Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
fjtsu15

Diesel flödesmätare

Rekommendera Poster

Vad finns det för mätare för dieselförbrukning? Till bensin finns det några olika vad jag hittad men dieseln har ju returen. Det skulle vara intressant att hitta marschfarten för nya båten med olika laster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det fanns förr en Navman Diesel 3200 för dieselmotor(er). Den tillverkas inte längre tror jag men kanske går att få tag i ändå hos nån handlare el utomlands.
Har själv bensinmodellen som heter Fuel 3100.

Info:
http://www.navmanmarine.net/Navman/Templates/productcategory.aspx?id=4547
Svensk distrubutör är Plastimo:
http://www.plastimo.com/sv/

Sen är det väl t ex Floscan du kan välja på, dock ganska dyra.
Info:
http://www.floscan.com/html/blue/index.php
Svensk distributör är Frigus tror jag:
http://www.frigus.se/

Ett 3:e alternativ kan vara att köpa till en bränsleflödestillsats till en navigator.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ALLA diesel motorer en retur? Ska inte säga att min inte har det eftersom jag är osäker på om jag sett en returledning från min kära VP MD2030. Har för mig att jag bara har en bränsleslang från  min tank...men troligtvis har jag sett fel:-)

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dieslar har returledning. Ingår i konstruktionen; insprutningspumpen går ju hela tiden och överskottet går tillbaka till tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en del dieslar har returen inkopplad på finfiltren före inspr.pump alltså bara en ledning från tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ALLA har det inte, exempelvis moderna common rail har det oftast inte..
men det vi har i äldre båtar är vanligtvis hederliga standard-dieslar, och dom har retur.

Din gamla har det absolut, sidan 53 i Workshop Manual, Engine MD2030 säger:
Return fuel from the injectors is led through the fuel leak pipe/return pipe back to the tank.

Retur/överskottsbränslet är också en del av kylsystemet för spridarna i äldre motorer, värmen i spridaren transporteras bort av överskottsbränslet och kyls av i tanken.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag misstänkteSkrattande

Men en flödesmätare vore ju nice att ha i båten. Så mycket elektronik det bara kan få plats med..haha. Fast är inte flödesmätare rätt dyra om man just har diesel? (Har inte hunnit kolla priserna)

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisena på flödesmätare ligger från ca 4500 och uppåt. Givetvis också beroende på vad man själv vill göra. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det verkar inte helt billigt. Haken är att det behövs två mätare. En extra för returen. Kan det finnas en billighetsvariant? För mig räcker det att den kan ge flödet som liter per timme. Därifrån kan jag sedan enkelt räckna ut liter per sjömil som är det riktigt intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite... om man köper en industriell flödesmätare (turbingivare) t.ex. Turbotron anslutning 15 från t.ex Hugu Tillqvist AB, och monterade en på tillloppet och en på frånloppet, så ser man ju mellanskillanden, dvs förbrukningen. Ok, man får göra lite själv, men principen borde väl vara densamma. Ingen aning vad dom kostar, men det finns väl alternativa firmor..

http://www.tillquist.com/sv/category.jsp?categoryId=290

Peter

post-24816-1394235657,9209_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt - vill Du göra lite själv finns en halvfabrikatlösning (färdigbyggd modul men utan panel) här under övrigt: http://www.emco.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var faktiskt inte så farligt kostnad. Om jag förstod det rätt (utan att läsa manualen) så var det uppskattad siffra , eller ett riktvärde som gjorde att man kunde få en beräknat förbrukning. Vet inte om den är så exakt men om onoggranheten är /- någon ml eller cl gör nog inget...Värre om det diffar dl :-)

Cool pryl var det i alla fall.

/Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag läste om Emcos pryl är att det finns två olika versioner.

1 Med beräknad bränsleflöde

2 Med flödesmätare uppmätt flöde

 

Denna verkar ganska bra och förmånlig. Skulle man våga sig på en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med två givare, modul och någon extra filterburk för ryckutjämning av flödet (se manualen) får man räkna med i alla fall uppåt 4.000:-. Man får ju en del diesel för de pengarna också Guld

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilia 1 hade Emcos flödesmätare i Targan och han var nöjd med prylarna. Själv är jag i valet och kvalet ifall jag ändå skulle plocka in Emcos mätare eller välja ett jag sedan tidigare vet fungerar dvs Frigus Flo Scan. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan vara att köpa Enco:s mätinstrument och komplettera med givare från conrad.se , exempelvis denna http://www.conrad.se/?article=150218 för 581 kr styck.

Läste igenom Enco:s instruktionsbok och blev lite fundersam över monteringen. De vill att sensorn ska monteras före grovfiltret, men att man för att skydda sensorn då ska montera ytterligare ett filter. Stör inte det ytterligare filtret lika mycket som grovfiltret kan tänkas göra?




Senast ändrad av Flipperskeppare | 26 oktober 2008 | 15:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I PB för 1-2 år sedan hade jag en artikel om att mäta bränsleflöde på en dieselmotor.

Det som stör givarna är att flödet pulserar, p.g.a. pumpens konstruktion men framförallt (i synnerhet på returen) på att spridarna öppnar och stänger. Det är alltså motorn som stör, inte filtret Flört. Den som lossat returledningen och låtit den gå ner i en glasburk inser att det är svårt för vilken givare det vara må att mäta rätt på det spottande bränsleflödet om man inte vidtar någon åtgärd.

Genom att ha så mycket vätskevolym som möjligt mellan givarna och störkällan (=motorn) utsätts givarna för ett jämnare flöde och får en chans att visa rätt. Ett stort vattenavskiljarfilter skall man alltså utnyttja genom att placera givaren så att detta hamnar mellan givaren och motorn. I Floscans sats medföljer t ex oftast ett antal extra filterburkar/dämpare för detta ändamål.

Det är inte lätt att inse viktigheten av detta. Vi Båtägare hade en artikel för ett antal år sedan där de testade tre olika drivlina på samma båt och motor, för att se vilken som var bränsleeffektivast. De bommade troligen totalt det där med flödesutjämningen (motorn var en Yanmar som jag vet ger väldigt ryckigt flöde) och fick värden som t.o.m. var högre än motorn teoretiskt kunde dra. Trots detta publicerades artikeln som sanning, för man litade mer på sin utrustning än på Yanmars datablad. Jag hade en kort mailväxling med chefredaktören, men någon rättelse var inte aktuell att ta in. Deras utrustning var minsann kalibrerad !  Jo,jo. Men om man monterar den fel så hjälper det nog inte att den är kalibrerad.

Just den länkade givaren från Conrad har ett pulsantal per liter som det instrumentet inte stöder. Dessutom kanske den givaren är i okänsligaste laget (60-1500 l/h).....



Senast ändrad av IngemarE | 26 oktober 2008 | 21:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett mycket informativt svar. Det jag reagerat på när det gäller EMCO:s installationsanvisning är att grovfiltret/vattenavskiljaren rimligen är rejält tilltaget för att inte bli ingensatt. Sätter man då på ett enkelt smutsfilter före så bör risken bli större för motorstopp pga igensatt filter. Alternativt att det extra smutsfiltret är av samma dimension som det ordinarie, men då blir det rejäla grejer för en rejäl slant. När det gäller returbränslet antar jag att problemet inte blir lika stort, eftersom det då redan är filtrerat.

En fundering är ifall man istället för att sätta ett extra filter kan placera någon annan typ av utjämnande kärl mellan givare och motor, exempelvis ett expansionskärl av den typ man använder i tryckvattensystem (förutsatt att sådana finns som klarar diesel). 

Finns det för övrigt någon mer som har några erfarenheter av EMCO:s lösning, gärna i jämförelse med Navman 3200 diesel som ju har fått bra kritik. Fingrade på Navman 3200 på Marinshopen idag, men den ska de ha 8000 kr för vilket är dubbelt mot EMCO.

Någon som känner till var man kan skaffa en passande monteringsram till EMCO:s modul?

post-21399-1394235667,7473_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En par tankar som kanske är lite off topic...

Jag har också funderat på hur jag ska få bättre koll på dieselförbrukningen, både för att ha koll på räckvidd och för att hitta rätt marschfart. Men på min båt finns både spis och värmare, som också går på diesel. Så om man enbart tittar på vad motorn drar, då finns kanske risk att tanken blir tom fortare än den borde...

Nästa tanke är att bästa marchfarten borde gå att hitta indirekt. Några förslag: Titta i båttidningars test av samma eller liknande båtmodell. Andra båtar med ungefär samma vikt, längd och lika brant V-botten borde ha ungefär samma bästa marschfart. Ett tydligt mönster jag har sett för min båttyp i tester är att 22-25 knop brukar ge lägst förbrukning.

Eller rita ett diagram som visar motorns varvtal och båtens hastighet. Rimligt tycker jag är att bästa marchfart ligger nära slutet av det område där en liten ökning av varvet ger en stor ökning av toppfarten (vilket för min del verkar vara 25 knop). Nästa steg är kanske att räkna ut propellerarnas slip, för att hitta den punkt där motorn går effektivast, något som jag fick tips om i en annan tråd:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=252904

(inlägg av Johan Mainship med diagram, i mitten av tråden, 2 oktober 2008) Fast det är förstås inte ett helt linjärt samband mellan gaspåddrag - varvtal - förbrukning, men tillräckligt kanske för att hitta hyfsat rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men på min båt finns både spis och värmare, som också går på diesel. Så om man enbart tittar på vad motorn drar, då finns kanske risk att tanken blir tom fortare än den borde...

En dieselvärmare drar maximalt några få deciliter per timme, så den förbrukningen torde vara rätt försumbar jämfört med motorns.

Eller rita ett diagram som visar motorns varvtal och båtens hastighet. Rimligt tycker jag är att bästa marchfart ligger nära slutet av det område där en liten ökning av varvet ger en stor ökning av toppfarten (vilket för min del verkar vara 25 knop).

Inte dumt alls. Dessutom har de flesta motortillverkare kurvos som visar effektuttag och förbrukning i l/h som funktion av varvtalet. Givetvis förutsatt att man använder/lastar motorn till vad den kan ge vid detta varvtal, men den stämmer ofta rätt hyfsat. Till åtminstone VP har jag dessutom sett s.k. propellerkurvor, förbrukningskurva som funktion av varvtalet vid en för motorn typisk propeller och båt.

Genom att se vad olika varvtal ger för fart på den egna båten kan därefter l/h ur tillverkarens kurva ge en uppfattning om l/nm - alltså hur effektivt båten går vid detta varvtal/hastighet.

Garanterat billigare än en flödesmätare, men kanske inte lika flashigt....Flört



Senast ändrad av IngemarE | 29 oktober 2008 | 12:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanterat billigare än en flödesmätare, men kanske inte lika flashigt....Flört

....sa han som ska facelifta sin Audi-08 med ljusdioder.

FlörtFoten

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men även jag använder papper, penna och tabell ibland. Att man sedan är tekniknörd själv innebär ju dock inte att det är det bästa levernet för alla andra....

Fast lysdioder kan vara kul Tungan. Det har jag ju gott om i båten också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan jag tänka mig- har kollat ditt bygge på hemsidan- IMPONERANDEGlad

 

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tänkte skriva lite om detta intressanta ämne.

Jag har köpt en bränslemätardisplay av Emco våren 2008. Sensorerna är köpta på RsComponents  dom är av beteckningen FT-210 Turbine sensor. Mätintervallen ligger mellan 0,1-2,5 liter i minuten. Genomströmningen i motorn (aqad40) torde vara max 1,5 liter/min.

Sensorerna är monterade på slangarna ca 50 cm från tanken, jag har ett extra filter före sensorn på sugledningen och ett bränslefilter(modell burk) i motorrummet som sitter på returen för att jämna ut det ryckiga flödet.Bränsleledningarna är ca 4-5 meter långa.

Systemet ger väldigt fina mätningar, den mäter förbrukningen ner till ca 2 liter/timme (tomgång). Jag kan läsa av förbrukning per timme och totalt förbrukat sen senaste nollställningen.

Gps delen har jag inte fått att fungera perfekt, den visar olika värden pga av att min gps inte är riktigt kompatibel ( den visar 3 olika värden med jämna mellanrum ) men det viktiga för mig är att jag har bra koll på hur mycket bränsle som gått åt och hur mycket som finns kvar ( full tank 220 liter minus det som står på displayen tex trip 95 liter

Båten är en Orrskär 850, förbrukningen på den är lägst kring ca 16 knop sen ökar den men inte speciellt mycket. Det trodde jag inte innan jag skaffade denna, jag trodde man behövde ligga över 20 knop. Men aktern är lite nedvinklad i botten så den hjälper till och lyfter en liten aning, därför planar den tidigare. Däremot har den sin högsta förbrukning mellan 8,5-10knop. Jag har också läst förbukningsmätningarna på dom modernare planande båtarna och dom verkar behöva ca 22 knop innan dom når sin billigaste fart.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...