Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
jaape

Utombordare nedfälld eller uppfälld?

Rekommendera Poster

Har en styrpulpetbåt med utombordare, brukar ta hem den över vintern men har numera också möjligheten att ha den kvar i vattnet. Det är i ett båthus med rinnande vatten och som aldrig fryser till is. Funderar på att ha den kvar i vattnet över vintern och undrar om man skall fälla upp motorn eller låta den vara kvar nedfälld. Rinner allt vatten ur motorn när man fäller upp motorn eller blir det kvar vatten som kan orsaka frostsprängning?

Tacksam för svar eller synpunkter. Hälsningar Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låter alltid motorn vara kvar nerfälld då det finns risk för minusgrader.

Men om det är kvar vatten vid uppfälld motor? Vet faktist inte... Misstänker att det finns risk för det. Dumt att chansa...



Senast ändrad av -Danne- | 23 oktober 2008 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara något vatten kvar i motorn när man hissar upp den men det händer ändå att det kommer in vatten i växelhuset under säsongens gång och om detta fryser till is då blir det dyrt. Ha motorn nerfälld.

Det kan dock förhindras genom att du byter växelhusolja efter varje säsong innan minusgraderna kommer.. men ändå - dumt att chansa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning här på Forumet, frågan har diskuterats minst en gång tidigare, och jag har för mig att en övervägande del tyckte att motorn skall hållas i vatten om det är risk för minusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ni verkar resonera ungefär som jag gör. Om man nu inte fäller upp motorn utan låter den förbli nedfälld stannar det då inget vatten kvar i kylkanalerna? Rinner verkligen allt vatten ur skvallerröret och via riggen när man fäller upp den? Kanske skulle man först fälla upp den och dränera kylkanaler och sedan fälla ned den?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft båt i vatten flera säsonger in i januari. Har haft motorn nedfälld, inga problem relaterat till kylan. Kan tänka mig att impellern ev. kan ta stryk om motorn är uppfälld och det blir kallt och man sen drar igång motorn, men jag vet inte. De flesta jag sett som har båten i sjön på vintern låter den vara nerfälld. Då borde ju allt vatten dränera på ett bättre sätt. Sedan är det ju jobbigt att hålla på och fälla upp och ner den hela tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min nedfälld och hade det förra vintern efter råd här på forumet och det har fungerat bra. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn ska vara nerfälld under vintern. Dels för att det alltid kan stanna kvar lite vatten i manteln runt växelhuset, dels för att det inte går att tömma ur kylkanalerna helt på annat sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig som har båt på trailer är det tydligt att det finns ganska mycket vatten kvar i motorn när den är uppfälld. Så här är upplevelsen med en Mercury 50 hk 4-takt:

1. Båten ligger i vattnet och ska dras upp på trailern --- för att inte skeddan ska skrapa i rampen när båten står med fören i vädret tiltar jag först upp motorn rejält.

2. Sedan drar bilen upp trailern ur sjön. Jag brukar därefter lämna motorn max uppfälld (backar ned lite på tiltspärren) medan jag kör hem (Vet att det står annorlunda i instruktionsboken, men min trailer är ganska låg).

3. Väl hemma (en halvtimme senare) tiltar jag ned motorn max, för att båten ska ta mindre plats i min carport ---- Då rinner det ur en rejäl mängd vatten, även sista biten ned kommer det ut en extra skvätt. 

Även detta är väl ett argument för att hålla motorn nere jämt när det är risk för frost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och synpunkter. Nu har jag motorn i nedfällt läge och tänker ha den kvar så över vintern. Trevlig helg allesammans önskar Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...