Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
TimmyFroberg

List runt båten

Rekommendera Poster

Hej!

Det brukar ju sitta en gummilist runt båten, Kallas den Kantlist eller Relingslist ? Hur sätter man dit den på båten ? På min båt så sitter kapellvreden där listen ska sitta men de borde ju gå att sätta den utanpå litsten? kolla gärna bilden o se va ni tror. vist borde det gå att sätta dit en?

post-10005388-1394235656,8275_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det heter Relinglist och det finns vattenfast tätning/lim som du kan limma fast den med. Du kanske kan sätta fast den under kapellvreden? Finns säkert fler kunniga i ämnet som kan hjälpa dig ytterligare- Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det finns flera sätt att sätta dit relingslisten på. Ett sätt är att värma listen typ koka den (den behöver inte koka) sen tar du upp listen och sträcker ut den så mycket du orkar sen måste du vara snabb att fästa listen förslagsvis i aktern med ex. en tving sen sträcker du listen över den kant du ska ha den på men du måste ha en list som passar för relingen (finns många att välja på) när du fått listen på plats så kan du sätta fast den men speciella fästen som finns att köpa. ett annat sätt är att värma listen med varmluftpistol, men jag föredrar att koka den. Urban. PS. kapellvredena kan du kanske sätta fast i listen efteråt. DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Det hetter avbärarlist, finns säkert flera ord för den men den korrekta termen är avbärarlist. Efter korrekt montering ska det vara den uttersta delen av båten och löpa runt hela båtten som en liten flexibel runtomlöpande fender. Jag har monterat en ny avbärarlist ett antal gånger och det är lite krävande, vi brukar använda en ångvärmare. Värmer den i någon timma sendan tar vi ut den i ett stycke samt sätter mitten i fören och sträcker ut den. Man får vara ganska snabb eftersom den krymper ihopa när den blir sval. Som i tidigare inlägg så fäster man den med skruvtvingar och låter den svalna, sendan fäster man den oftast i aktern med två rostfria beslag. om du ska fästa en avbärarlist under kappell- knapparna så måste du ha en fals att töja ut avbärarlisten runt. Så antingen får du plasta en ny eller använda den befintliga och sy om kappellet i nederkanst för att höja knapparna till kapellet.

OBS! Detta är minst ett två mans jobb och jag rekomenderar att vara duktigt bemmanade med folk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Hehe, man tackar, nä jag bor i Helsingborg. Arbetar på Sydmarin i Helsingbrog så därav kan jag en del om båtar, är uppuxen vid råå småbotshamn så har alltid varit ute på havet. Men btw, varfan ligger det där malmköping? Det låter som långt uppåt landet...Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, konstigt att alla frågar samma sak:P Ligger i sörmland. mellan eskilstuna och nyköping.. Det är sjön båven som jag håller till i. en av sörmlands störta insjö har jag för mig :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...