svantos 0 Postad 18 Oktober , 2008 Hallo. Tittat lite på fjord 21 med midcabin och många har lovordat den bla på detta forum, men jag har också kollat på sea ray 21 som samma lösning i ruffen men i mina ögon bättre sittbrunn. Har någon erfarenheter eller är det bara personligt tycke som skulle skilja dom åt vid en direkt jämförelse? /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 18 Oktober , 2008 Är det en searay seville mid cabin du menar? i så fall kan du se bilder här titta under mera båtar Jag hade en sådan under 6 år en fantastisk båt och jag ångrar att jag sålde den min var en 88 med en 170 hkr mercrusier underbar i sjön och rymlig under däck. Så nära kvalitet du kan komma på en Amerikanare Sen tycker jag att searayen är en av de snyggaste båtarna i denna klassen. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 18 Oktober , 2008 Titta under båtbilder menar jag sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 18 Oktober , 2008 Jag håller med om att dom 2 båtarna är dom snyggaste i klassen. Var inte 170 hk i minsta laget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Oktober , 2008 här kan du läsa om SeaRay **skumt .. länke är med ..men syns inte ?????? www.searay.com hitta ''arcive'' sök på år, och sedan på storlek ! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 19 oktober 2008 | 23:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 20 Oktober , 2008 Hej. När vi bytte båt i slutet av sommaren så tittade vi på en fjord 21 weekender men min fru valde bort den pga att det inte fanns plats för ett kylskåp i pentryt. Vi köpte istället en fjord 24 weekender och är hittills väldigt nöjda med den. Trotts att den bara är 3 fot längre så känns innerutrymmena grymt mycket större med full ståhöjd under kappellet och vid pentryt. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 20 Oktober , 2008 Hej. Vad har du för motor? Har förstått att för liten motor gör ingen glad vare sej när det gäller ork och förbrukning. Dom väger väl närmare 2 ton eller? /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 20 Oktober , 2008 Enligt brochyren så väger båten 2,1 ton. Med 330 liter bänsle, 80 liter vatten m.m. så landar nog vikten på 2,6-2,8 ton med två vuxna och två små barn samt lite packning. Jag har en AQ271C och vid ~22 knop så drar den strax under 2 l/nm. Edit: Orken är helt ok och båten planar utan allt för stor anstängning och maxar 29 knop. Senast ändrad av Niclas_O | 20 oktober 2008 | 12:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 20 Oktober , 2008 170 var mycket riktigt lite i under kant men den klarade ca 33 knop med 2-3 pers ombord men den fick jobba onödigt hårt, lagom var ungrfär 20 knop. på önskelistan stog en v8 men det kostar soppa då. en heldag på sjön kunde gå mellan 500 -1000 kr med 170 hkr 4 cyl mercrusier på 3.7 l min nuvarande lill skuta klarar sig med en 10 liters dunk .....mycket mer båt åka då mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 21 Oktober , 2008 Hej, Jag är inne på min andra Sea Ray och det är två saker jag har definitivt tröttnat på när det gäller amerikanska båtar: 1) den bedrövliga kvalitén på inredningen och allt detaljarbete. Allt är billigt skitmaterial som är hopplöst att renovera eller få snyggt. Gelcoaten spricker gärna runt infästningar (pulpit, knapar, beslag mm) eftersom ingenting är fäst ordentligt för hårda tag och ofta underdimensionerat (inte ordentligt utlastat i skrovet). 2) den opraktiska förarmiljön där det är omöjligt att ha ett båtsportkort upplagt för samtidig navigering och körning. GPS i all ära men den ersätter inte sjökortet. Annars hyfsade båtar med tanke på priserna men europeiska båtar håller definitivt bättre kvalitet. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 22 Oktober , 2008 Har sea rays kvalitet blivit bättre på senare år?Har bla kollat lite på årsmodeller från 93 och dom har ju en mjukare design än 80 tals båtarna ,kanske blev bättre byggda då också.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 22 Oktober , 2008 Moderna Sea Ray håller mkt hög kvalitet. Jag har en Sea Ray 215-EC -98 och kan bara lovorda båten och kvaliteten. I ett test nyligen i en av båttidningarna fick Sea Ray betyget att den håller lika hög kvalitet som sina Nordiska konkurenter... Senast ändrad av WaterWolf | 22 oktober 2008 | 13:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 22 Oktober , 2008 Min förra Sea Ray 22 var mycke stabil vid stillaliggande, den rörde sig knappt när man gick från sida till sida. En Fjord 21 är mycke mera rank, i alla fall den Fjorden som låg på samma brygga som mej. Och vad gäller plats för sjökort vid förarplats, så hade Sea Rayen mycke bättre plats för detta än nuvarande Nimbus 2700, som inte har någon plats alls vid förarplatsen. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 23 Oktober , 2008 Den 21 weekender som jag provkörde när vi letade båt var rank vid stillaliggande men 24:an som jag köpte är grymt mycket stadigare vid stillaliggande. Det är inga problem att få plats med sjökort etc vid förarplatsen och passagerar/navigatörs platsen. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser