Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Chrillevasteras

Konsververa inombordare flipper 640

Rekommendera Poster

Hej,

Är ny ägare till en flipper 640 med AQ145 inombordsmoter(sötvattenkyld). Har tagit upp båten men lyckades inte tyda instruktionsboken hur jag skall göra för att få glykol i sjövattensystemet. Nu står båten på bockar i ett kallgarage där jag inte har tillgång till vatten.

Hur gör jag lättast för att få glykol i sjövattensystemet? Är det inte möjligt att skaffa en stor balja som jag sätter runt drevet med glykolblandning i och köra en stund? Sen kan jag ju ha en stor dunk med glykolblandning stående till nästa år?

Tips mottages gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du följer kopparröret som går bakåt från impellern kommer du till en svart slang som i sin tur går till ett rostfritt rör som går ut i drevet. Koppla isär system där. Koppla på en slang. Ta en 20 liter dunk med färskvatten och stick ner slangen i dunken. Ställ dunken högt typ badbryggan. Starta motorn och se att det suger ur dunken och sprutar ur drevet. Kör tills det är ca 5 liter kvar. Stanna motorn och blanda i glykol (5l) i dunken. Starta igen och sug upp dett sista. Se att färgat vatten kommer ur drevet. Färdigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist

Om jag skulle varit dig skulle köpt en muff som man använder när man spolar igenom utombordare. Fäst den till en slang och ner i en 10 liters behållare med glykol, utblandat 50/50 med vatten.Se till att det rinner ett gämt och kraftigt flöde med vatten ner till muffen, fäst mffen på vattenintaget på drevet och starta motorn, när det sprutar ut glykol ur drevet så stänger du bara av och tar bort muffen så är allt packat och klart tills nästa säsong börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sätt som tillför ett medel vilket förhindrar isbildning är bra. Men du bör beakta att tillförsel av 50%-ig glykolblandning inte automatiskt medför att det blir denna blandningen i motorns sjövattensystem så fort du i utblåset ser färgad vätska. För att du skall vara säker på att det verkligen är rätt glykolblandning i sjövattensystemet så snart den färgade vätskan kommer ut måste du ha tömt systemet på sjövatten innan du suger in glykolblandningen.

 

Med ovan menar jag givetvis att antingen tömmer du systemet och därefter fyller detta med glykolblandning eller så låter du glykolblandningen cirkulera i sjövattensystemet för att säkerställa att alla delar är frysskyddade. Din tanke med att ha en större dunk med glykolblandning är därför inte fel. Använder du dig av en så kallad spolmuff eller öppnar upp innan impellern så kan du alltid sätta en dunk under/bakom drevets utblås. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer sjövattensystemet gör du med 2 mässingskranar.

Den ena sitter på oljekylaren (lägsta punkten) och den andra i bakkant på limpan. Dom brukar kunna fastna ordentligt. Penta rekommendera faktisk att öppna dessa kranarna och tömma systemet efter körning. Om motorn inte ska köras på ett tag givetvis. Inget jag orkat göra dock men det förlänger säkert livslängden på kylsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...