Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Styrman

Diseltank

Rekommendera Poster

Hej, undrar hur ni har gjort med diseltanken inför vintern, har ni fyllt upp eller har ni tömt samt rengjort ?  Det säkraste borde vara att tömma miljödiseln efter varningsrapporter om algbildning.

 

Mvh

Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm tanken på bottensatsen, det räcker. När vattnet töms slutar tillväxten av dieseldjuren.

Innan sjösättningen gör du samma sak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fyllt upp så den är knökfull 4 dl Grotamar, tredje året utan beväxtning i tanken, peppar,peppar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag varken hoppas eller chansarOskyldig, tömt tanken samt spolat ledningarna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengjort sedan toppfyllt och slutligen i med Grotamar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knökfullt och Grotamar samt en skvätt sprit för att binda ev fukt.  Dessutom har jag monterat ett förfilter från Racor.  Fenomenalt enkelt att byta om det mot förmodan skulle bli igentäppt, inte ens luftning behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag tillfört 1 liter utombordarolja 1 liter Grotarmar till ca 375 l disel.

Förfilter har jag givetvis som jag kollar upp varje vecka under sommarsäsongen.

 

Mvh

Styrman

 



Senast ändrad av Styrman | 18 oktober 2008 | 19:45



Senast ändrad av Styrman | 18 oktober 2008 | 19:50



Senast ändrad av Styrman | 18 oktober 2008 | 19:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade om miljödiesel och algbildning i tanken när jag lämnade in för motorservice förra veckan (auktoriserat Volvopenta varv). Fick svaret att så länge man tankar diesel hos stora sjömackar med bra omsättning så får man inte med sig smittan in i tanken.

Risk att råka illa ut har man t ex om man tankar hos någon liten sjömack i början av säsongen, som haft diesel stående sedan förra sommaren i en gammal smutsig tank.

Så jag tänker vara försökskanin och enbart fylla upp tanken max på en stor sjömack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnade in min båt hos mitt Volvopenta-varv i dag för att de ska ska lyfta upp den, göra rent botten, suga saltvatten ur motorn och montera bort drevet --- innan en lastbil transporterar den hem till mig nästa vecka.

Frågade chefen där igen om de inte borde göra rent diesel-tanken, mitt argument var att det står i instruktionsboken från Volvopenta att detta ska göras. Svaret var ungefär så här: Så länge du varken har fått smuts eller vatten i bränslefiltret, så behöver du inte göra rent dieseltanken. Och du hade inget i bränslefiltret när vi gjorde motorservice. Alltså behöver du inte göra rent tanken. Instruktionsboken är skriven för amerikaner.

Jag kan inte komma på att de har någon rimlig anledning att lura mig -- deras faktura skulle ju öka om de gjorde rent dieseltanken...

Jag litar på mitt varv.



Senast ändrad av Jonas478 | 23 oktober 2008 | 14:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, dessutom hade jag tänkt fylla dieseltanken max, eftersom jag har läst både på detta forum och i instruktionsboken att man ska göra det -- men fick ungefär detta svar från chefen på Volvopenta-varvet:

-- Varför det?

-- Jo, jag har läst att med en massa luft i tanken så får man mer kondens och på en hel vinter hinner det bli mycket vatten i dieseltanken...

-- Så länge tanklocket är stängt så kommer det in väldigt lite ny luft i tanken, avluftningshålet är mycket litet. Det lilla vatten som blir fastnar i bränslefiltret nästa år.

Så jag struntade i att tanka, har knappt 1/4 tank kvar och hoppas på lägre dieselpriser till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att en chef på ett båtvarv är så okunnig. Tanken andas nämligen. Dvs när temperaturen sjunker krymper luften i tanken så att ny luft sugs in och vice versa när temperaturen stiger. Allt eftersom temperaturen sjunker lämnar luften i tanken ifrån sig fukt i form av kondens. Om temperaturen stiger och sjunker ofta innebär det att andhämtningen ökar och därmed risken för kondens.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... Det är väl snarare lufttrycket som ändras. Plus att vattenånga jämnar ut ångtrycket. Kondens sker bara när luftfuktigheten är hög och någon yta är kallare. Så kondens i tanken sker när det blir varmare i omgivningen, men fortfarande är fuktigt, medan tanken är kallare än omgivningen. Typ varm dimma från söder -- hur ofta händer det?

OCH varvschefen verkar väldigt erfaren och genomtänkt. HÅLET in är väldigt litet, så länge tanklocket är påskruvat. Det är bara en liten ventil som hindrar undertryck när diesel förbrukas.

Dessutom så är kondens en process som lika gärna kan gå åt ANDRA HÅLLET. En kall vinternatt så är omgivningen kallare än tanken --- då kommer vatten att förångas i tanken och pysa ut, för att kondenseras någon ANNANSTANS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde naturligtvis ha skrivit att även lufttrycksvariationer får tanken att andas. Om vi väljer högsta och lägsta lufttryck (enl. SMHI variation mellan 95 resp 1050 mbar) betyder det att en 100 l luftvolym i tanken släpper ut resp. suger in c a 10 l luft. Men även temperaturvariationer skapar andning. Om temperaturen i tanken sjunker från 10 till -10 grader kommer tanken att suga i sig ca 7 l luft genom att luften krymper när den kyls ner. (Båda värdena är beräknade m.hj. av den nvälkända fysikaliska formeln P1*V1/T1=P2*V2/T2) Vilket som är vanligast under vintern, variation mellan extremt högtryck och extremt lågtryck, respektive temperaturvariationer på tjugo grader kan man ju fundera över. Vad jag protesterade mot var talet om den lilla öppningen som en begränsande faktor, och där håller jag fast vid det där med okunnighet. Hur lång tid tar det för 10 l luft av övertryck att pysa genom en öppning på någon kvadratcentimeter? Sedan kan jag säga att jag själv brukar lämna tanken (220 l) halvtom under vintern och har aldrig hittat något kondensvatten på våren, men det är en annan sak. Sampelet mellan luftfuktighet, temperatur och kondens i en tank är nog i realiteten ganska komplext. Men nog måste du väl hålla med om att om tanken innehåller luft med hög relativ luftfuktighet och denna kyls ner så att daggpunkten underskrids kommer fukt att kondenseras på de kalla tankväggarna?  Å andra sidan håller jag med om att när tankens väggar och därmed luften värms upp igen kommer detta kondens med tiden att förångas igen. Troligtvis rör det sig om ganska små mängder. Ska räkna på saken, men först lite sömn.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer fysikkunskaperna till nytta!

Jag tror vi börjar förstå de fysikaliska sambanden inuti tanken. Jag som stänger till tanken funderar på om jag ska passa på att se om det blir nån större expansion av luft i tanken.

En ballong på avluftningsslangen skulle kunna fungera både som ett sprängbleck och som ett expansionskärl.

Men jag har heller inte haft några större vattenmängder i botten på tanken så det är mer på kul som jag funderar kring detta ämne. Att göra det enkelt att kolla bottensatsen måste vara det säkraste sättet att förhindra bränslestopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort något alls. Har varken tankat fullt eller tömt tanken. Har bara halvtank och skvätter inte i något mirakelmedel. Funkar klockrent för mig, men sen beror det på hur man förvarar båten...Inne eller ute.

Har som sagt aldrig haft problem och har sämsta tänkbara förhållande...ute under presenning.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modern diesel smörjer dåligt.

Gamla dieslar tycker inte om det.

bönderna blandar i lite tvåtakts-olja till sina traktor motorer ,skonar dieselpumpen mm.

Man kan även dutta i en skvätt tvåtakts i insuget precis när man stänger av motorn sista gången inför vintern, får då en fin oljebeläggning på cylinderväggarna bra mot rost mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul diskussion detta!

Håller med om att kall luft är tyngre = krymper när den blir kallare. Men temperaturen inuti tanken svänger förstås inte lika snabbt som utomhus --- Någon som orkar kanske kan pilla ned en termometer i dieseln... ;-)

Dessutom är jag skeptisk till att främst är luft i övre halvan av en halvtom tank. Hur stor del är olika typer av dieselånga från tillsatser i bränslet --- kanske merparten?

Kom dock på ett bättre argument för att vatten blir kvar i tanken är att diesel har densitet 0,85 kg/liter, vilket betyder att kondenserat vatten sjunker till botten av tanken. Där ligger det nog ofta kvar...

Fast det är fortfarande tre krav för kondens: (1) att det är hög luftfuktigthet utanför båten (2) att ny vattenånga sugs in i tanken (3) att dieseln är kallare än omgivningen, så att vatten kondenseras. Frågan är --- Händer detta varje morgon, eller bara när en varm dimma glider in från söder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I grunden gäller frågan algbildning i dieseltanken under vintern. Här är ett citat från engelska Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel

Med min markering i fet stil:

There has been much discussion and misinformation about algae in diesel fuel. Algae require sunlight to live and grow. As there is no sunlight in a closed fuel tank, no algae can survive there. However, some microbes can survive there, and can feed on the diesel fuel.

These microbes form a colony that lives at the fuel/water interface. They grow quite rapidly in warmer temperatures. They can even grow in cold weather when fuel tank heaters are installed. Parts of the colony can break off and clog the fuel lines and fuel filters.

It is possible to either kill this growth with a biocide treatment, or eliminate the water, a necessary component of microbial life. There are a number of biocides on the market, which must be handled very carefully. If a biocide is used, it must be added every time a tank is refilled until the problem is fully resolved.

Biocides attack the cell wall of microbes resulting in lysis, the death of a cell by bursting. The dead cells then gather on the bottom of the fuel tanks and form a sludge, filter clogging will continue after biocide treatment until the sludge has abated.

Kanske är det när det är som varmast i juli som ni borde oroa er för bakterier i miljödieseln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha bränsletanken i stort sett tom under vinterupplägget. Detta för att avlasta skrovet så mycket som möjligt när pärlan ligger i denna obekväma och onaturliga ställning. Detta är emot alla rådande rön som säger att man ska FYLLA tanken, detta för att undvika kondensutfällning i tanken. Men jag tejpar igen avluftningen med plasttejp så att det inte kommer in ny luft, och därmed vatten, i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Karl,

Tejpa igen avluftningen -- bra tips!

Fast för mig blir den praktiska frågan då Var sitter den? Gissar att det är ett av alla hål ovanför vattenlinjen... Men det är många slangar som går iväg från tanken åt olika håll... (se bild)

post-15068-1394235666,2182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit i en Aquador, men om man ska ge sig på en gissning...

Den grova är nog påfyllningen. De två lika tjocka bör vara tillopp och retur från motorn. Den smala till vänster är värmaren. Längst fram är sensorn. Skulle tippa på att avluftningen är den andra från höger.

Hålet sitter nog alldeles i närheten av tanklocket.



Senast ändrad av Flipperskeppare | 27 oktober 2008 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida temperaturen kan variera 10, 15,eller 20 grader per dygn så är svaret...jajamensan (se bild, statistik tagen från smhi http://www.smhi.se/content/1/c6/02/64/47/attatchments/Malilla_1.pdf).

Som synes är dock de riktigt stora variationerna på minussidan av temperaturskalan (kall luft som blir mycket kallare) och det finns ingen nämnvärd fuktighet i den luften till att börja med.

 Men jag tejpar igen avluftningen med plasttejp så att det inte kommer in ny luft
lycka till med det, mitt helt tomma, tillslutna 200 liters tomfat deformeras dagligen av temperaturhöjning/sänkning av bara omgivningsluften v.s. den inneslutna luften så till den grad att det säger boink när metallen ändrar storlek..har svårt att tro att *tejp* kan hålla emot dom krafternaTyst

Att räkna på det här tror jag är i princip omöjlig (aldeles för många faktorer som spelar in, och de påverkar dessutom varandra).

Möjligtvis skulle man kunna mäta slutresultatet (antalet ml vatten samlat i tankens botten efter en arbiträr period plottat mot temperatur/luftfuktighet i omgivningsluften för perioden med känd tankvolym/luftmängd/tank & bränsle-temperatur,,det skulle KANSKE kunna ge en fingervisning ?

Själv skiter jag i det och lever med att hittills har jag klarat mig från problem överhuvud-taget.
Som jag sagt i annan tråd spenderade båten vinterhalvåret i vattnet med halv (100 liter) tank, (körde dock värmaren i ett antal dagar = sög ut eventuellt vatten och brände bort) och tro det eller ej, men jag bytte heller aldrig bränslefilter Förvånad utan körde sen hela sommaren (552 Nm tror jag det blev) utan problem...ren tur antagligen Cool

P.S.
hade en Peugot 406 Diesel (bil) med typ 5 liter i tanken stående på tomten i 2 år..
I somras: vrid på nyckeln och Vroom, den tuffade igång utan mankemang så kondens var i vart fall inget problem där...



Senast ändrad av Gunnar_ | 27 oktober 2008 | 20:56

post-22127-1394235666,935_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att detta är en kul diskussion, men visst är den ganska teoretisk och som flera personer inkl. oss två verkar inte problemet med kondens i halvtomma tankar vara särskilt stort. Kanske kommer vattnet från macken i stället, men då kan man ju fråga sig hur det har hamnat i den tanken (cisternen). En sak är helt säker, när dieseln lämnar produktionsanläggningen i raffinaderiet är den vattenfri, så någonstands under lagring eller distribution tillkommer vattnet. Enligt den här länken m.fl. finns verkligen problemet med kondensvatten vid lagring i cistern/tank.http://www.agrol.se/Ovriga-produkter/Eldningsolja/Cisterner/Ratt-hantering/

Något om dieselångor som skulle undantränga luft. Diesel har enligt uppgift ångtrycket 0,5 kPa vid 20 grader. Det betyder alltså om lufttrycket är 1000 mbar, så bidrar dieseln med 1 mbar. Omräknat till koncentration skulle man hamna någnstas kring att 5-10% av gasvolymen vid 20 grader är diesel. (Sakanr exakta uppgifter om diesels molekylvikt. Därav den osäkra siffran. Vad beträffar maximal mängd som kan utfällas som kondens vid ett tillfälle gäller följande: Antag ett worst case där man kör slut på 100 l diesel en varm, dimmig höstdag  och att de insugna 100 litrarna vattenångmättad luft finns kvar fram till den första köldperioden så att tanken och dess innehåll kyls ner till -10 grader. Då kommer en del av vattnet i luften att fällas ut som kondens. Hur mycket? Jo 1,56 gram. Inte mycket att bråka om, eller hur? 

Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sea Maniac,

Håller med dig. En fundering till kring logiken bakom att dieseltanken andas in vattenånga som kondenseras. För det krävs:

(1) Temperaturen faller i tanken, så att luften där kyls och krymper, så att tanken andas in mer luft.

(2) Temperaturen i luften utanför båten är högre, så att luften där har ett högre ångtryck (100% luftfuktighet innehåller mer vatten när temperaturen är högre).

Så vitt jag kan begripa kan (1) och (2) bara inträffa samtidigt om båten ligger i kallt vatten. Mest troligt om båten nyss körts så att motorn värmt tanken, varefter den svalnar. Eller kanske om den förflyttas till kallare vatten, vilket kan hända på våren då isen just smält. Men hur är det möjligt när båten ligger på land?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejpen håller kan jag berätta.

Angående tomfatet som säger Boink... det står händelsevis inte utomhus.... i delvis solsken.... och är svart....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen med ett 200 liter tomfat tycker jag är vilseledande. Skillnaden i lufttryck fördelas på hela ytan, så därför blir kraften stor på hela tomfatet. Men kraften på en liten del av ytan -- en liten ventil i tanken -- är fortfarande liten.

Det är därför det är svårt att blåsa upp barnens ballonger i början, när ytan är liten.

Dessutom har bra tejp en egenskap som jag gissar borde ge en avgörande fördel: Tejp kan fastna flera gånger. 

Större lufttryck i tanken kanske kan pysa ut genom att trycka undan tejpen --- MEN när trycket blir lägre i tanken, så borde tejpen sugas fast igen, vilket hindrar tanken från att andas in ny vattenånga. Därmed kommer det lägre trycket i tanken att bestå, så att nästa gång trycket i tanken ökar så börjar tryckökningen från en lägre nivå = ökad chans för tejepen att sitta kvar.  Eller?

Åtminstone så bör man sätta dit tejpen på eftermiddagen en varm dag -- med hopp om att den sugs fast av undertrycket och sitter kvar hela vintern :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var tvungen at hålla tyst och tänka ett tag. Nu är det min tur att hålla med dig, åtminstone delvis. Låt oss säga att tankens innehåll har lägre temperatur än luften i omgivningen (t.ex. båten ligger i sjön). Fr.a. variationer i lufttrycket kommer att pumpa luft ut och in i tanken. Om den inpumpade luften har tillräckligt hög relativ fuktighet kan det bli kondens  när luften kyls ner. Men det rör sig om väldigt små mängder. (Jmf exemplet med 100 l fuktig luft  och 30 grader temp. sänkning) Å andra sidan kan detta inträffa flera gånger under en sommar, men det är som du säger svårt att tänka sig på vintern. Jag tror att detta är anledningen till att större cisterner samlar på sig vatten under sommaren. De ligger ju oftast kallt under jord. Om däremot innehållet i tanken är lika varmt eller varmare än omgivningen, lufttrycket stiger och fuktig luft trycks in i tanken händer först ingenting, men om temperaturen plötsligt sjunker kommer tank plus innehåll att kylas ner och då skulle möjligen en liten mängd kondens kunna falla ut. Men när temperaturen sjunker utomhus fälls en massa kondens ut och den luft som sugs in i tanken p.g.a. att den långsamt blir kallare är torrare och kommer delvis att späda ut den fuktiga luften tanken, så att den relativa luftfuktigheten sjunker en del. Det här scenariot måste vara mycket sällsynt och ger dessutom minimala kondensmängder.

Därmed tror jag att vi är överens om vad vi redan vissteSkrattande, nämligen att vinterkondens i halvtomma tankar inte är något problem.

Tack för en stimulerande diskussion

Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 30 oktober 2008 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...