Lil-Bossan 0 Postad 18 Oktober , 2008 Tjéna på Er alla. Ja då var min liksom många andras segelsäsong över. Båten ligger på land och jag har idag täckt båten med pressening. Det känns ju lite trist att inte få segla mer i år men hoppas på att det blir en gynnsam säsong nästa år. Nu till min fråga: Min sprayhood är lite solkig på undersidan. Jag tänkte tvätta av den och fick rotat fram Grumme såpa från skåpet. Då sa min kära sambo att det kanske inte var en bra idé. Vad ska man ha för medel när man tvättar av sprayhooden? Går det bra med Grumme eller är det ett specialmedel jag ska ha? Tack på förhand Lil-Bossan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 18 Oktober , 2008 Hej L-B , kan du inte tvätta den i maskinen? Den ska ju ändå impregneras sedan. Undrar om det går, jag ska göra ett försök, får ta ett skonsamt program. Kanske någon annan har erfarenhet av det? /Ovan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Oktober , 2008 Säger man maskin, så får man på tafsen direkt Men jag har maskintvättat mina kapell i alla år med gott resultat. Stora grovtvättmaskinen, grumme tvättsåpa och ett finprogram på högst 40 grader. Impregnerat har jag aldrig gjort, det håller tätt ändå. Såpan är kanske så mild att den inte tvättar ur impregneringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 18 Oktober , 2008 Varför inte ta den till tvättstugan, lägg den på golvet och skura med vanligt tvättmedel, fungerar alldeles utmärkt. Under alla år jag hade segelbåt fungerade detta utmärkt. Första gången provade jag med tvättmaskin med resultat att maskinen bara hade tvättat vissa delar. Ibland kan handkraft vara till fördel. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 19 Oktober , 2008 Här finns någre skötselråd från kapellmakare. http://www.ekrothskapellmakeri.se/rwdx/cache/baatkapell-goda-raad_903.asp http://www.kapellmakare.nu/Kapell/kapell-skotsel.htm http://www.eliassons-segel-kapell.se/kapellvard.htm Senast ändrad av Fogel70 | 19 oktober 2008 | 09:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 19 Oktober , 2008 Ja där fanns det goda råd. Bra också med de fem sätten att förstöra kapellet på 5 sätt att förstöra kapellet Låt det sitta kvar under vintern som vintertäckning. Vik ihop det blött och stuva undan. Tvätta i klorin eller annat starkt medel. Dålig ventilation. Högtryckstvätt eller maskintvätt. /Ovan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Oktober , 2008 Som jag skrev tidigare så är det som att svära i kyrkan att rekommendera maskintvätt. Men är trumman i maskinen tillräckligt stor så funkar det om man kör det finaste programmet. Har gjort så i alla år med lysande resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 20 Oktober , 2008 Maskintvätt förutsätter väll att man inte har rutor. dessa ska dessutom inte utsättas för några temperaturer att tala oam (om man inte vill ha dem vita) Maskintvätt sliter ganska hårt på materialet, brukade tvätta mina tampar i maskin, det fungerar, men är inte lika skonsamt som handtvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser