Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
netsplit

skillnad på 115 eller 50hk vid tomgång?

Rekommendera Poster

Det här kanske är en dum fråga. Men jag ställer den ändå!

 

Skiljer det något på en tex 50hk 4-takt jämfört med en 115hk 4-takt om vi pratar bensinförbrukning/timme när den går på tomgång?

Jag har läst någon gång att en 50hk 4-takt drar ca 2 liter i timmen och det känns ju väldigt överkomligt. Frågan är om samma gäller för en 115hk.

 

Om det skiljer kanske du har några uppgifter på vad en 115 4t kan tänkas dra på tomgång?

 

För mig är en låg förbrukning vid tomgång viktigt då jag ofta fiskar och oftast fiskar jag driftandes i hårda väderförhållanden och då vill man inte gärna stänga av motorn. Så motorn är igång i princip hela dagen och då är det jobbigt om den drar 8liter/timmen som min nuvarande motor gör :) (2-takt med förgasare just nu)



Senast ändrad av netsplit | 21 oktober 2008 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu drar jag bara till!

 

Ifall en motor med maxeffekt 50 hk drar 2 liter/h vid tomgång lär en motor med maxeffekt av drygt 100 hk dra någonstans mellan 3 -  5l/h, rätt eller fel men något sådant lär det vara. För bränsleförbrukningen är alltid  avhängig effektuttaget vid resp varvtal. Någon annan har möjligen effektkurvorna över din motor och då kan man få exaktare beräkning/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant och veta faktist. Jag tror inte att det diffar så mycket som 100%

Båda motorena går på absoluta minimum. Och på max så kanske en 115hk motor varvar mer än än på 50hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mercury 50 hp efi drar ca 0,8 liter per timme under trolling fart. Kan gissa att en 115 hp drar ca 1,7 liter per timme men det finns nog info i forumet om du söker lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den logiken så drar en bil som kör i 90km/h med maxeffekt 50hk 0,7L/mil och en med maxeffekt på 100hk 1,4L/mil. Förbrukningen är ju kopplad till effektuttag och om motorn inte utvecklar mer effekt så drar den inte mer bränsle. Lite grovt för det har att göra med hur effektiv motorn är vid det aktuella varvtalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja, med hans logik, så drar en bil med 50 hk motor mindre än en bil med 100 hk motor på tomgång. du jämför ju om båten skulle köra 20 knop, men han anser att en motor på tomgång drar mer soppa om den har 130 % mer effekt. Nog lär det bli minst dubbelt så hög förbrukning på tomgång med 115 hk, jämfört med 50 hk. Hur många hk tror du 50 hk har vid tomgång jämfört med 115 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga!

Jag tror att skillnaden vad gäller bensinåtgång vid tomgångskörning är försumbar. Effektuttaget är ju liknande och man använder ju knappt motorernas hästkrafter, så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag vet ju inte kan bara gissa men det är faktiskt en intressant fråga. En 50 hästare borde ju inte använda flera hästar än en 115 hästare vid tomgång? Enligt mig borde det inte skilja speciellt mycket men vad vet jag :)

 

Kanske någon som har mera exakta siffror möjligen? Vore kul om någon med 50hk respektive 115hk visste vad deras motorer drog på tomgång så man kunde jämföra.

 



Senast ändrad av netsplit | 21 oktober 2008 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis...

 

Vad krävs för att rotera runt vavaxeln på en 50hk respektive en 115hk?

Förluster i form av värme borde vara större för den större motorn, men annars borde förbruknignen vara ungefär densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F50 är på 935kubik F115 1,741kubik nästan det dubbla bränsle förbrukning F50 17,3L/h 6000r/m F115 38L/h 6000r/m .jag skulle gissa på 4,0L/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att det skulle vara en konstant kurva på skillnaden av de bådas bensinförbrukning. Tror snarare att skillnaden blir mindre ju längre ner i varv man kommer. Skulle va kul att hitta bevis för detta :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båda motorena går obelastade med samma varvtal så skiljer det inte mycket. Men nu går båda med tomgångvarv drivandes en propeller och den större motorn har en propeller med större stigning och diameter vilket gör att båten kommer att gå fortare vilket ger en högre förbrukning. Detta är ett problem om man har en stor motor för att komma ut fort och samtidigt vill ha en låg trollinghastighet. Hur mycket mer den stora motorn tar har jag ingen aning om, men mer blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu var det drift med motorn på tomgång, inte trolling.

Men vid trolling så måste det du säger vara rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ditt svar gjorde att jag var tvungen att läsa inläggen en gång till och jag hade blivit förvillad av ett svar med trolling i märkte jag. Ursprungliga frågan var ju obelastad tomgång och där kan det inte skilja mycket. Det är ju bara innre friktionen som ska övervinnas och den är inte mycket större på 115 motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Suzuki DF90 drar ca 0,7 l/tim vid trolling. Får ungefär samma siffror vid tomgång.
(Uppmätt med flödesmätare)

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt stört lite? :) Då bör man klara sig lätt under litern med 115 hästar med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör du.
Ska tillägga att jag för ett antal år sedan trollade med en Johnson 90 hk 2-takt. Då snackade vi litrar per timme! (Uppskattningsvis ca 3 -4 l/tim)

//T.



Senast ändrad av ThomasS | 22 oktober 2008 | 08:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lowrance flödesgivare kopplad till min mercury, 50hp 4-takt. Vid tomgång, med växel i eller utan så visar givaren 0l/h.

Jag måste upp i ca 1500-1800 varv innan jag får en förbrukning som ligger över noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kanske tillägga att jag har ett s.k. motorinterface, hämtar alltså uppgifterna elektroniskt direkt från motorn. Antar att du har en mekanisk flödesgivare, eller? Har läst tidigare att dom inte ger utslag på för låga flöden. En slusats du kan dra är i alla fall att den går billigt på dom varvtalen du inte får någon förbrukningTungan

//T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, förbrukningen startar nånstans strax över en liter i timman.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att min 50 hp efi mercury drar ca 0,8 liter per timme upp till ca 1000rpm och det är siffror från min Smart craft instrument och det är just ingen skilnad på friläge. Men vad en 115hp drar det vet jag ej men det är en intressant jämförelse. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sjukt hur mkt effektivare 4t är vid låga varv jämfört med 2t. Undrar hur det kommer sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror just på takten. En 2-takt blåser väl ut en hel del oförbrännt. Iaf de med förgasare.

Gäller väl till stor del förgasarmotorer generellt. Även 4-takt med förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det gäller i första hand 2-takt, de släpper generellt ca 30% av bränsleblandningen rakt genom utan förbränning. Det är en mindre effektiv motor och har inget med förgasare att göra. Även om det går att få ner förbrukningen med insprut så hjälper inte det mot genomspolning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min 140 fyrtakt 1,86 i timmen vid trolling fart o det ligger i regel på lite över tomgångsvarv,säkert ännu mindre på tomgången

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej det va ju ganska mycket om man jämför med andra inlägg här. Vad har du för märke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollingfart, är det 1000-1200 varv?

Vad har du för cylindervolym?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

suzuki 140 df 2 liters  tror jag det är då drar den en  ca 1,5 ton båt oxå varvet är lite olika beronde på med eller motvind men nån stans kring 900 - 1100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...