Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
JockeWik

Nor-Dan - erfarenheter / någon som äger?

Rekommendera Poster

Hej,

Har tittat på måååånga båtar som skulle kunna tänkas vara nästa steg för mig och frugan.
Tycker dock att det är VÄLDIGT konservativt vad gäller layout och inredning på båtar runt 7-8 meter.... Hur svårt kan det vara att göra en DC som verkligen går att bo i för 2-3 pers. en hel helg?!? Förvånad
En riktig toalett, ett pentry värt namnet och en hyggligt stor färskvattentank - är det för mycket begärt i en DC på ca 7,5m? Därav frågan i rubriken, har upptäckt ett norskt märke som faktiskt vågat klura ut lite andra lösningar, men känner inte igen namnet alls! Är det bra kvalitet? Sjövärdiga båtar som funkar i Östersjön? Någon med erfarenheter av Nor-Dan?

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nor Dan är en polskproducerad båt men varunamnet är norskt och ägs av en norrman. Vad jag förstår har den inte världens bästa ryckte. Vad jag hört är att varvet inte lyckas få tätt i bordgenomföringar både över och under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joo, kändes väl som att det skulle vara åt det hållet.....
För vad är haken när något ser ovanligt bra ut på papperet, men kostar mindre?!

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..såg att märket har/hade problem med bottenutformningen , planar konstigt ,lutar, mm..?

Lösningen skulle tydligen vara att montera dit nya steglister på hela botten ...såg en Nor-Dan som stog på land i Gbg med just denna lösning , såg inte så ''bra ut ''  kan man lungt säga !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jocke,

Under 8 meter, då måste du nog bestämma dig, vad som är huvudsyftet:

DC --- Huvudsyftet är att åka dagsturer, när solen skiner, gärna fort, helst 5-6 personer så att det blir kul stämning. Därför har du bara litet tak där fram och många sittplatser i solen. Ruffen fram är liten och främst till för att stuva grejer.

Båt som det går att bo i 2-3 pers, en hel helg i Sverige, med en riktig toalett, ett pentry värt namnet --- Det är andra typer av båtar som är byggda för detta. Mer tak, högre, kanske akterkabin --- HT-, kupé- eller kabinbåtar.

Alternativet är att gå upp till åtminstone 9 meter längd, då finns plats för både sol och bekväm övernattning. Själv hamnade jag mitt emellan, en Aquador 26 HT (som i verkligheten är 8,25 meter = 27 fot) och som även finns med samma planlösning utan tak uppe = DC.

Fast vill du ha DC skulle jag hellre rekommendera Aquador 28 DC, som har targabåge och större plats i ruffen fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas.....
Om jag nu skriver vad mitt syfte är, alltså att kunna stanna ute hela helgen om vädret tillåter, samt att det finns det nödvändiga - I EN DC! Då har jag väl redan definierat syftet?!?
Och jaa - jag vill åka öppet, därav DC, inte under tak! Då hade jag frågat om HT eller liknande....

Men visst - jag känner till problematiken - det var liksom det som frågan handlade om. Hur svårt ska det vara att ta fram en DC som klarar detta?! Tycker att Yamarin 76DC har det mesta, men ändå inte, om ni förstår vad jag merar....
Och jaa - jag vill kunna åka fort, utan tak, med 4-5 pers ombord om det är så. Därav DC!
Nu är det inte så att jag är ute efter att ha tillgång till vardagsrum, kök etc. Utan jag vill kunna stanna ute några dagar om lusten faller på vid längre turer - med det nödvändigaste för att klara detta, dvs. ett sjysst kylskåp, färskvatten och gärna ett tvålågigt kök och diskho. Eftersträvar ingen superkomfort, bara lite smarta lösningar. Sommarstuga har jag redan, och därför känns det dumt med en stor HT eller Cabin eller liknande, blir liksom kaka på kaka. Men vi är ju olika, och jag tycker att din nya Aquador är en kanonfräsch båt, som jag definitivt skulle önska mig om jag inte hade sommarstuga! Klarnar det?

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Då kanske denna kan vara något för dig http://www.blocket.se/vi/18196140.htm?ca=15_s

Intressant benämning :)

Skämt åtsido så kanske en nimbus 26 dc version kan vara något.

Kök ute och en bra planering men kanske helst för 2 vuxna och ev.1 barn alternativt om en kan tänka sig att sova under kapellet.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jocke, vi tog steget från daycruiser med portaporti och krypsovplats till midcabin 25 fot ,riktig toalett m dusch,bra pentry och en xtra stickkoj.förarplatsen går att vända och då har man 2 sittplatser tillutomhus om man vill sitta ute och det vill man ju.Vi kör oftamed bimitoppen uppe men man kan lika gärna köra helt öppet,precis som i en daycruiser.För sämre väder,ett campingkapell med högt i tak.Allt man behöver för härliga helger på sjön.Tycker du skall titta på denna typ av båtar dvs sea ray, crownline bayliner-de finns i ett stort antal varianter både daycruisers och cr istället för att köpa ett förhållandevis okänt märke?

post-10001843-1394235655,2985_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom amerikanska och finska fabrikat finns det ett antal norska alternativ som också uppfyller kraven; Joda, Marex, Nor Star, Skilsö, och ett tiotal till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Jocke,

Visst... Jag ber om ursäkt för att jag försöker förklara. Sorry.

Det var nog bara den första frågan i det du skrev som jag fastnade på: Hur svårt kan det vara att göra en DC som verkligen går att bo i...?

Och jag försökte svara att FÖRKLARINGEN är att de som bygger DC under 8 meter inte ens FÖRSÖKER bygga båtar som det går att bo bekvämt i en hel helg. De prioriterar annat.

En båt som kanske klarar dina krav är en annan norsk DC, Askeladden Z8:

http://www.askeladden.no/

Jag gillar skarpt flera av deras lösningar -- men Z8 är 8,35 meter lång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas,
Nu ska du inte ta det så - jag var bara tvungen att retas lite! Tungan
Du vet - jag är en så'n där besatt kalenderbitare som bara måste ta reda på alla fakta, så jag har tittat på rätt så mycket båtar, och studerar dem noggrant. Och din förklaring köper jag, tillverkarna är helt enkelt ointresserade, alt. att de är väldigt konservativa, eller en släng av både och.... men jag köper inte att det ska vara så!
Och jag vill fortfarande ha en DC, inga höga krav på boendekomfort, men med alla de rätta detaljerna som fungerar. Känns ändå som att det finns några tillverkare som i alla fall nosar lite försiktigt på detta område, även om jag ännu inte sett den klockrena lösningen! Finns ju en del äldre modeller, bl.a. en som nämns ovan - Nimbus 26DC. Men det ligger inte för mig, vill ha en båt på rätt sida om 2000-strecket, som inte kostar 1,5 mille. Intressanta förslag i övrigt - dock är HT uteslutet, tror jag..... eller kanske inte!? Jaja, tiden får utvisa.
Fortsätt gärna tipsa!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke,

Priserna har fallit snabbt det senaste halvåret. Nimbus 26 DC finns på Blocket som stämmer med dina önskemål:

2003 med KAD300 för 925.000 kr (sänkt från 1060')

2000 med KAD44 för 795.000 kr

Z8 finns dock bara en fabriksny 2007 för 1298' (fast skambud kan gå hem...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...