Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Zwen

Lämpliga drev till KAD42

Rekommendera Poster

Jag undrar vilka lite äldre pentadrev som är lämpliga till KAD42? Har förstått att t.ex. 290DP inte är bra p.g.a. att avgasutsläppet är för klent och att det var någonting med någon bypass som ändrades på senare modeller. För 41-motorer skulle 290-dreven duga, men inte för kompressormotorer, har jag i alla fall hört.... 
Jag försöker därför hitta något vettigt beg. alternativ bland de typer som efterträdde 290DP. De heter väl DP-någon bokstav antar jag, men har dålig koll på de nyare typerna.

Är det någon som kan upplysa lite mer om detta och kanske vet var man kan hitta information om tidigare Pentadrev-generationer och vilka motorer de klarar av?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Tack för info. Undrar om hela serien från DP-A, -B, -C, -D till -E lämpar sig för KAD42? Under förutsättning att man väljer rätt utväxling förståss. Kan det vara samma sköldar från
-A till -E eller är de olika?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns åtminstone 2 olika, de tidigare har små tappar till upphängningen, det skiljer på powertrimmen

de tidiga har en rostfri bygel som kolvarna sitter i de senare har kolvarna direkt på drevet.

Kan finnas fler skillnader men dessa vet jag om i alla fall.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med MMS (mälardalens maskin service) i västerås,jagköpte ett dpg drev där nyss till mitt projekt med en Catmotor och han kändes helseriös ,verkade mycket kunnig o har mycket helhetslösningar mycket nöjd själv hittills.Glad

/jalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har pratat med honom. Som du säger verkar han kunnig och det var där jag fick varningen om att AQ290-drevet inte skulle gå ihop med KAD42:an.
Samtidigt har jag fått kommentaren från Penta-service att drevet visst klarar KAD42/43 men inte 44 och 300-motorer. Jag vet inte riktigt vilken hötapp jag skall vända mig mot nu. Får nog fortsätta o lyssna runt o suga på karamellen ett tag. Jag har ju några månader på mig..Glad

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag tycker du ska överväga och välja DPG drevet då det är ett gränsfall 290/DPG drev, tror inte det rör sig om mer skillnad än ca 25% i pengar på begagnat.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Kad42 som jag köpt av Peter MMS Västerås.Till den har jag ett 290DP-D1 drev.

Vad jag vet så skall C-D och E passa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DPG är ju starkast och det behövs helt säkert för de häftigare dieslarna. För KAD42 o 43 lär dock  DP-C, -D o -E räcka gott har jag förstått nu. De var ju de som såldes tillsammans med dessa motorer också.

Problemet är att jag redan har ett komplett 290SP, dvs det som såldes före DP-serien.
(man ska inte förväxla 290SP o 290DP med de senare som bara hette DP-nånting. 290 gjordes bara en kort stund, slutet 80-talet tror jag det var. Ofta när det står annons KAD42 med 290DP så är det inget 290 utan ett DP-nånting.... KAD42 hade inte kommit än när 290 såldes)

Däremot såldes 290DP med 41-motorerna och ansågs tillräckligt starka för dessa. 41:an ligger på 450 Nm och KAD42:an på lite drygt 500 Nm. Om jag kan få reda på om mitt 290 klarar vridmomentet så skulle jag kunna konvertera det till ett 290DP genom att bara byta underhuset med innanmäte. Om avgasutblåset i 290 är för klent så kan man ju plugga det i drevet och dra ut avgaserna som på vanligt sätt med en KAMD inombordare.
Men jag vet inte...detta kanske är småsnålt. Kanske bättre att sälja mitt 290 och köpa ett DP-E istället. Men då måste jag ha ny sköld, nya trimkolvar o hela baletten...

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt förslag är att du ringer Peter på MMS Västerås och kollar om du kan få ett bra inbytes pris. Finns många fördelar med att byta. DP-D1 oxh även E har en bätre kona som gör växlingen lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...