Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
magnuslarsson

Finns någon expert på vinterkonservering?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en inombordsmotor Albin O21 (sitter i en albin vega). Undrar hur man vinterkonserverar den?

Har fått svar att kolla i instruktionsboken. Jag har en sådan men nivån där känns

lite överambitiös. Så snälla någon som kanske har en egen 021. Hur brukar ni

göra? Blir så tacksam om någon kan lägga 2 min för att hjälpa en 021 kompis.

Detta har jag hört:

1. Man skall först köra motorn så att den blir varm - Hur länge och hur mycket vatten skallgå igenom ungefär.

2. Sedan skall man köra igenom en blandning av vatten och något. Vad och hur mycket?

3. Vad mer göra?

Tack på förhand:

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har du sjövattenkylning? I så fall kan det vara klokt att köra igenom med sötvatten för att få bort saltet. Varmt vatten löser saltet lättare. Sen skall du köra igenom med en blandning av hälften vatten och  och hälften glykol. Ett tips kan vara att lossa slangen till inloppet och använda en dunk med t ex 5 liter blandat, och sen lossa utloppet och köra ner slangen i samma dunk. Då går samma vatten runt och blir snabbare varm. På våren kan det vara bra att samla upp glykolen på samma sätt, tror inte den är så bra för miljön.

När detta är gjort kan det vara lämpligt att byta olja filter ( gör det när motorn är varm).

För att vara på den säkra sidan så kan du också tömma bränslesystemet så att det inte växer bakterier i bränslet. Töm ut allt och använd ny diesel till våren så slipper du problem med stopp i bränslesystemet. Nytt bränslefilter ?

Se till att batterierna är fullladdade så klarar de frosten.

Passa på att kolla om impellern i vattenpumpen är ok.

Ev kan det finnas en anod i motroblocket som kanske också bör kollas.

Kontrollera slangarna och remmarna.

Finns säkert mer att göra men detta torde vara det viktigaste.

 

/Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse!

Tack för hjälpen!

2 snabba:

Den är sjövattenkyld som du gissade. Om jag inte kör runt vattnet:

1. Hur länge skall jag köra vanligt vatten, d v s för att motorn skall bli

hyfsat varm så att ventiler och annat öppnas.

2. Hur mycket blandning (vatten, glykol), skall jag köra igenom för att det skall

räcka. 5 eller 10 liter? Vad tror du?

Ps: Är det vanlig glykol man använder (samma som till bil alltså)?

Stort supertack till dig för din hjälp.

Mvh:
Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar ju en evighet att få motorn varm så termostaten öppnar. Plocka ur den istället och skruva tillbaka dess lock/kåpa. Kör sen motorn och låt en hink med glykolblandning gå igenom. Då kommer glykolen åt i motorblocket utan att motorn kommit upp i temp. Stäng av motorn när glykolblandningen är slut och motorn suger luft. Skruva tillbaka kylslang och termostat. Låt glykolblandningen vara kvar i motorn.

Japp, vanlig glykol från Biltema e. dyl.

Om du därefter plockar ut impellern och låter den sträcka på sig under vintern så kanske den håller lite längre. Om den inte har några sprickor vid vingarna, eller ser tilltufsad ut, så brukar jag använda den en säsong till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk på miljön. har du mölighet att  köra  runt vattnet  som du  nog  har så gör det, att putta ut 5liter  glykol i vattnet  är  helt  sjukt.. det är  rikigt giftigt. det är ett gift som kan lätt ta dö på en människa. kan tänka mej att en matsked  räcker med koncetrerad glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid finns det lika många åsikter som motorer. När jag åkte O21 brukade jag konservera på följande sätt.

1. Byt olja. O21 har ju en stor servicelucka på sidan och med den borta är det inga problem att suga ur oljan även om den är kall. Annars går det ju alltid att varmköra en stund innan om man föredrar det.

2. Sätt en slang på impellerpumpen och stoppa ner den i en hink eller genom pipen på en vattenkanna som jag föredrar då slangen inte ramlar ur så lätt. Starta motorn och låt den tuffa och gå tills den har blivit varm. Själv brukade jag roa mig med något annat under tiden. Se bara till att hinken hela tiden fylls på med nytt vatten.

3. Tag en 5 liters dunk med utspädd glykol och stoppa ner slangen i den. Tag loss returslangen och stoppa ner även den i dunken. Det kan vara en fördel att tappa ur vattnet ur motorblocket innan för att inte riskera att glykolen späds ut förmycket med vattnet som står kvar i blocket. Själv brukade blanda glykolen lite starkare för att motverka utspädningen. starta motorn och låt glykolblandningen gå runt några varv. När jag gjorde det brukade jag vrida över kranarna så att inget vatten gick ut i avgasslangen utan bara roterade runt i motorn. Om motorn bara går på tomgång så klarar avgasslangen lätt en liten stund utan kylning och du får då även ut vattnet som annars riskerar att frysa i avgasslangen.

4. Stoppa motorn och plocka bort slangar och dunkar. Tag bort luftrenaren från förgasaren. Starta motorn och spreja in smörjolja genom förgasaren. Alt kan du göra som mig och ta en stump av en plastslang och stoppa ner i en oljedunk. Håll den i insuget till förgasaren samtidigt som du tätar runt slangen med handen så att motorn tvingas suga in oljan genom slangen tills den stoppar. Tag ur tändstiften och spreja i en skvätt olja.

Jag vet inte om det gällde alla o21 men den årsmodellen jag hade var inte utrustad med gummi inpeller utan två två kugghjul i mässing som antagligen behöver bytas med ca 200 års mellanrum så där sparar du både tid och pengar. Om du vill kan du tappa ur bensinen ur förgasaren för att undvika problem till våren men jag hade aldrig några startproblem trots att jag lät bensinen stå kvar över vintern. Däremot brukade jag tömma tanken på våren för att få ur ev. kondensvatten.

/Björn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...om du har hund. Passa dig för att spilla glycolen någonstans där den når. Dom tycker att det smakar jättegott och surplar gärna i sig. Men dom dör lätt då det är väldigt giftigt som tidigare påpekats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå glykol.

Etylenglykol (den vanligaste på mackar) är väldigt giftig både för förtäring och även för naturen. Undvik den, du släpper ju ut en del i samband med en vinterkonservering.

Polypropylenglykol är i princip ogiftig och skadar inte miljön. Använd den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du håller inte med Terrafobica (att båda sorterna är giftiga om än olika mycket) ?  Vad jag vet är det ingen skillnad i påverkan på naturen, sen ger etylenglykolen bättre kylning. Så om man inte har barn eller hundar i närheten, varför köpa den dyra glykolen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...