Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
svantos

Hur mycket soppa kör ni upp?

Rekommendera Poster

Ca 1000 liter, men då blev det bara en halv båtsommar p g a landhöjningen (=grundstötning) i början av juli... Sluta räkna och njut av båtlivet - bränslet är inte det som ruinerar båtägaren Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Ryds 568GTS/Evinrude E-tec 115 har 50gångtimmar denna sommar

har en medelförbrukning på ca 12liter i timmen,det ser jag från en utskrift från motorns dator.

Fördelningen var ganska häpnadsväckande

ca 30% trollingfart 4knop 0,7l/tim

ca 30% 3000v 20knop  15l/tim

ca 20% 4000v 28knop 23l/tim

toppvarv var bara ca 5%   40knop 40l/tim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5% på toppvarv va ju alldeles för mycket. Tror inte det är bra för någon motor att i huvudtaget ligga på toppvarv.. men det är klart man kan kolla toppfarten en liten stund om man vill..

men 0.7 liter i timmen i trollingfart va ju jävligt bra för 115hk, fast 4knop låter fort för trollingfart?

Om dina uppgifter stämmer så drar din båt 0,175 L/nm i 4knop, 0,75 L/nm i 20knop, 0,82 L/nm.... Jag hade åkt i trollingfart hela tiden :D

Senast ändrad av netsplit | 24 oktober 2008 | 18:00

Senast ändrad av netsplit | 24 oktober 2008 | 18:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår båt kostar ca 20.000:- år inklusive allt. Då är vi ute ca 3 veckor/säsong. Det väger vi mot tex en semesterresa till någon charterort. Då åker man dit, sedan är dom pengarna slut. Då har vi båten kvar.... Och gör många sköna helger, kvällar och mornar... 2x V8 Bensin = billigare / liter än diesel och mindre servicekostnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har försökt att inte räkna mellan åren men tanknotorna per år ligger väl närmare 12 000kr kanske i snitt. En bra sesång kör man mycket mer på. har ju faktiskt haft en sesång där soppanotan låg på 100kr så det drar väl ner snittet en aning..

Båten Bayliner 2355 motor V8 5,7 L 260hk.

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 liter 2 takts olja drar 1-1,5%

Men isen är inte här än så några liter till innan det är dax att ta upp båten.

Örnvik 530 Flamingo 90 hp Mercury ELPTO (ca 0,67 l sjömilen) blandad körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år (första säsongen) blev det 650 liter diesel. 230 hk inombordare. ca 1.2/nm. Då går även spis och värmare på diesel men den förbrukningen är väl försumbar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna inte sån´ t här i pengar utan i upplevelser.

Kosta vad det kosta vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt å riktigt!

Jag körde upp ca 5000 liter i somras. Men räknar det inte i slantar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En normal sommar en full tank i veckan (194L) av ren livsglädje. I år knappt något pga all blåst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag räknar med att ca: 30 motortimmar per år med en nord west 390 med dubbla kad 300. Detta innebär ca: 1 800 l.  30 motortimmar är ganska mycket körning på en sommar tror att medelsvensson kör mindre än 30 gångtimmar. dessutom håller jag med om att båtlivet är en rekreation med trevliga minnen.

propellern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blev mkt mindre än vad jag hade tänkt mig
ca.25tim
Suzuki DF50
typ 50-60liter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har kört ca 100 loggade motortimmar i sommar, sjösättning sista april och upptagning i mitten på september. Har kört upp ca 1500-1600 liter = kostnad ca 20 000-22 000. Detta avser blandad körning. Känns ganska vettigt när vi varit på sjön nästan varje ledig stundFoten

post-45056-1394235669,9434_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, båten tillhör sommarhuset och används ibland för utflykter i Gtb´ s skärgården. jag räknar ingenting, det förstör bara humoret. I år var det billigt iallafall, eftersom min dragbil var sönder precis när vi hade det fina vädret. Och när vi hade det dåliga sommarvädret hade jag inte lust att åka :-)

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

275 distans med flippern och 220 liter fram till slutet av juli. 100 distans med fjorden och 200 liter från slutet av augusti till slutet av september. Summa 420 liter.

Men nästa sommar så blir det mer...

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...