Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
pmn69

Ryds 510 GTI eller Cresent Stingray V20/Entre

Rekommendera Poster

RYDS 501 GTI eller CRESENT STINGRAY V20/ENTRE

Funderar på någon av dessa båtar, har ni några synpunkter eller tips?

En annan fråga är vilket motoralternativ jag skall välja:

Ryds 510GTI: Mercury 75 Optimax (2-taktare) 143 000:- eller

Yamaha F 60 CETL (4-taktare) 159 000:-

Cresent Singray V20/Entre: Honda 75 HK 169 000:- eller

Honda 50 HK 140 000:-         (4-taktare båda två)

Tacksam för råd och tips!

Senast ändrad av pmn69 | 23 oktober 2008 | 08:35

Senast ändrad av pmn69 | 23 oktober 2008 | 08:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken handlare har du närmast till? Praktiskt när motorn skall in på service.

Är det mycket stölder i ditt båtområde? Mercury drabbas inte lika ofta. Särskillt inte optimax. Oftast bara 4-takt som själs.

Båda båtarna behöver väl iaf 60 hästar om man skall åka lite vattenskidor, packning familj etc.

Ryds är ju betydligt vanligare än Cresent så 2:a handsvärdet borde vara bättre eftersom folk känner till Ryds mer. Sen finns det ju då oxå fler objekt å välja på.

Är det helt nya båtar? Tycker att du borde kunna få ner priserna lite mer. Om det inte ingår tillbehör för 8-10 tusen i alla alternativen.

http://www.blocket.se/vi/17039731.htm?ca=11_s

Det dräller ju inte av båtköpare nu för tiden.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekomenderar starkt Crescent Stingray, då jag själv har haft en sådan ett par år. Jag har nu en RYDS 568, och kvalitén på Crescentbåten var mycket högre än på RYDS-båten. Ser man till priset så är ju RYDS-båten betydligt billigare än Crescent också, så man får ju lite vad man betalar för.

När det gäller motor, så hade jag en 90 hk 2-taktsmotor på min Stingray, och den gick underbart. 60 hk kan omöjligt göra båten rättvisa. Jag är inne på att man ska satsa på en 90 hk. för att kunna nyttja båten till vad som helst. Köper du en för liten motor, kommer du bara gå och undra hur den hade varit med en större motor på tror jag. 50 Hk, som du fått pris på är bara att glömma. Det passar inte alls båten. Förstår inte hur någon seriös handlare kan offerera ett sådant paket. Blir ju som att offerera en ny Volvo V70 med en 65 hk motor ungefär. Visst tar den sig fram, men mer är det inte.

Ser man till andrahandsvärdet, så är Cresent Stingray mera värd än RYDS 510.

En stor skillnad på dessa båtar du tittar på är ju bredden på båt. Ryds-båten är väl närmare 2,20 bred, medan Crescenten inte ens är 2 meter. M.a.o är 510:an väldigt rymlig och stadig, medan Stingray:en kan upplevas som lite trång och rangligare vid t.ex. stillaliggande fiske utanför en vassrugge. Det smalare skrovet går å andra sidan betydligt bättre i sjön.

Kolla om du inte kan få en offert på en Stingray med en 90 hk optimax t.ex. Kan du tänka dig optimax istället för fyrtakt, så kommer du ju ner i pris lite. Då har du en båt som går perfekt i sjön, och toppar strax under 40 knop. Har en perfekt fungerande regnläns. Sedan vet jag ju att det finns olika varianter av Stingray. fast tank, hydraulstyrning mm. så kolla vad som ingår på din offert.

RYDS:ens fördelar är ju utrymmena ombord, smidigt placerad låsbygel, smart öppning ut till bryggan i aktern mm.

Jag tror du blir nöjd med vilken båt du än väljer, så länge du inte tar en för klen motor, för då blir bägge båtarna tråkiga.

Lycka till med ditt framtida båtköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att du tycker att jag skall satsa på en 90 Hk 2-taktare, är inte en 4-taktare att föredra?

Går inte en fyrtaktare tystare och så slipper man ju att fylla på olja, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo de går lite tystare särskilt på tomgång. Vid fullgas så är det inte så stor skillnad.

Olja, visst men i en Insprutad tvåtaktare så slipper man byta motorolja. Vilket är dyrt om man inte kan själv.

Sen på min 115 hk Mercury Optimax (samma grund som 75 hk) så är oljetanken på 4.5 liter. Det är ungefär vad som går åt på en sommar. Nu drar de väl inte 2% längre å om de gör de så är 4.5l olja 225 liter bensin.

Jag har kört ca 300 liter bensin i sommar å har gjort av med ca 3 liter olja. Alltså 1%.

Dvs inget stort jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, en fyrtaktare går tystare, framförallt på tomgång. En optimax är å andra sidan lite rappare i accelerationen, så det är en smakstart. Det jag menade när jag tyckte att du skulle be om en offert med en optimax, var att du får mycket effekt för lite mindre pengar jämfört med en fyrtaktare.

Sedan finns det ju annat att ta med i beräkningarna. en fyrtaktare är ju mera stöldbegärlig, samt kostar mera att lämna in på service samt är lite tyngre. Den har å andra sidan ett bättre andrahandsvärde än en optimax.

Oljeåtgången är inte speciellt stor på optimaxen, och då tanken rymmer så pass mycket, så räcker en dunk riktigt länge. Kanske hela sommaren om man nyttjar båten normalt mycket.

Hur har du själv resonerat när du kommit fram till dessa två båtmodeller förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen vet jag inte varför just dessa......

Ryds 510 GTI hittade jag när vi gick en runda på bryggorna och den verkade OK till utseendet. Säljs ca 4 mil från där jag bor.

Cresent Stingray V20/Entre säljer dom i staden däe jag bor och även den tilltalade mig till utseendet.

Det finns säkert många fler båtar som är hlt OK men är inte så insatt i vilka som finns och hur bra dom är, Tips tas gärna emot!

Oavsett vilken båt man väljer så med div extra utrustning (kärra mm) så kommer man kanske upp i 175-180 000:- Då är det inte så långt till att köp en DC istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte välja mindre än 75 hk på nån av båtarna.
Crescent Stingray: Är det nya eller gamla Honda BF75? Välj den nya med elektronisk insprutning om möjligt.
Bägge bra båtar så välj den du tycker ger mest bang for the bucks.
Kolla även på uppstickaren AMT, de har några fina styrpulpetare (hänger oftast Suzuki på akterspegeln då Suzuki i Sverige är distributör av AMT båtarna i Sverige).
http://www.suzukimarin.se/btar/amt/1075955-amt-startsida
http://www.amt-veneet.fi/index.php?l=se

/Bo

Senast ändrad av bossee | 24 oktober 2008 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Stingray till salu med en 75 hk Mariner 4 takt. Båtkärra finns med och inte de priserna du nämner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...