan gör jag det jag kan iallafall, det är lite där poängen ligger... jag vet att jag kör med motorer som skitar ner mer än vad som e möjligt. Men jag gör nått, väljer aktivt det som är bättre för miljön(med den utgångspunkten jag har nu). Gör bara alla det så vet både du och jag att dagens motorer i bruk kommer att minska sin miljöpåverkan betydligt över tiden.. Det är bara det att alla har inte den ekonomiska möjligheten att göra bojsänke av båtens motor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 November , 2008 Även om kommentaren ...att göra bojsänke... av gamla 2-taktare är symbolisk så pekar det ändå på vad alltförmånga anser om miljön. Visst skiter många i att göra på rätt sätt och släppur ut motorolja på backen, tar inte hand om glykolblandningen de använder för motorkonserveringen, pissar och skiter i havet eller insjön, sänker soporna i havet när ingen ser på. Sedan kategorin som gärna gör allt för miljön så länge det inte kostar dem något. Vi har slutat använda DDT även om det hade en kanonbra effekt. Vi har slutat använda PCB även om det har mycket bra funktion för byggnader. Vi har slutat med asbest även om det är billigt och mycket bra Nu är det dags att ta farväl av dessa stinkande eländen som äldre 2-taktare är. Låt museer få några fina exemplar så de kan visa kommande generationer hur vi utan tanke på miljön åkte båt förr i tiden. Gör ett aktivt val, lämna in din 2-taktare på närmaste miljöstation så kan den ingå i en ny motor som garanterat är bättre för miljön. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 November , 2008 Ja visst ska vi göra allt för att förbättra miljön, Det håller jag helt och fullt med om Roland. Men faktum kvarstår och det är att staten motarbetar dom som vill vara miljövänliga, Och hånflinar dom rätt upp i trynet.. Dieselbilar är effektivare än bensinbilar men beläggs iaf med en hög skatt. Diesel är ett effektivare bränsle än bensin och är dessutom lättare att framställa. Men d är oxå belagt med högskatt. Etanolen och biogasen skulle bli en räddare i nöden, båda floppar stort och är tillomed i många avseende sämre för miljön, nåja dessa är oxå belagda med hög skatt. För dom som har småsnurror och vill tanka alkylat är detta bränsle oxå givetvis belagt med hög skatt. Jag hade förut en Mitsu l200 Lb 4wd diesel inget under av miljövänlighet och säkert inte den modärnaste tekniken, nåja jag hade en låg skatt iaf 2800kr. Bytte för några år sedan till en ny bmw Diesel med d senaste inom miljömupperi och gud vet vad. Jag har idag en skatt på 7500kr om året.. Rättvist nej orättvist ja, och jag kommer att köpa Jeep nästa gång, ska man ändå lasta fram nästan 8000 om året kan man ju lika gärna åka högt, säkert och även kunna dra båten i värsta fall.. Så är d även med 4-taktare, man anser sig lurad snart efter köp, för hur man än räknar så kör inte medelsvensson upp så mycket soppa så d kan löna sig att åka 4-taktare. Och jag tycker att det har blivigt något slags måste att ha 4-takatre, nästan varje ny båt sitter d en 4-takatre. Må vara bra för miljön, men i våra hamnar ser jag ett samband mellan en arbetsmarknad som är öppen 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året och 4-taktssnurrorna, nämligen tjyveriverksamheten.. Och tro fan d, en 4-taktare är värd dubbelt så mycket som en 2-takare, och är ju lika lätt o knycka. Klart som fan tjyven tar d han kan tjäna mest på.. Således ligger min lilla fiskejolle säkert mellan 2st nya fina båtar båda har 4-takatsmaskiner, en av dom har redan haft påhälsning. Men min snurra som faktiskt är några år gammla verkar inte vara värd att ens ta sig en närmare titt på. Och där tjänar iaf jag stora pengar varje år bara på att slippa självrisker och höjda premier på mitt båtägande.. Detta är en av många anledningar till att jag kör med 2-takatre. Merparten av alla snurror som tjyvas är 4-taktare, nya som gamla ingen skilnad. Och nu när d sitter nya blanka dyra 4-takatre på nästan varje jolle är d som att duka upp ett smörgårdsbord för den kriminella verksamheten.. Således måsten staten börja prioritera dessa mindre brott, och skjuta till pengar så både polis och tull kan sätta fast tjyvarna. Som d är nu så klaras nästan inga brott av mindre karaktär ut. Och så får d inte vara, Vi betalar alla skatt för att såna här saker ska funka och då vill man ha sina saker ifred. Annars så tycker iaf jag att man borde få pengrarna tillbaka från staten... Detta inlägg får ses som Off Topic, bara en belysning om att visst fan handlar d om pengar i första hand. Miljö i andra osv. Dom allra flesta bidrar nog på ett eller andra vis till en bättre miljö men ska man ha roligt så kostar d både pengar och miljö d får var o en lära sig leva med. Annars kan man ju lägga ner båtägandet skaffa cykel och bosätta sig under en stubbe ute i skogen, d skulle vara miljövänligt om nått... !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 09 november 2008 | 15:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 November , 2008 Huvet på spiken där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser