Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
cruiser240

Propellern sitter fast SX DP drev

Rekommendera Poster

Får ej lös propeller nr 2 på mitt drev Penta sx dp har tagit lös hela drevet och sprutat på Omega rostätare. Någon som har något förslag? Funderar på att bygga en avdragare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får du loss muttern som håller prop 2 på plats? Eller är det bara prop som du inte kan dra ur från splinsen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo muttern har jag fått loss byggde ett eget verktyg till den, men propellern sitter som berg. Man vågar ju inte slå på propellern heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skumt att des sitter så hårt, måste vara år sedan den togs bort?? då håller jag med, bara att tillverka en avdragare på något vis. Ska kolla med en kompis i morgon om det finns något specialverktyg för detta ... vad du än gör, slå inte, allt för stor risk att något går sönder och då blir det DYRT!!! ... återkommer ... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden då jag har ett liknande problem.

Kona och propeller 1 är loss och mutter till propeller 2. Propeller nr. 2 glider lätt på axeln i ca 5-7 cm. sen är det stopp. vad kan detta bero på ? någon som har ett tips.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På insidan (framsidan) av navet på propeller två finns en försänkning och i denna ligger en bricka som i centrun har ett hål med kuggar som passar på axelns splines. Det hände mig att splines på propeller och splines på bricka inte låg i linje, samtidigt som brickan satt ganska ordentligt fast i fördjupningen i navet. Resultatet blev att man kunde dra propellern en bit bakåt, sedan blev det stopp när brickan med splines inte lirade med splinesen på axeln. Vågade inte ta i så hårt utan åkte tillbaka till verkstaden som hade monterat propellern i samband med en reparation. Där var man mindre feg och tog i lite mer samtidigt som man juckade och drog propellern med handkraft framåt och bakåt så att bickan slog mot splinesen och till slut släppte ur fördjupningen i propellern. Kände mig lite dum när jag såg hur lätt det gick. Möjligen har ni två samma problem.

Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 21 oktober 2008 | 00:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Maniac !

Tack för tipset. det var brickan som inte var i linje med splinesen på axeln, men med lite lirkande och

mer kraft så lossade propellern.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...