Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Brodur

Öka gaspådraget på Suzuki df30 reglage

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett kombinerat gas- och växelreglage på min Suzuki df30 som jag inte fixar att ställa in så att det blir fullt gaspådrag. Gasarmen på motorn går i botten men jag får bara ut ungefär halv effekt.

Har öppnat motorhuven och kollat in pryttlarna, men där finns ju massor av skruvar och stänger etc. och mina motorkunskaper (helt obefintliga) räcker inte till för att avgöra hur jag ska få den att gå full patte utan att jag påverkar tomgång etc. (Om jag kopplar ur reglaget och använder rorkultens gasvred så gasar den fullt)

Hur gör jag?

post-29234-1394235656,5677_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du kopplar ur gasreglaget (fjärrkontrollen alltså) och med fingrarna/handen trycker gasarmen så långt ner i botten som möjligt ? Går den lika långt ner ? Gör gärna detta test med avstängd motor. Då får du svar på frågan om det är problem med reglaget eller någon annanstans...

En annan fundering är att om du har rorkulten kvar, kan den på något sätt hindra att fjärrstyrning av gasen funkar helt korrekt ?

Tycker inte att du skall skruva på något som du med 100% säkerthet vet vad det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neej. Det var därför jag skrev i forumet här. Vill inte sabba nåt p.g.a. okunskap.

Jo, det testet har jag ju gjort. Det återstår alltså en bit för att gasgrejen i motorn ska gå i botten. Frågan är hur man ska få den att göra det. Vilken grej man ska skruva på. Det finns ju flera stycken möjligheter i motorn.

Tror inte att rorkultens i eller urkoppling spelar någon roll. När man vrider på den så går gasen i botten, så det verkar ju som att det är en enkel spänning av vajern på nåt sätt som behövs, men det faktum att gas- och växel är sammankopplade gör ju också det hela lite mer komplicerat. För den som kan är det dock säkert skitenkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,har det kommit plötsligt så kan det vara gasviren som håller på att ge upp.vet ej hur det ser ut på din motor men om du kollar vilken som är gaskabeln på motorn så brukar man få lossa den o sedan justera längden vid motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det 3 olika möjligheter:

1. Reglage inte anpassat till motorn, dvs maxutslag på reglaget räcker inte till maxgas på motor

2. Gaskabeln inte anpassad till motor, dvs max utslag av kabeln räcker inte till maxgas på motor. Under detta alternativ ingår även felmonterad kabel eller feljusterad kabel.

3. Som någon annan påpekat, trasig gaskabel

Jag tror inte att någon 4:e möjlighet finns.

Felsökning:

Lossa gaskabeln vid fjärreglaget (som troligen måste demonteras), får du mycket större utslag (=vridning) på gasreglaget utan kabel? Om ja, bytt kabel.

Dra nu i kabel utan styrreglage (om det går?), kan du få motors gasarm att gå i botten ? Om ja, då är kabel OK, om nej så är troligen kabel fel eller ej anpassad till din motor.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 23 oktober 2008 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar!

Nej, jag är övertygad om att grejerna faktiskt är hela och att det är en inställningsgrej.

Detta av två skäl. Den utvändiga gasarmen går i botten men inte den invändiga.

Förra ägaren snackade dessutom nåt om att man medvetet hade begränsat gaspådraget för att hastigheten inte skulle bli för hög när man framför båten. Man gör det ståendes bakom båten (se bild). Så något har man micklat med, frågan är vad?!

post-29234-1394235657,3502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du tan en bild på det stället där gasvajern är anslutet till motorn ??

Rent teoretiskt om man förlänger armen där och ansluter gaskabeln långt ut, så får man mindre utslag inne i motor (Jag har lite svårt att beskriva vad jag manar, har ingen möjlighet att göra en bild och scanna in den nu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist

Hur gammal är motorn? Är den ganska ny är det säkerligen ett relativt lätt och konkret fel så om du lämnar in den till närmaste suzuki leverantör/serviceverkstad byter dem ut komponenten på någon timma. Då är du säker på att den funkar och om eventuell säljning kommer att äga rum för din del i framtiden är det bättre att konstatera till köparen att du har haft en översikt på den på en autoriserad verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää. Det är en gammal häck från 83.

Var nere idag och gjorde en special-fix.

Tog tejp och en kork från en liten flaska och trädde över den lilla rulle som för den inre gasföraren framåt (för att göra den tjockare). Det gör i varje fall att reglaget gasar fullt. Återstår att se om fixen håller. Problemet med att åtgärda det hela genom rätt inställning av befintliga prylar återstår ju egentligen, men nu går det i varje fall att köra full patte från reglaget. Tacka gudarna (Poseidon?!) för silvertejpen! Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...