Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Orris27

kopplingsplintar och kablage

Rekommendera Poster

Håller på att fixa under kapellet och har lite funderingar, då allt som finns för båt kostar extra. Kvalitetsmässigt torde jämförbara produkter finnas för andra ändamål..  

- Om man nu inte vill betala 260 kr för Skyllemarks BÅT kopplingsplintar, utan hitta motsvariga plinter som är lika bra, några tips?

- Vad är en rimlig genomsnittsdiameter för kablage, på normala avstånd och normal förbrukningskälla ?? Max avstånd 3 m, källa: belysning, radio, tuta o.s.v. 2,5 mm?

- På www.Palms.se har man satt upp en analog amperemätare i butiken som visar  skillnaden på förbrukning på dioder kontra glödlampor, dvs ingen BAT-meter utan enbart för att avläsa just nu förbrukningen. Någon som har provat detta?? Har sett mätarna på www.kjell.com till bra priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag upptäckte när jag skulle dra om min el i båten att det inte alltid funkar med bilgrejer i båten. Kopplingplintar/säkringsdosor t ex. I bilen finns ju jorden överallt och kopplingsdosor/plintar till dem är inte gjorda för att dra fram både plus och minus och sen dra vidare därifrån. Jag fick helt enkelt köpa en kopplingsplint/säkringsdosa som hade både plus o minuspoler med säkringar/skruvanslutningar från dessa.

Sen när det gäller skyllermarks så verkar de ha hutlösa priser. Deras kopplingsplintar är ju bara en metallbit med flera skruvar i...finns andra märken hos bl a Hjertmans om du ska ansluta två batterikablar till varandra osv. för en tredjedel av priset.

Eller så fäster du en M8-bult i en plastskena och fäster kabelskorna med mutter på den. Samma funktion till en hundradel av priset.

Jag har dock valt Skyllermarks skiljerelä för att ladda båda batterierna och bara dra ut förbrukningsbatteriet. Styr den via tändningslåset.

Ang. genomsnittsdiameter så har du bl a en lista i biltemakatalogen (jepp, biltema igen=) där det står längd/diameter/strömförbrukning vid 12 volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, många produkter till industriellt ändamål går utmärkt att ha till marin användning, till oftast mindre kostnad också, bara för att det står volvo penta på syrafasta slangklammer (diam. 36-48mm) av abas tillverkning och kostar 95 kr/par, så finns exakt samma klammer för 20 kr st. hos järnhandlarn. det var bara ett exempel, det finns mycket mer att jämföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag använder bara Skyllermarks kablar färdigpressade i rätt längder samt deras polplintar för batterierna och kopplingsblock. Då behöver man ALDRIG byta dessa kablar.

Har haft billiga skitkablar och kabelskor som det blir koresion på och dålig kontakt som följd.

Jag kan bara rekomendera riktiga grejor, och så jä... dyrt blir det inte, jag tror att jag har köpt grejor för ca. 2000kr.

Och tittar man på era båtar så verkar det ju inte va några dåliga grejor. Men kablar för ett par tusen kan ni inte köpa.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det du precis skrev älskar båtbutikerna!!! Har du råd att köpa en båt för XXX kr så är väl inte några tusen att tjafsa om. Rik blir man oftast aldrig på höga löner, utan låga omkostnader. Varför köpa något dyrt för att det börjar på  båt, om det finns motsvarigheter till lägre pris. Har säkert lagt ned 200 000 sedan våren i maskinbyte, reglage och instrument, så 2000 kr är skitsummor i sammanhanget. Min fråga avser om det finns motsvarigheter till lägre priser, för ibland undrar jag om det inte vore lönt för t.ex. maringuiden att lansera av maringuiden rekommenderad leverantör.. Mycket båtfolk i forumet, flesta bygger och reparerar. Jag kan förstå att tillbehörsfirmorna har det tufft och att marknaden är begränsad, men inte till varje pris. Lite nytänk saknas, t.ex. samarbete över gränserna: köp för minst XXX kr och du får 1 års försäkring till ett värde av XXX kr. Även försäkringsbolagen borde se ett intresse i att få kunder gratis, till förmån för oss investerare. Gynnar alla och inte minst oss fattiga renoverare Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menar är att ofta inte alltid köpa billigt är att köpa dyrt.

Jag tycker själv inte om att göra om samma jobb flera gånger. Så jag försöker köpa bra grejor direkt. Men jag håller fullkomligt med om att Skyllermarks grejor är dyra. Men man kan absolut inte jämnföra deras mjuka följsamma kablar med tex. Biltemas så mycket kan jag säga.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag heller, då var jag otydlig i min fråga... Samma kvalitet, fast inte båtstämpel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet man vad man behöver så är det inte nödvändigt att köpa dyrt men vet man det inte är det billigare att köpa dyrt.

När det gäller båtel är inte belastningen det stora problemet utan ärg i kablar. Därför bör man ha allt 2,5mm2 och däröver. Tyvärr har jag alltför ofta sett 0,75mm2 osv och då blir det inte direkt billigt att först göra felsökningar med påföljande nyinstallationer. Lycka till med dit projekt/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack Nitro

Problemet är att jag har varierade grovlekar på mina kablar, och det är det jag vill åtgärda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni tar för vana att LÖDA alla kabelanslutningar efter pressning så blir det ingen oxid emellan kabel och godset, och komplettera med VASELIN, doppa alla skruvanslutningar och flatstiftsanslutningar i vattenfri -syrafri vaselin så finns ingen risk att oxiden kommer dit.

Vaselin finns på apotek och även i båttillbehörsaffärer.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med vad gäller kablar och anslutningar. Jag har ju faktiskt inte bara skyllermarks skiljerelä utan även deras (grova) kablar och batteripolskorna, för jag hittade helt enkelt inte någon bra motsvarighet. Just ärgade kablar är anledningen till att jag valt skyllermarks kablar. De gamla jag hade var det kontaktproblem i.
Det jag i första hand tyckte var hutlöst är prissättningen av deras kopplingsplintar som man lika gärna kan göra själv med en bult och mutter...det vill jag inte betala 268kr för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...