Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
forgus31

Blir det kondens i en stängd tank?

Rekommendera Poster

Det har alltid varit känt att det är bra att tanka fullt för att slippa kondens. Men varför ska det bli kondens? Är tanken stängd kan inte mer fukt komma in än det som redan är i tanken när man stänger den.

Problemet är väl att tankarna inte är stängda utan när trycket sjunker vid kallt väder sipprar luften in och kondenserar. När temperaturen ökar stiger trycket och luft sipprar ut igen.

Men om man ser till att ha helt tätt (om det nu går) borde man väl slippa kondens helt? På vår båt har vi en kran för avluftningen som jag stänger på hösten eller vid längre stillestånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens uppstår när det är skillnad på varmt och kallt, I mitt fall fyllde jag tanken på hösten och hade skit i tanken på våren. Båten förvarandes väl ventilerad under tak, dvs utan möjlighet till ytterliggare väta..

Annars är väl inte din teori helt fel med över och undertryck.. man kanske skulle koppla på ett expansionskärl?? Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...ju mindre luft i tanken , desto mindre kondens !

En tät tank som innehåller luft innehåller också vatten/kondens , men  klart mindre än om man jämför med en tank där luft kan cirkulera .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den teoretiskt är helt tät så blir det inte mer fukt än den fukt som finns när du stänger tanken. Det som kan hända är att den fukt i den inneslutna luften som finns när du stänger kan fällas ut på tankens insida men det blir inte mer än den mängd som finns i den inneslutna luften.´ Dvs försvinnande lite.

Men...om det kan komma in mer luft pga att tanken inte är tät så kan det naturligtvis fällas ut mer-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, men det finns ett litet problem med att stänga tanken helt. Både luft och bränsle krymper när det blir kallt och därmed får man ett visst undertryck i tanken. En större tank fr.a. med plana sidor kan implodera ganska ordentligt när temperaturen sjunker. Problemet ökar med ökande mängd luft i tanken.

Sea Manaic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt !! Jag bara svarade på den teoretiska frågan om det blev mer fukt eller inte. Men du har helt rätt och det bästa exemplet är ju alla dessa reservdunkar som kan se ut som skrynkliga russin en kall dag och å andra sidan som en spärrbalong en sommardag.

Personligen försöker jag fylla min tank innan vinterupptagning och sen har jag haft förmånen att ha den innomhus i 10-15 grader så det har varit perfekt.

Skulle nog även fylla så mycket som möjligt även om den skulle legat ute.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det fall man stänger tanken så ingen er fukt kan komma in, bör man då välja att ha så lite bränsle som möjligt? Jag tänker på att en vätska ju är inkompressibel och med full tank som är helt stängd kan sprängas.

Det bör bli mindre risk för sprängning med en tom tank som är helt tillsluten. Då är det mycket luft som kan tryckas ihop eller tunnas ur beroende på temperatur. Eller tänker jag fel? Det är inga stora temperaturskillnader under vinteruppställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh?

Blir det inte tvärtom?

Om man inte har någon luft alls i tanken så behåller den sitt tryck. Är det bara luft i den så förändras trycket med temperaturen och när det blir kallt så blir trycket så stort så man kanske riskerar implosion och tvärtom om det blir varmt. Helt teoretiskt alltså.

Men fasta tankar brukar ju vara provtryckta för att klara sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är inte detta ett problem som uppstår på bilar?

På vintern är min bil utomhus och varje natt kör jag in den i ett varmgarage, ofta blir det fuktigt i garaget av smältande snö mm. Tanken får då växlande temperaturer och växlar då sitt luftinnehåll hela tiden.

Givetvis förbrukar/fyller man på bränsle under vintern men en hel del vatten borde det bli?

 

Eller är problemet att båtar oftast tankas på sjömackar med dålig bensin som ofta innehåller både vatten och annan skit?

 

Tankar alltid min båt med soppa från macken där bilar tankar, aldrig sjömacken. Är det därför jag inte har problem med vatten i soppan trotts att båten alltid står utomhus på vintern med 1/4-1/2 tank?

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 23 oktober 2008 | 05:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden nämner du själv.. Det är stor omsättning på bränslet i en bil.

Sen är det stor skillnad på bensin och Diesel.

När det gäller var man tankar så kan jag meddela att diesel på bil-mackar innehåller RME som bildar en gegga i tanken vid lagring medan vissa sjömackar inte har detta, tex den på Dyrön.

Bensin är färskvara och ska inte lagras alls. Den tappar effekt.

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det bli mer kondens/vatten i en båt som vinterförvaras än en som ligger vid bryggan på sommarhalvåret?

 

Temperaturskillnaden gör att luft trycks ut eller sugs in i bränsletanken. Temperaturskillnaden påverkar hur mycket som växlas. På sommaren är ofta temperaturskillnaden betydligt större än på vinterhalvåret. Dessutom är ofta fuktigheten i luften högre på sommaren än på vintern. Ofta är det torrare på platsen där båten förvaras på vintern än på sommaren. (förhoppningsvis ligger väll båten i sjön på sommaren, men tänkte nog på luftfuktigheten)

Och det här med att bensin är färskvara och ska tappa prestanda. Ja men hur mycket? Några procent kommer aldrig märkas om man inte kör racerbåt.

 

Myt eller sanning?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en helt tät tank försvinner inga lättflyktiga gaser. Då behåller den också sin fräschör till våren. I en tank som står varmt och med otätt lock händer det saker med bensinen. En förgasare är ibland otät och då kan det räcka med 3-4 veckor så startar inte motorn. När jag köpte en gammal MC så startade den inte på hösten och jag ringde verkstaden och frågade om jag kunde få tid för reparation. De hade fullt upp och han frågade då om jag hade dränerat förgasrna. Fåntratt tänkte jag och la på luren. Sen såg jag skruvarna längst ner på förgasarkopparna och vred på dem så bensinen rann ut.På med bensinkranen.

Motorn startade direkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också som du Roland att det blir mindre kondens på vintern med ganska jämn temperatur. Mindre fukt än på sjön borde det även vara.

Att stänga tanken helt är nog inga problem när det gäller diesel. Bensintankar kanske behöver en säkerhetsventil men de borde vara byggda för att klara bensinens tryck vid somartemperaturer och på vintern är det mindre problem.

En helt fylld tank har inget expanderutrymme kvar då vätskan expanderar men den expansionen är minimal vid de temperaturskillnader det är frågan om så tanken klarar säkert den lilla expansionen.

Jag stänger till tanken helt för vintern och det har gått bra med diesel. Då slipper jag helt kondensproblemen inbillar jag mig. Det var knappt haltank när den gick upp igår och nu blir det inte mycket förbrukning på ett halvår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller bilens tank - ja det är ett problem med kondens speciellt vintertid det är därför man bör hälla i K-sprit lite då och då.

När det gäller bensinen, säger min erfarenhet att det är värt att fösöka tömma av så mycket som möjligt på hösten, och fylla med färsk bensin på våren, eftersom bensin är en färskvara och åldras och tappar orken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det hela rätt så:

Tanken suger väl bara in luft om luften i tanken är kallare än omgivnings/uteluften.
Volymen av *andningen* är ~0,4% av luftvolymen i tanken per grad Celsius i temperaturskillnad (om man generaliserar, det är 16% i densitetsskillnad mellan 20 och -20 grader C).

En effekt av suget är att temperaturen på luften i tanken som skapade suget ökar när varmare luft blandas med den kallare så suget minskar med insugen volym ytterluft..

Ju kallare det är desto mindre fukt finns det i luften som sugs in.

För att vätska (kondensvatten) ska fällas ut krävs också att tankens väggar är kallare än luften.

Den mängd vatten som kondenseras är bara skillnaden mellan ångtrycket vid aktuell temperatur och tankväggens temperatur (resten av vattenångan behålls i luften).

Är temperaturökningen långsam hinner tankens luft också värmas upp (om än inte lika fort) och tryckskillnaden = suget minskar.

Är uteluften relativt torr så finns det mycket lite vatten att kondensera(vi pratar millilitrar eller mindre per kubikmeter luft).

  1. Det krävs alltså:
     snabb ökning av yttertemperaturen för att någon nämnvärd luftmängd ska sugas in.
  2.  att ytterluften samtidigt är rejält fuktmättad för att det ska finnas någon nämnvärd vattenmängd att kondensera.
  3. det ska finnas rejäl mängd luft i tanken för att skapa någon volym luftväxling.
  4. att tankens vägg är kallare än luften i den.

Det ska till extremt ogynsamma omständigheter temperatur/luftfuktighets-mässigt under läng tid innan det ens kan bli nåt nämnvärt problem.

Så fattar i vart fall jag det....



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 oktober 2008 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att krydda debatten så lanserar jag en teori till...

 När båten ligger i sjön så är temperaturvariationerna små i tanken tack vare att tanken ligger mot skrovet som ligger i vattnet och får sjövattentemperatur nästan oavsett utetemperaturen i en överbyggd båt.

När båten kommer upp på land så blir det betydligt större temperaturvariationer, dvs luften trycks ut/sugs in och kondenserar i tanken.

Om den här nyligen påkomna och högst ovetenskapliga teorin stämmer så bör kondesproblemet vara större på vintern när båten är på land, än på sommare (då dessutom bränslet omsätts).

Dessutom menar jag att det är bättre att tanken är fylld under vintern med tanke på kondens, nackdelen är att bensinen tappar i kvalitet.

Jag läste om ett mellanalternativ - lämna tanken halvfull och acceptera nackdelen med lite kondens, men få uppsidan av att blanda ut den sämre bensinen med en halv tank fräsch bensin innan sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man brukar tala om relativ luftfuktighet, i och med att kall luft klarara att bära mindrevatten så fälls den ut (kondenseras) lättare.

Du vet när man andas så ser man rök när det är kallt, men inte på sommaren när det är varmt för då kan luften bära den fukt som finns i utandningsluften.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...