GoranJ 0 Postad 15 Juni , 2004 Hej, jag har just köpt en Yamaha 8hk utombordare från ca -84. Jag fick inte med någon instruktionsbok. Är det någon som vet var man kan få tag i en sådan och kanske också en reparationshandbok om det nu blir nödvändigt. Just nu skulle jag också ha nytta av lite info om användning av motorn. 1 eller 2 % oljeblandning, ska man byta olja någonstans i motorn mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 15 Juni , 2004 du ska köra på 2% olja i bensinen. du kan ju byta olja i växelhuset. det skadar aldrig. Byt samtidigt tätningarna till oljepluggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 15 Juni , 2004 Kolla tändstiften också när du ändå är igång. Yamaha var tidiga med att bara behöva 1% blandning. Står det 1:100 på motorn så behövs det säkert inte mer, men blanda gärna i lite mer för säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoranJ 0 Postad 16 Juni , 2004 Tack, ledsen att belasta forumet med nybörjarfrågor men jag är helt novis på båtmotorer och saknar just nu instruktionsbok så jag hoppas ni står ut. Jag är hyggligt duktig på att meka med bilar, MC och elektronik mm så jag behöver bara lite hjälp med var grejorna sitter på motorn. Jag har inte lust att plocka ner den i studiesyfte i början av säsongen. 1. Var och hur byter man olja i växelhuset? 2. Var sitter impellern och hur byter man den om det skulle behövas? 3.Var på motor står det 1:100 som anger oljeblandningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_kapten 0 Postad 16 Juni , 2004 Hallå !! 1. Finns en bottenplugg på växelhuset och en under gavitationsplattan. Ibland får man trixa lite med att få i oljan. pluggarna kan sitta lite bökigt ibland. 2. Ska man byta impeller får man ta bort växelhuset. Den sitter inkapslad på ovansidan. Den drivs runt av drivaxeln så den är inte svår att hitta. Ser ut som en gummipropeller. Däremot ska man vara försiktig när man tar bort växelhuset. Bultarna kan ofta sitta hårt och även huset. Har motorn gått i sötvatten är det nog inga problem. 3. Sitter ofta ett klistermärke på framsidan på motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GoranJ 0 Postad 20 Juli , 2004 Hej, nu har jag kört en hel del med motorn och den fungerar ok. Däremot tycker att responsen när man drar på verkar ganska osäker ibland, den kommer inte upp i varv ordentligt utan man måste börja om genom att vrida av. Går det att justera förgasaren? Hur gör man, vilka skruvar är det? Finns det rekommenderade inställningar? Jag behöver justera upp tomgången lite, men den skruven har jag hittat. Mvh Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser