Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Blue-Label

Motorbyte: Vad ska man välja?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en -88 Sea Ray med 2st Mercruiser 5,7l V8:or med AlfaOne drev. Om jag ska behålla båten måste troligtvis motorerna bytas ut. Är dock lite rådvill: Ska man byta till 2 nya eller bygga om båten och sätta in en ny motor, och i så fall vad?

Är det nån som har erfarenhet av att bygga om en båt med dubbelmontage till enkelmontage? När man tittar på priserna verkar ny diesel hopplöst dyrt jämfört med en ny bensinare. Hur väljer man drev?

Tacksam för idéer och kommentarer, gärna erfarenheter.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!
Första frågan är varför du tror/vet att motorerna måste bytas ut? Är det dålig komp på bägge motorerna på flera enstaka eller närliggande cylindrar? Är det elakt ljud från lager, eller vad får dig att tro att bägge motorerna behöver bli skrot?

Att välja mellan nya eller renoverade diesel- eller bensinmotorer är en evig fråga här på forumet. Personligen tror jag att det är svårt att tjäna igen merinvesteringen i dieselmotorer, men det beror på hur mycket du kör och hur länge du tänker dig att ha kvar båten med tanke på det högre restvärdet.

Fördelen med enkelmontage är något lägre (<10 %?) förbrukning jmf med dubbelmontage p g a av det större mekaniska motståndet i två motorer jmf med en vid samma gångläge. Om du ska byta bägge drivlinorna och fortsätta med dubbelmontage så gäller enkelpropellrar, vilket innebär betydligt lägre investering i nya/begagnade drev jmf med t ex ett Bravo 3-drev.

Fördelen med dubbelmontage är säkerheten i att alltid komma hem och känslan/ljudet av dubbla motorer. Dessutom är det en fördel vid manövrering genom att du kan reversera den ena maskinen. Att bygga om till enkelmontage kostar sannolikt lika mycket (om du inte gör det själv) i plastarbete som en motor till - så jag skulle sammantaget fundera på två nya bensinare.

Lycka till!

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du bestämmer dig för att byta 2 mot en vill jag råda dig att kolla på andra båtar i samma storlek med enkelmontage. Jag vet inte hur stor din searay är men en stor båt har svårt att komma ur vattnet med en motor, 2 ger bättre styrka med tung last och bättre acceleration, men två drar mer än en med samma effekt så är det.

Personligen hade jag som första alternativ renoverat dom jag har men om dom är helt slut så hade jag köpt 2 st insprutade Penta 5,7 med SX eller 2 st dito Mercruiser 5,7 med bravoII

Det är inte bara bränslekosten som spelar in i totalen, körbarhet är viktigt det med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...