Mignon 0 Postad 23 Oktober , 2008 Hej Min gamla motor börjar ge upp och de är dax att byta. Nu har jag möjlighet att köpa en utombordare med 25 rigg till bra pris. Normalt ska de ju sitta en lång rigg på flippern, vilket motsvarar 20 (tror jag). Tror ni jag kan få 25 riggen att fungera på min båt? Kan tänka mig mindre modifikation på akterspegeln om de behövs. Tack på förhand! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logstream 1 Postad 23 Oktober , 2008 Hej, Jag hade en 640 HT med Murkla 200 hk (Mercury) monterad på bracket från Propellertrim. Det gör att du kan höja den tillräckligt och dessutom justera hur högt den skall sitta för max fart / grepp. So far so good. Men som Tony Irving säger; Du får rätt hög tyngdpunkt som gör att båten uppför sig sämre. Hur jag än justerade slutade min båt inte att tugga (höja / sänka fören) även vid absolut stiltje. Normalt sker det vid för liten anläggningsyta i aktern då man kör båten över sin dimensionerade fart. Men det här kunde ske redan runt 40 knop. Båten gjorde 52 knop GPS fart. Motorns tyngd kommer längre bak och högre och jag kom till slutsatsen att det var pga rigglängd och bracket. Kompisens 640 med kortriggad 150 hk gick hur fint som helst i samma fart. Enda fördelen du får är att det är svårare att dränka motorn med aktersvall då den sitter högre upp. = Min rekommendation undvik 25 riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser