Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
pmn69

4-taktare eller 2-taktare ?

Rekommendera Poster

Kan inte se nånting av den information du skrev i länken, väger tydligen bara 120kg dessutom, vilket är lite, om det nu stämmer ens? Selva är vad jag hört bara gamla Yamaha kontruktioner. undrar om den är lika ren som en E-TEC? Har den automatisk vintersmörjning, kan man updatera elektroniken via laptop? Går den 300 h mellan auktoriserad service? Måst den köras in? Hur mycket olja använder den? Hur bra vridmoment har den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får prova själv kommer du garanterat välja en 4-taktare.

Om du läser tester mellan 2-taktare av både nya och äldre modellen i förhållande till 4-taktare kommer du även då att inse att valet ändå ska bli en 4-taktare.

Om 2-taktskonstruktionen hade varit bättre hade den suttit i alla bilar där kraven på ljudnivå, bränsleförbrukning och miljökrav är mycket höga.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt så enkelt, bilar och båtar ställer olika krav. Och jag har provat 4taktare och anser inte att dom är bättre på nånting. Endel är möjligen billigare i inköp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herr Ringhede har än en gång visat sin ödmjukhet, det är oftast de ovetande som uttalar sig om saker i generella ordalag. Det är därför fundamentalismen sprider som löpeldar i länder där analfabetism är utbredd. Det är likadant med 4-takts fundamentalismen, jag har i år efter mycket ihärdigt arbete fått fiskeriverket att medge bidrag till yrkesfiskare som vill köpa de moderna 2-taktarna. Från början sa de NEJ med motiveringen att det hade de aldrig gjort tidigare, då jag skickat material och pratat med åskilliga hos både Sjöfartsverket, Naturvårdsverket och Vägverket!? så gick de med på det. De levde i samma okunnighet som de flesta andra, tyvärr. Men historien har ju tidigare visat att det är svårt att få den stora massan att ta till sig nya tankebanor. Det var ju många som trodde att jorden var platt, och det finns idag många som tror att 4-taktarna är överlägsna i allt. Sanningen är nog att båda teknikerna närmar sig varandra inom de områden där den andra tekniken är bättre. Konkurrensen mellan dem kommer att göra motorerna bättre och bättre framöver, utan den hade det inte varit samma press att få bättre vridmoment i de lägre varvtalen hos 4-taktarna och att få ner ljudnivån hos de insprutade 2-taktarna. Konkurrensen gynnar oss alla så bägge teknikerna behövs.



Senast ändrad av Matsarna | 01 november 2008 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Pmn 69 (trådskaperen) Grattis nu framstår väl valet som glaskart efter alla fina råd som framkommit! Lycka till med motorvalet oavsett råd du fått här. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundmentalism eller inte men hur katten kan man försvara en motorkonstruktion som det ingår att förbruka smörjolja för drift?

Med 4-taktare byter man olja vid årlig service.

2-taktare både nya och gamla generationer ska vid drift kontinuerligt förses med smörjolja som till viss del kommer med avgaserna ut och hamnar i vattnet.

De flesta båtmotorer är inte direkt miljövänliga men motorer som släpper ut olja med avgaserna är knappast något för framtiden.

 Från Yamha utombordare

När man beräknar bränsleekonomi bör man ha i åtanke att tvåtaktare även

förbrukar olja när de körs. Fyrtaktare behöver endast påfyllning av olja vid

servicetillfällena. Kostnaden för olja och filter för en fyrtaktare är 60 . 70

Euro/100 Euros per säsong. I motsats till detta förbrukar tvåtaktarna olja när

de används. Tvåtaktarnas oljeförbrukning varierar mellan olika tillverkare,

men till exempel varierar förbrukningen hos Mercury Optimax mellan 0,4 och

2,5%. För att beräkna en genomsnittlig oljeförbrukning landar vi på en

siffran 1,7% av bränslemängden. Denna siffra ligger mellan 1 och 2% för

samtliga tvåtaktarna.

Det går alltså åt cirka 1,5 liter olja vid förbrukningen av 100 liter bränsle vid

marschfart. Kostnaden är 6.10 Euro per liter, beroende på fabrikat.

 

Uppenbart är att biltillverkarna har lämnat denna motorkonstruktion till historien är för att den kräver olja vid förbränning och då blir det problem med katalysatorer och därmed blir det svårt att klara utsläppskraven.

Tänk dig själv att tanka bilen och samtidigt hälla på en dunk olja.Tungan

Ja så är det om man åker 2-taktare. (de äldre fick man blanda oljan direkt i bränslet)

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, samtliga motorer som du tittar på är mycket bra val!

ett tips om du inte har införskaffat dig en motor är att du kollar med Evinrude 50-60 hk 2-takt.

Det är oxå ett bra val. men som det nämns i diskutionerna så är 4-taktarna snålare och framför allt tystare.

lycka till

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E-TEC fyller samma miljökrav som dom bästa 4 taktarna och är de facto bättrepå vissa områden, använder bara den olja som behövs, ingen rök, ingen lukt, 1 liter per säsong är inte mycket att gnälla om. Använder Evinrude XD100 som tillåter att motorn använder hälften av vad den använder med olja av lägre kvalitet.

En 4 taktare blir inte miljövänligare om dom inte sätter katalysatorer på dom.

Lustigt att alla som köpt tunga, servicekrävande, tröga 4taktare är så negativt inställda till motorer dom inte ens testat eller vet nånting om. Måst väl försvara sitt dåliga val??

Hur många av er som klagar på nya 2 taktare har ens provat en Evinrude E-TEC eller Mercury Optimax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade innan min Suzuki DF 150 en Mercury Optimax i likvärdig storlek. Accelerationen var något bättre, ljudet häftigare, bränsleförbrukningen ganska snarlik vid march fart. MEN den vibrerade mer, betydligt mer störande ljudnivå, den doftade aningen bensin, vid toppfart gjorde den virvlar i tanken. Därefter började den även krångla, vilket gjorde att valet blev självklart. Likväl som jag inte skulle köpa annat än asiatisk bil så gäller det numer även båtmotorer.

 

Generellt vill jag påstå att 2-taktarna blivit bra, riktigt bra!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi talar om bilar så förstår jag dig, Har fått nog av tyska bilar, elfel och annat elände. Lexus och Cadillac är dom enda märken som kommer in i mitt garage.

Räknar Evinrude som utombordarnas Lexus, Europa har ju ingenting utom Selva som är sorliga.

Skulle gärna höra ett enda bra argument varför en 4 taktare , vilken som helst är bättre än Evinrude E-TEC? Kanske nån gillar att serva sin motor på en dyr verkstad? Eller anser aktern vara för lätt så dom behöver den extra vikten av 4 taktaren? Eller kanske man inte tål bra acceleration?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant nu när Subaru kommer med sina Wankelmotorer.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad yrar du om?? Menar du boxer? Subaru har tillverkat boxer motorer så länge jag minns. Tyvärr har idiotin och hysterin kring CO2 tvingat Subaru att ge ut en diesel också, och ingen ny Forester med 2,5 Turbo. Motorer som säljs i USA och den är de facto är renare än dieseln på alla sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte bryr dig om att läsa andras inlägg?

Båtägare som haft både 2-taktare med direktinsprutning och 4-taktare uttalar sig ju föredelatktigt om 4-taktare bl.a. vad gäller ljudnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv provat båda, och läst tester. 4 taktarna är inte tystare, har ett lite annat ljud bara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Undrar bara lite vad du avser när du skriver att Selva är sorgliga? (antar att du inte menade sorliga, för det vet jag inte vad det betyder).

Sedan undrar jag också lite över hur exakta tester egentligen kan vara. Exempelvis så visar den test som nämns ovan av ett antal 115hk-motorer av både 2- och 4-takt att Evinruden drar lite mer än övriga, men är istället bra i acceleration. Hondan drar mest vid höga varv. Jag undrar då om det inte handlar mycket om val av propeller samt matchning mellan motor och båt? Att E-tech är snabb men törstig är kanske ett utslag av prop med för lite stigning? Hondan har ett betydligt större motorblock än övriga (om jag minns rätt) och borde kanske passa tyngre båtar bättre?

/spikulerar en john

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kanske detta kan vara en möjlighet att handla en mindre och billigare snurra och ändå ha möjligheten att om det behövs få de extra hk

http://www.blocket.se/vi/13923988.htm?ca=17_s&last=1

Funderar själv på att byta ut gamla classic 80hk till något nyare provade en optimax visserligen rejält mycket större och gillade gången i denna motor trots att classicen fått lite handpåläggning och går som en dröm så har det hänt en del på motorfronten.   

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att Selvas enda fördel är billigt pris.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu deras 4-taktare är Yamahamotorer så är väl det en riktigt bra fördel (förutsatt att man kan leva med 4-takt dvs.)? Har du någon erfarenhet av deras 2-takt?

/en john

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicekostnader är generellt högre på en fyrtaktsmotor än en tvåtakts. Ventiler, kamrem, olja, oljefilter är något som tvåtaktaren saknar. Miljöpåverkan är något högre på fyrtakt då motorolja och filter ska lämnas till destruktion. Detta måste vägas in. I gengäld kostar tvåtaktsoljan och kommer ut i vatten vid förbränning även om detta är mycket små mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angenämare ljudbild. Att 4-takt potentiellt har en längre livslängd om de sköts. Att man slipper risken för fel med eller till följd av oljedoseringssystemet. Samma inköpsprisbild och bättre andrahandsvärde.

Jag prioriterar inte acceleration, och så stor skillnad är det inte längre. Viktskillnaden krymper alltmer, om det nu skiljer 10-20 kg på 150 hk så är det inte mycket på ekipage som väger kanske 1000 kg, 1-2%...1-2%!!! och det är väl inte så mycket att hänga upp sig på. Det är heller inte så svårt att sköta en 4-taktare, nästan allt går att göra själv för den som inte har tummen mitt i handen. Sedan behöver du ju inte lämna in den till en marina, vilken bilmekare som helst klarar en marin 4-taktare. Sedan är det ju inte alla som vill göra det ändå men, men.

Som jag skrev förut så båda 4-takt och 2-takt har sina fördelar, men för mig var det i dagsläget inte ett svårt beslut. Jag vill ha driftsäkerhet, angenäm ljudnivå och bränslesnålhet...Vad jag tänker och tycker om 5 år, 15 eller 25 år vet jag inte, men nu...ja det har jag svarat. Och ja jag har ägt både nyare insprutad 2-taktare och nyare insprutad 4-taktare.

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Potentiellt längre livslängd????

Tvåtakt har ju funnits i nästan 130 år (uppfanns nångång på 1880 talet) å gamla utombordare, murklor, som är äldre än 40 år syns ju på var å varannan båt ute i skärgården.

Tror inte en modern 4-taktare, eller för den delen 2-taktare, med elektronisk insprutning kommer överleva hederlig förgasarteknik.

Men sen är ju ändå insprutning framtiden. Men 40-åriga 4-taktare med insprutning vill iallafall inte jag köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i vikt för en 75 hk är 20kg Jämfört emd en Honda mot E-TEC, 30kg på samma märkes 150hk.

Lustigt när folk som inte ens vet hur E-TEC skrivs dömmer ut den bara för att dom har 4taktare, inte speciellt seriöst att diskutera här mera.

Livslängden beror nog mest på hur motorn sköts, timmarna blir ju sällan så många här i norden.

2 taktaren har iaf färre delar= färre saker som slits och kan gå sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19 kg mellan E-TEC 150 och Suzuki DF 150 till Evinrudes fördel, på papperet iaf.

Nu är kamaxlar och ventiler inte något som egentligen förslits speciellt mycket, min vanskötta riskokare har snart 40000 mil med en service de senaste 10 åren.

De flesta motorer som finns på marknaden just nu verkar vara av riktigt god kvalitet, finns i princip inte en motor som jag absolut inte skulle kunna tänka mig att använda av de mer kända fabrikaten.

Mycket hänger ju på vilken båt man är intresserad av då vissa båtar säljs förmånligt med ett visst fabrikat. Pris tror jag är en tung post vid val av motor, Inte minst Suzuki har fått många kunder tillföljd av trevlig prisnivå. Skall man beställa från USA så är Suzuki billigast av de olika fabrikaten även där, om än att dollarkursen gör det allt mindre lockande att chansa. Sedan är det mer upp var och ens egna önskemål kring acceleration, ljudbild/nivå, bränsleförbrukning, andrahandsvärde, utväxling m.m. En faktor som utseendet påverkar också valet när skillnaderna i övrigt minskar.

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle uppdatera dej på oljesidan...

 

Kör själv både 2 och 4 takt, båda givetvis med miljövänliga och helt neutrala oljor.

 

Dessutom är det lättare att konvertera en gammal sur tvåtaktare till etanol..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigor73, Ingens komentarer är inte ens lönt att besvara, han tror väl fortfarande att jorden är platt... och att Darwin är en äppelsort.



Senast ändrad av Matsarna | 06 november 2008 | 08:31



Senast ändrad av Matsarna | 06 november 2008 | 09:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...