Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
pmn69

4-taktare eller 2-taktare ?

Rekommendera Poster

4-taktare eller 2-taktare ?

Jag är ingen riktig motorguru så därför slänger jag in en fråga till Er som kanlite mer än mig: 4-taktare eller 2-taktare, vilket är bäst

4-taktare säger ju de flesta jag pratat med är bäst, tystare gång mm stämmer detta mot dagens 2-taktare?

Hurbra är en Mercury 75 Optimax 2-taktare?

Står i valet mellan att köpa en Mercury 75 Optimax (2-taktare) eller en 75 Hk Honda (4-taktare) eller en 50 Hk Honda (4-taktare)

Prisskillnaden mellan en en Honda 75 mot 50 Hk är ca 30 000:-

Räcker det med en 50Hk Honad till en tex Ryds 510 GTI (500kg/510 cm)) eller en Cresent V20 Stingray/Entre (500kg/528 cm) eller skall man välja en 75 Hk för 30000:- mer?

Vår användning av båten kommer mestadels att vara att ta sig ut och bada på öar i skärgården. Vi behöver alltså ingen otrolig hastighet men vill för den delen ändå känna att båten planer ut och går skönt.

 

Tacksam om några kan hjälpa mig med lite tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hjälpa dig välja, men kanske att sortera ut för- och nackdelar med de olika alternativen. Ditt val bör bero på vilka faktorer du tycker är viktigast.

Fakta: En 4-taktare förbränner bränslet bättre och är därför bättre för miljön. Är det viktigt för dig bör du välja en sådan.

Fakta: 75 hästar ger en bättre dragkraft, något som kan vara bra att ha om ni är många i båten och/eller har mycket last (4 vuxna och två barn kan ju väga lika mycket som båten i sig). Om ni är många eller har mycket last så bör ni alltså välja 75 hästarsmotor.

Fakta: En 4-taktare fungerar bättre på lägre varv. Om du dessutom sysslar med trollingfiske eller kör mycket i fartbegränsad farled så är det en klar fördel med en sådan.

Fakta: En 2-taktare är betydligt billigare än en 4-taktare. Är priset en prioritet så bör du välja en 2-taktare.

Fakta: En 4-taktare är tystare även än dagens 2-taktare. Speciellt på låga varv.

 

Nu är det bara väga och - och välja. Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt skall man väl aldrig köpa den minsta rekomenderade storleken till båten. Det är oftast bara för att handlaren skall kunna locka in folk till butiken med ett förmånligt pris. Sen sitter man där å lägger till 25 hk iaf.

Om det inte är tunt i plånboken skulle jag alla dagar välja 75 hk.

Sen beror det väl på om Hondan är med insprutning eller förgasare. De mindre skulle få det, de större har det redan. Kolla upp det.

Finns väl fördelar å nackdelar med båda märkena. Slutar väl oftast på bästa pris/ närmsta service etc.

Köper man nytt så är ju inte tillförlitligheten ett problem. Säger inte att de har problem men om man köper en 20 år gammal så måste man ju vara mer nogrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man diskussioner här på Forum så brukar de som har köpt en tvåtaktare försvara detta köp, medan de som har köpt en fyrtaktare försvarar sina köp. Så jag tror vilken du än väljer blir du nöjd.

En annan aspekt är för vilket märke kan du få bra och snabb service och reparationer i närheten, inte kul att vara utan båt några veckor under sommaren, den svenska sommar kan ibland vara en vecka kort...

Det var lite objektiva synpunkter, nu kommer mina mera subjektiva, då jag själv är en tvåtaktsfan:
- det är mindre som kan gå sönder på en tvåtaktare
- servicen är något enklare/billigare
- man slipper vissa dyra serviceåtgärder, typ kamremsbyte
- tvåtaktsoljan skyddar motor inuti
- bättre acceleration
- lägre vikt
- vet inte om 2-taktare stjäls mindre ?

Jag brukar säga: Tvåtaktare är till för att köras, fyrtaktare till för att underhållas !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts i tidigare inlägg är ju smaken delad.

Skulle du fundera på att köpa en bil med 2-takts motor även om den var lite billigare?Skrattande

Tror inte du ångrar dig om du väljer 75hk, det är bra med extra kraft när man är fler i båten dessutom anstränger du motorn mindre  vid samma fart.

Lycka tillFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu den nya 2-takts tekniken är så dålig varför överförs den då på snöskotrar i år?

Den har ju trots allt vissa fördelar mot 4-taktarna om man ser till vridmoment, vikt och underhållsbehov.

Förbrukning och utsläpp är den om man ser till  totalen fullt jämförbar med 4-taktarna.

Jag säljer både 4-takt och insprutade 2-taktare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snöskotrar är kanske inte så stor referens, med tanke på så få  som det säljs, och även om nåt eller några märken börjar med 2-taktare betyder det inte så mycket.

Fördelarna du räknar upp med vikt och vrid på 2-takt håller jag med om.

Underhålls behov återstår kanske att se när åren gått lite, insprutningssystemet samt oljesystemet kan nog kosta en del i service när motorn är äldre, vem vet?

Du nämner ingenting om ljudnivån som är klart lägre på 4-takt, andrahandsvärdet som är högre på 4 takt,

Förbrukning - utsläpp självklart går de att jämföra med varandra, men i de jämförelser jag läst ligger alltid 4-taktare bättre till, som någon skrev var har du fått dina uppgifter ifrån? Jag kanske missat något? skulle vara intressant att läsa de testerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ASG!!

 

 

Men för att vara allvarlig, jag tror att dagens modärna 2-taktare är lika miljövänliga som direktinsprutade 4-taktare. Och jag är förespråkare av just 4t. Däremot så är jag lika övertygad om att 2t är högjuda och vibrerar satan. Dvs, inget kul om man tycker om att köra in i lung vik och och fiska lite...

I mina ögon är det en tyst och tung motor mot en lätt, högjudd och enkel motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norges största båttidning Båtliv hade ett reportage http://www.fischemarine.com/admin/upload/files/view.aspx?id=214 .

Där står bla. Evinrudes E-TEC motorer har i flere tester vist seg som den reneste motoren på markedet, hva angår utslipp av miljøskadelige stoffer. Samtidig scorer den bedre enn firetakterne på akserelasjon og topphastighet.

En neutral inlaga där E-TEC utvärderas http://www.oceanskiffjournal.com/SubscriberContent/Articles/Vol01Issue05/General/ETEC1.aspx

E-TEC fick 2005 U.S. EPA Clean Air Excellence Award som den renaste utombordsmotorn på den amerikanska marknaden i konkurrens med alla andra tillverkare även 4-taktare inräknade.

Boatinglife http://www.boatinglife.com/article_content.jsp?ID=49407&typeID=103&categoryID=148

Bass & walleye boats http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

Det här var några jag hade länkar till, det finns ju fler tester men de är ofta beställda av tillverkarna så de är ju lätt vinklade beroende på beställaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade aldrig valt en 50-hästare till de båtarna. Hellre hade jag sparat lite längre (eller lånat) resterande pengar innan jag slog till.

Som några skriver ovan så är de som köpt 2-taktare nöjda med dem och de som köpt 4-taktare nöjda med dem.

När jag köpte ny styrpulpetare för 9 år sedan kom jag fram till att jag värderade miljö-frågan mer än ett bra ax och även en låg bränsleförbrukning, att kunna köra utan att hela tiden behöva tänka på bensin-notan så jag köpte en 4-taktare som jag är mycket nöjd med. Mycket lär ha hänt på 2-taktsfronten sedan dess och idag skulle jag i din situation vara väldigt sugen på Optimaxen. Jag har dock bara goda erfarenheter av Hondas motorer så du kommer säkert inte bli missnöjd om du väljer en sån.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har kört Evinrude E-tec 115 en sommar, måste säga helt ärligt att det finns ingen motor på marknaden som har nästan alla bra egenskaper från 4-takt och 2-takt förrutom e-tec.

Den går tyst, jämt, ekonomiskt, startar alltid direkt och samtidigt har den kvar axxet från 2-takt.

Det finns ingen 4-takt 115 som har den minsta chans mot e-tec när det gäller råstyrka,det är sanningen, sen får 4-takts killarna säga vad dom vill så är det bara.

Optimaxen är en bramotor, inte lika förfinad som e-tec,men den är å andra sidan lite billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så att man vet vad det är för skillnad på 2-takt och 4-takt så förstår man att den olja som smörjer motorn till största delen går med avgaserna ut i vattnet, givetvis i en mindre mängd på de moderma 2-taktarna jämfört med de äldre, men faktum kvarstår ca: 20 - 30% av tvåtaktsoljan går ut i sjön. Hur mycket olja släpper ni då ut per sommar ?.

Tacka vet jag 4-takt med oljesump så man kan ta skiten till miljöstationen !.

En gång i tiden fanns det bilar med 2-taktsmotorer och enda fördelen med de var att det sällan var rost på bakre kofångaren, varför då !!! ?.

Sedan snacket vad gäller service  !!! vadå olja och oljefilter, har ni inte bil ?, 10 minuters arbete !.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bertan skrev:
Det finns ingen 4-takt 115 som har den minsta chans mot e-tec när det gäller råstyrka,det är sanningen, sen får 4-takts killarna säga vad dom vill så är det bara.
----

Att den har bäst acceleration av de moderna 115 hk utombordare som finns på marknaden idag bekräftas även t ex av Vi Båtägares 115 hk test i nr 2 2008. Dock var faktiskt Selva 115 4-takt (=Yamaha F115) snabbast i accelerationen mellan 0-20 knop.
Ganska låg ljudnivå också på E-Tec 115. Men den är törstig enl den testen.
Bäst total sett när allt räknades in ansågs Yamaha F115 men Mercury Optimax ansågs vara bästa köp då den är ganska billig i inköp.

Testade motorer var:

4-takt:
Yamaha F115
Mercury 115 EFI
Selva 115 4-takt
Suzuki DF115
Honda BF 115

2-takt (direktinsprutade):
Mercury Optimax 115
Evinrude 115 E-Tec
Tohatsu 115 TLDI
 
/Bo



Senast ändrad av bossee | 24 oktober 2008 | 19:29

post-1495-1394235658,0461_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man frågeställarens fråga så uppfattar inte jag att han bara var ute efter en motor med det bästa axet.

Skulle tro att om man köper en ny motor så faller det nog på en 4-takt om man ser till Miljön - andrahandsvärdet - och inte minst de underbara motoregenskaperna  vid lågfart timme efter timme utan att så mycket som en nysning och rök ?.

Min mening är att 2- taktarna kommer att dö ut av sig självt med tiden, men visst är det roligt med en 2-taktare på en liten sportbåt.

Mvh.Inge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker komma ihåg var jag läste ett test där dom mätte upp lägre ljudnivå på tvåtaktare vs. fyrtakt, men kommer inte på det. Även LÄGRE bensinförbrukning på någon av tvåtaktarna. Skit också, ingen som kommer på vilket test jag menar??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen,

Ville bara visa på att en 4-taktare har väl så bra acceleration (i testen intervallet 0-20 knop) som en modern 2-taktare.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 24 oktober 2008 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok !  de nya 4- taktarna är ju rappa motorer.

Mvh. Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att ljudnivän är klart lägre på en fyrtaktare är ju inte riktigt sant. I de många tester jag läst, så framgår att fyrtktaren är något tystare vid tomgångskörning samt körning på lågt varvtal, men att de låter i princip lika mycket vid högre varvtal. Dock har de olika karaktär på ljudet. En optimax låter lite ettrigare än en fyrtaktsmotor, även om de vid uppmätt dB-värde visar samma ljudstyrka. Därför är det många som upplever fyrtaktaren som betydligt tystare trots att så faktiskt ej är fallet.

Det handlar som sagt mycket om ljudets karakteristik än om dess ljudstyrka.

Det enda vettiga är nog att som köpare försöka få provköra båtar med 2-resp. fyrtaktsmotor på och sedan själv avgöra vad som är värt att lägga pengarna på.

Lycka till med motorvalet.

(Själv kör jag nu optimax, men har tidigare haft en honda fyrtakt. Varje motor har sina för- och nackdelar)



Senast ändrad av nafen | 24 oktober 2008 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att påstå att Mercurys 75 Optimax skulle vara bättre än Evinrudes 75 E-Tec är ju bara strunt snack. Möjligen en aning billigare, men inte en bättre motor.

Har provat Buster X med 4 olika motorer, Evinrude, Mercury, Yamaha, och Honda, alla 75hk, utom Yamahan som det står 80 på.

Evinruden hade bäst acceleration och topfart.

Ljudet var ganska samma på dom alla, men Mercuryn uplevde jag som den minst tysta.Men alla är behagliga och man kan tala med den som sitter brevid utan att skrika.

Bränsleförbrukningen var faktiskt lägre med Evinruden än dom andra, men jag gjorde nu inga vetenskapliga test.

Köpte med Evinrude E-TEC 75 för att den var snabbast, bäst toppfart, minst servicekrävande, väger betydligt mindre, och är betydligt mindre i storlek. När man jämför storleken på dom så tror man ju att dom andra är V6or(om man inte ser effektsiffran), tills man kör dom.

Och oljeförbrukningen är otroligt låg, fyllde ca 1 liter under hela säsongen, inga spår av rök eller olja eller nånting i vattnet, den förbränner all olja som används.



Senast ändrad av Mark77 | 26 oktober 2008 | 02:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt... Jag tror att det är bättre att du själv försöker provköra olika motoralternativ samt läsa olika tester som gjorts i båttidningar, istället för att lyssna på en massa partiska utsvävningar (som mark77:s inlägg ovan). De flesta här på forumet verkar brinna för just det val de gjort, och ingenting kan få dem att tycka att det finns andra  alternativ som passar andra människor bättre.Skrattande

Alla olika motorer har för och nackdelar, och det finns ingen motor (inte ens en E-TechFlört) som är bäst på alla egenskaper. Du får helt enkelt fundera på vad som är viktigaste egenskaperna för just dig, och sedan läsa lite motortester och försöka komma fram till en bra motor som passar dina krav.

Lycka till med båt och motorvalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berättade bara mina erfarenheter, kunde ha valt vilken av dom andra jag ville, men JAG ansåg att Evinruden var bäst. Jag säljer inte Evinrude, jobbar inte för Evinrude och vinner inget på att ljuga, så knappast är jag partisk då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du äger ju en E-tech och talar om att den är bättre än alla andra motorer. Då är du partisk. Hade du inte haft en E-Tech själv och kommit med för- resp. nackdelar med E-tech jämfört med andra fabrikat, då hade jag kunnat kalla dig opartisk. Självklart tycker du att den motorn är bäst, annars hade du ju inte köpt den. Men nu finns det ju ett antal tester i båtpressen som visar att det finns, som dessa testpersoner tycker, bättre köp, så det viktiga är nog att som kund se till att få en motor som är bra på de saker som är viktiga för just dig.

Som sagt, ingen motor är bäst på allt, det gäller att hitta den som passar dig själv bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde mej exakt samma fråga när jag köpte min 510 GTI i slutet av sommarn.

Jag provåkte en båt med Optimax motorn, blev dock lite besviken på ljudvolymen.

Frågade en båthandlare vad han tyckte var bäst för mej, han föreslog Optimax-75 Hk.

Då lutade det åt en sån, men efter det så sa killen jag hade åkt med Optimaxen att en

4-taktare nog är att föredra, han tyckte det luktade lite 2-takt i medvind och när man kör sakta.

Jag tog då kontakt med en annan handlare som tyckte det var oavgjort mellan 2 och 4-takt.

Jag tänkte då lite längre, om jag skulle sälja båten då är det nog lättare med en 4-takt än att behöva förklara för presumtiva spekulanter fördelarna med en Optimax.

Det blev till slut en Ryds 510 GTI med en Suzuki 70hk 4-takt.

Går som en dröm, rekommenderas varmt. Vad jag längtar till sommaren.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!! du är för gullig du.

Jag har solpaneler till min Pool, värmer huset med bergvärme och kör BioPower (till infarts parkering). Ok, vissa säger att etanolen inte är så miljövänlig. Men jag annser att jag tänker på miljön.

Jag fick båten till ett bra pris och motorn satt på.

En tanke. Vad är mest miljö ovänligt. Köra en gammal motor till den nästan rasar eller hålla på att konsumera??? Anser att fabrikerna är en av dom största miljöbovarna. Efter det kommer kreaturen och dess industri.

Hoppas att du är påläst på vad alla medborgare gör för miljön och lever sina liv. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nafen:

Med den logiken så är ju alla här som berättar positiva erfarenheter om sina båtar partiska? Dom fördelar jag ser med E-TEC(skrivs så by the way) så är ju tänkta att passa dom flesta. Inte bara jag som anser detta, dom flesta jag känner har köpt andra märken för att deras båthandlare är märkesbundna gällande motorer också. Men anser attt dom helst köpt en Evinrude efter vad dom läst och hört om dom.

Båten den är monterad på, en Buster X kan jag lätt hitta många fel att skriva om och rekommenderar den inte. Den är dyr, slår för mycket redan med mindre vågor och vissa detaljer är inte praktiska på den.

 



Senast ändrad av Mark77 | 27 oktober 2008 | 20:40



Senast ändrad av Mark77 | 27 oktober 2008 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst är alla som skriver omdömmen om produkter de själva äger partiska. Det är väl själva innebörden av ordet, och jag förstår inte varför du tycker att det skulle vara lustigt?

Jag är inte förvånad över att dina polare ångrat att de inte köpt en E-TEC efter att fått höra dina superlativ om den i dina ögon bästa motorn i världen. Har förresten E-TEc:en vunnit något test någonsin? Jag har i så fall missat just det testet.

Kul att du är nöjd med din motor, men du måste ju inse att det finns en del andra motorer som passar andra personer bättre. Som sagt... ingen motor är bäst på allt.

Själv har jag erfarenhet av vanlig tvåtaktare med förgasare, fyrtaktare och nu senast optimax (tvåtakt med insprutning), och jag kan ärligt säga att ingen av de motorerna är bättre än någon av de andra på alla punkter som man brukar titta på vid test av motorer. Var motor har sina fördelar och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat Selvas Tiger Shark 80 hk Lågtrycksinsprutade 2-taktare. Den har ventiler och kamaxel. Den lättar en aning på kompressionen vid låga varv och överför trycket till ackumulatortankar som tar vara på den enerigin vid högre varv. Jag kan så här efter en sässong konstatera att den är väldigt bränslesnål. Nypriset ligger på 66,000 vilket bör vara mycket konkurrenskraftigt. Väger endast 129 kg.



Senast ändrad av johan66smart | 31 oktober 2008 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade jag inte heller den blekaste aning om...

Och vad menar du med Lågtrycksinsprutade 2-taktare ltt?

Och Den lättar en aning på kompressionen vid låga varv och överför trycket till ackumulatortankar som tar vara på den enerigin vid högre varv. WTF???

 

Vad är detta för motor? Men annars vad det ju ett grymmt effekt/vikt-förhållande. E-tec väger ju in på en 145 pannor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...