Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
olabandooola

Angående Västerås Kommun, vinterförvaring / självupptagning.

Rekommendera Poster

Jag förstår inte problemet. Ni har alltså i flera års tid kunnat vinterförvara båten gratis på kommunens mark? Hallelulja!!!

Hur kan man klaga då? Har aldrig hört något liknande. Skulle jag inte ha plats på tomten skulle jag behöva betala 5-6000 kr för min lilla styrpulpet. Bara för platsen hos en marina.

Nä, sluta klaga om avgiften blir någon tusenlapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du kan ta lite kritik nu...

Det verkar som du har en vettig och saklig person att diskutera med på kommunen trots att du i dina svar låter aningens otrevlig i tonen. Dra nytta av det istället.

Om det står att du kan ställa båten där i mån av plats så betyder det såklart att du kanske inte får någon uppställningsplats om du tar upp båten sent. Det låter mer som att det är just detta som hänt. Du tog upp sent, fick ingen bra plats och blir förbannad på kommunen för villkor du redan visste om.

Tyckte även det var väldigt mycket irrelevanta punkter i dina mail...varför drar du upp att bensinen är dyr och att du kanske inte kommer ha råd att ha båt om avgiften höjs med 500kr resp 700kr? Det gör ju att det låter mer som gnäll än sakliga argument. (svårt att svara på gnäll, lättare att ge svar på sakliga argument och frågor)

Har lite svårt att utröna vad din egentliga fråga är. Från början ville du veta hur stor en eventuell höjning skulle bli vad gäller hyra av båtplats/uppställningsplats men i sista mailet är det en lång lista på saker som kommunen är inkompetenta att sköta. Hade jag varit kommungubben så hade jag lagt ditt mail i högen gnällspikar och tittat på det nån gång när internet ligger nere...
Vad jag menar är helt enkelt att du gått ifrån sakfrågan och börjat spy galla över allt kommunen gör...åtminstone kändes det så när jag läste mailen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte, hur mycket kommer du att behöva betala menar du?
Totalt, menar jag?
Ska man räkna 2000 700 500=3200 kr (som är de enda siffrorna jag hittar...) tycker jag att du kommer vääääldigt billigt undan för en båt- och uppläggningsplats centralt i en relativt stor stad, speciellt utslaget på ett helt år, då det är under trehundringen i månaden.

Eller har jag räknat fel?

Själv ligger jag på en grusplan på ett billigt varv utanför Stockholm vintertid och betalar nästan 2400 kr bara för vinterförvaringen inkl upptagning och sjösättning och plats för masten i ett gemensamt öppet mastskjul. Sedan kommer i mitt fall sommarplats, klubbmedlemskap etc till med några tusen till per år.

Tycker jag kommer undan ganska billigt!
Båten är en liten segelbåt på 24 fot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså jag anser att du borde elda upp din båt, så du slipper ökade kostnader för den... Herregud människa, vad är det att klaga på. Du behöver inte köpa en gräsklippare, eller måla som en villaägare måste. Att du inte får plats till gratis vinteruppläggning, är väl knappast skäl till att ens fundera på att kontakta din kommun. Vill jag veta när och vart bussar går ifrån nära mig, så söker jag information om det. Vill du ställa din båt på en gratisplats, så söker du information om det. Hur du kan anse att det är kommunens ansvar att ta hand om allt förutom att köra din båt, övergår mitt och troligen väldigt många båtägares förstånd.

Du måste antingen växa upp el se över ditt båtägande, då det är en hobby, intresse och inte en medborgerlig rättighet, som exempelvis sjukvård. Lägg ned och bli vuxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i år nybliven båtägare och kan konstatera att det är något rörigt men inte har det skapat något problem för mig i alla fall. Jag står med min båt på kraftverksplan (gamla kraftvärmeverket).

Jag är inte med i någon båtklubb men har tagit upp båten i SMTAB:s regi bokat på exakt samma vilkor som de som är med i båtklubbar och betalat samma pris, 600kr. Jag har inte möjlighet att ta upp båten i egen regi, tex trailer utan truck är det som gäller för mig.

Som det ser ut nu och informationen som går mun till mun så har båtklubbarna i Västerås gått samman och bildat ett företag VFB (Västerås förenade båtklubbar AB). VFB tar hand om all slipverksamhet och arrenderar marken för uppställning vintertid. En avgift kommer att tas ut av VFB för vinterplatsen och en avgift från kommunen för bryggplatsen. Avgiften kommer alltså att delas mellan Kommunen och VFB. Storleken på vinterplatsen kommer liksom bryggplatsen baseras på storleken på båt. Bredd på sommaren och kvm på vintern.

VFB kommer att göra upphandlingar kring vem som skall få lyfta båtar samtidigt som de har egna kranar att disponera. Enligt avtalet med kommunen får det inte vara ett krav att tillhöra en båtklubb. Självklart kommer det säkert bli något billigare om man tillhör en båtklubb som är delägare i VFB.
Successivt kommer alla vinterplatser flyttas till Lövudden men det kommer säkert ta iaf minst 5år. Utöver VFB så finns det privata alternativ för de som hellre vill använda detta. Fördelen är ju att man inte som idag måste betala för vinter och sommarplats och sedan betala ytterligare til tex Gullbergs för att utnyttja honom.

Sedan är det nog långt ifrån klart och förutsättningarna verkar ändras för varje vecka som går. Enligt kommunens information så är nästa faktura på båtplatsen (2009) den sista som innehåller sommar och vinterplatsavgift.

Självupptagare kommer också kunna hyra plats av VFB. Det är inte helt självklart att allt kommer att bli mycket dyrare i och med detta eftersom det är i VFB:s intresse att hålla ner kostnaderna. Det är ju båtägarna som äger VFB, ingen vill att det skall bli dyrare.

Om man jämför kostnader med andra städer så kanske det kan verka petit men Västerås har alltid varit medborgarnas stad och föregångare på de flesta plan. Att äga båt har alltid varit billigt i Västerås och vinterplats har det varit gott om. Nu exploateras hela strandremsan för att få plats med lyxlägenheter till Stockholmare och 40-talister på bekostnad av båtverksamheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...