svantos 0 Postad 21 Oktober , 2008 Är lite nyfiken på hur mycket ni forumläsare kör upp på en normal sommar? Är mest intresserad av ni som kör utombordare runt 115hk och inombordare runt 200 hk, men givetvis får alla dela med sej av sina erfarenheter. Försöker göra nån sorts kalkyl över vad allt kan kosta. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsen 0 Postad 21 Oktober , 2008 Ja, inte blev det billgt i sommar inte, vi har en 100hk utombordare, 2-taktare från -90. När man kör någorlunda ekonomiskt så ligger den runt 1-1,2l sjömilen. Man blir ganska avundsjuk på de med nya 4-taktare som drar hälften. Ca. 300l blev det i sommar, körde väl inte ekonomiskt hela tiden i och för sig, får väl kompensera detta med att använda bilen först i januari /F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Oktober , 2008 Inombordare 200 hk, diesel. År 2007 gjorde vi av med 3600 liter diesel, kostnaden låg kring 30 000 SEK År 2008 kom vi undan med ca 1500 liter, kostnad 22 - 23 000 SEK. Trots bränslekostnaden på pappret ser ganska grym ut är denna av underordnad betydelse när det gäller båtens övriga kostnader. För försäkring, båtplats, sjösättning- upptag, vinterförvaring samt underhållskostnaderna är sammantaget mångdubbel drivmedelskostnaden. Det kostar att ligga på topp/Nitro Senast ändrad av Nitro | 21 oktober 2008 | 10:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 Oktober , 2008 utombordare 115 hk Optimax. Eftersom jag köpte den i slutet på juli så får man väl dubblera bränsleåtgången. Dvs ca 300 liter. En del fiske. Lite badturer samt några turer till lite sjökrogar. Inget extremt användande direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 21 Oktober , 2008 O 22 Kombi, segelbåt. 15 liter bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 21 Oktober , 2008 Var ute 30-40 timmar med snipan så det gick knappt två tankar med bensen, dvs ca 25 liter. Tror jag la mer pengar på glass än bensin i somras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 21 Oktober , 2008 April - Oktober: 15081,09:- Men då har jag bara en liten styrpulpet och 60hk så det är förhållandevis mycket? Senast ändrad av netsplit | 21 oktober 2008 | 11:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 21 Oktober , 2008 Måste fråga vad du har för båt. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 21 Oktober , 2008 Ca 300 liter på 50 gångtimmar, ungefär tre varv runt Stockholms skärgård och ett antal grill/bad/sjökrogs/fikautflykter i närområdet. Blandad körning med Suzuki DF140. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 21 Oktober , 2008 Om det är mig du undrar över? Så är det en ockelbo b16. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 21 Oktober , 2008 Jag har vart ute i snitt minst 2ggr i veckan sen i april... och om ja räknar lågt så går de minst 20l varje tur.... Vill och vågar inte räkna ut va de blir i pengar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Oktober , 2008 Har inte summerat 2008 än, men förra säsongen blev det en 900 l diesel och 650 distans. 218 hk VP KAD43 och ca 3.5 ton båt att flytta på. Kör för det mesta i favoritsemesterfarten 7 knop men gasar på vid behov. Som någon sa, övriga kostnader är inte försumbara heller. Jag resonerar att: har jag nu båt, vilket kostar en del pengar, så ska jag banne mig åka när det är väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 21 Oktober , 2008 Precis, instämmer helt. Det är dyrare att äga båt och inte använda den än tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 21 Oktober , 2008 , . Kanske man ska fråga sig om det är en kostnad? Eller ett sätt att överleva, själavård kanske. Kosta vad det kosta vill, men jag hade i alla fall vackert väder. Å gammal blev jag på kuppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 21 Oktober , 2008 Bra sagt ang själavård,sen lever man ju just nu eller..? /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 Oktober , 2008 Frågan är hur mycket du skulle göra av med på annat om du inte hade båt. Kanske är billigare att vara båtägare. =) Jag har dessvärre inga siffror på hur mycket bensin jag kört upp, men har ett litet tips till de som tycker att semesterkassan blir lite väl ansträngd av bensinkontot. Jag har volvokort och där kan man betala in i förskott och dessutom få ränta på pengarna, funkar kanske på andra typer av bensinkort också. Jag kan därför betala in en summa varje månad (kolla av förbrukning under en säsong och dela på 6 eller nåt) under vintern och när sommaren kommer så har jag en schysst liten klumpsumma som bara går att använda till bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 21 Oktober , 2008 Har tankat 2 gånger och således förbrukat ca 550 liter. Tanken i somras på båtmack gick på en femhundring mer. Båten på 1500kg och 250hk. Jag har numera förlängt båtsäsongen till mars-oktober så det blir 62 l/mån, men oktober och juni vinner nog i flest turer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 21 Oktober , 2008 Suckan, hur har du lyckats få Suzuki 140 att dra 6 liter/timme vid blandad körning ? (Det får jag till om jag delar 300 liter på 50 gångtimmar). Min RYDS 480S med 40 hästars Tohatsu 2 takt beräknas gå ca 80 timmar, gå omkring 1000 dM och dra ca 650 liter bensin, 15 liter olja med totalkostnad bensin/olja på ca 10 000 kronor. Övriga kostnader: - försäkring 3000:- - värdeminskning motor (15% av 40000, ny motor) 6000:- - bryggplats sommastugeförening 450:- - avskrivning båt (köpt 1995) 2000:- (svårt att uppskatta) - avskrivning elektronik (20% av 10 000) 2000:- - service, gör själv 1000:- - avskrivning annat, typ batteri, båtvagn, A-ställning 2000:- TOTALT 16.500 TOTALT inkl bränsle/olje 26.500 Det var mycket, skall kanske ge fan att räkna på sånt i framtiden. Hur räknar ni andra på totalkostnaden. för mig är båten ett aktivt tillbehör till mitt sommarhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 21 Oktober , 2008 Om denna sommar räknas som normal ca 500l, Hur har du det själv då ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 Oktober , 2008 Räkna på totalkostnad? Nä...det låter som självplågeri... Det skulle jag nog bara göra om jag märkte att det inte höll ekonomiskt och att jag var tvungen att börja skära ner någonstans. Ibland önskar jag att jag kunde uppskatta bingolotto mer, då behövde jag bara den löpande kostnaden av bingolotter och tv-avgift istället för soppa, service och solbrillor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 21 Oktober , 2008 Hehe absolut. Det var ett av mina starkare argument när jag skulle köpa båt. Jag köper inte en båt, jag köper livskvalitet Senast ändrad av netsplit | 21 oktober 2008 | 14:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 21 Oktober , 2008 Hoppsan, jag har kanske inte räknat helt rätt. Tankade 3x80 l vid sjömackar. Sedan kanske jag glömde bort ett par svängar med jeepdunkar... Kanske ska det vara närmare 450-500 liter. Till saken hör i alla fall att många av de 50 timmarna är lågfart/tomgångskörning. Det drar ner snittet på en 4T! Innan upptagningen varmkörde jag motorn på tomgång i två timmar – det märktes inte på soppamätaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 21 Oktober , 2008 Gissningsvis runt 100-150l, uttern 510, 70hk. Mest kortare turer för bad och fiske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 21 Oktober , 2008 En sommar som den paserade kostar bränsle ! Iår 2350 liter diesel 2.7ton i 25knop värt vart ända öre ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 21 Oktober , 2008 Gissar på ca 1000 liter bensin i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Oktober , 2008 Ungefär 300 liter på 550 distans, och sakta går det, men vem fan har bråttom på sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 21 Oktober , 2008 1500 liter soppa 8000:- båtplats 35,000:- renovering och lcd 20600:- Toppen gick mitt i säsongen 3-4000:- per helg man varit ute(Danskarna har god öl och goda pölser) 12000:- semester i en vecka ute med båten 8000:- Smått och gott som jag importerat från USA. Sen tillkommer vax, sjösättning, försäkring mm mm mm mm mm. Värt varenda krona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 21 Oktober , 2008 Vad som är normalt beror väldigt mycket på vad vi gör under semestern. Gör man en längre resa blir det högre kostnader. Varken under 2007 eller 2008 har vi åkt någon längre tur med stora båten. 2007 gick det ca 750 liter och 2008 ca 550 liter. Sen spelar det en viss roll för oss också om vi är ute mycket tidig vår eller sen höst för då får värmaren gå en hel del vilket också drar diesel. Båten är 9 meter lång och väger ca 3,5 ton med en dieselmotor på 200 hk. Sen törs jag inte redovisa de totala kostnaderna per år men jag håller med övriga som menar att båt har man inte för att titta på pengarna utan för att få ro i själen. För mig finns det INGET ANNAT som ger så mycket frid och ro och tillfredsställelse som att vara ute med båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 21 Oktober , 2008 VP KAD 300, 285 hk 700 M 62 gångtimmar 1123 liter disel tankat (3/4 kvar i tanken) 1,54 l/M (snitt) 17,83 l/h (snitt) 11,2 kn i snitt ca 18000 kr i bränslekostnad 45 dagar på sjön, nu finns bara minnet kvar .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
23an 0 Postad 21 Oktober , 2008 den här skitsommaren körde jag bara upp ca 300l med min inombordare 130hk /23an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser