Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Businessman

Är det någon som vet något om Stingray 240 CS???

Rekommendera Poster

Du kanske redan har varit och tittat/bestämt dig vid det här laget, men personligen skulle jag undvika den här ChrisCraft-båten, dels för att de årgångarna (strax innan CC började resan tillbaka upp till högkvalitetssegmentet) inte har det bästa ryktet, men framför allt för att den inte verkar ha några trappsteg upp till fördäck, den verkar också konstigt nog sakna kokplatta och så har du lite grejor att åtgärda som i och för sig är små men inte så kul att behöva fixa det första du gör.

Den ser inte speciellt gedigen ut ens på bilderna, tyvärr - lite Maxum/Glastron-känsla.

Jag var lite i samma läge som du - jag hade först ett tak på 300' men efter att ha tittat på en hel del Sundancers, ett par Wellcraft, någon Donzi och några äldre nordiska båtar utan att ha fått någon vill ha-känsla åkte jag till Monterey Sweden och kollade - och kände direkt att jag hittat MIN båt.

Ska du lägga 300k kan du lika gärna lägga 375. 

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena P-O och alla andra

Var idag och tittade på Chris Craft 240´ n. Båten kändes ganska fräsch, dock så hade säljaren ingen större koll på båten som jag nämnde tidigare. Dessutom fungerade heller inte knopmätaren, varvräknaren eller motorrumsfläkten.

på det hela taget kändes det inte som att ägaren visste något överhuvudtaget om båten eller dess historik. Ingen instruktionsbok eller servicehistorik...osv.

Upptäckte även vissa sprickor i gelcoaten vid infästningar till pulpit och knap.

Jag fick inte vill ha känslan....Båtmodellen i sig var trevlig, men detta exemplar blir det förmodligen inte.

Jakten fortsätter......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man märker direkt när man tittar på en båt om de tidigare ägarna har varit båtmänniskor (i brist på bättre ord). Jag har träffat på flera båtsäljare som skaffat båt, haft den en kort tid och sedan tröttnat för att man helt enkelt inte insett att man själv och/eller familjen faktiskt inte är båtägartyper.

Är ägaren/ägarna inte intresserade av att meka/förbättra/pyssla med båten får det väldigt snabbt en direkt effekt på båtens skick och allmänna intryck. En båt av den här kalibern vi pratar om kräver faktiskt en hel del kontinuerligt pyssel för att hålla sig fräsch. Visserligen kan man ju om man har ekonomi för det betala olika serviceföretag för att sköta om båten, men då brukar det handla om de stora jobben under hösten/våren, typ vinterförvaring, vårrustning, etc. Om man inte är båtägartypen tror jag inte att man hyr in någon som kommer och fixar smådetaljer under säsongen, man låter det bara vara, oavsett om man har gott om pengar.

Det känns alltså bäst att köpa en båt av någon som (a) är intresserad av båtar och (B) är en händig person som gillar att pyssla med båten. I mitt fall nu i augusti var visserligen säljaren en som inte begrep ett dugg om båtar, men som bara hade haft den en och en halv säsong och i alla fall haft den varvsskött och inomhusförvarad. Ägaren före honom var däremot en göteborgare som hade köpt båten ny och var extremt pysslig och händig, vilket är hur uppenbart som helst när man ser båten. Under en timmes telefonsamtal med honom fick jag veta detaljer om båten som jag knappt tror att ens tillverkaren känner till.

Kolla med så många tidigare ägare som möjligt, även om båten är importerad från t ex USA brukar lite detektivarbete ge resultat, fabriken kan oftast hjälpa till att ta reda på vem som köpte båten ny och sedan är det bara att ringa och nysta vidare i kedjan.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med Båt är svårare än man föreställt sig, speciellt om den ska innehålla allt från rätt propellervinkel till ej läckande packningar i toaletten och dess utom inte vara full med vatten i skrymslen och ha en lyster så man skall kunna spegla sig , inte dra förmycket soppa och inte kosta förmycket pengar.

Jag tror att markanden suger just nu , visst kan man göra billiga affärer men mycket är nog den skit ingen blev av med i sommras, eller dom som forfarande vill göra snabba pengar på privatimport som knappast vet färgen på kapellet eller om det är Alfa eller Bravo.

Det låter som att du vill ha något gediget och äkta, vänta då tills markanden vaknar igen, då kanske vissa kan tänka sig att byta eller sälja igen, vad har du för plan för din nuvarande båt, har inte den ett bra skick och är värd mycket i inbyte hos båt- handlare. Dom sitter troligen på högt kapital, med höga avskrivningar räntor på båtar i fulla lokaler. kolla på något som verkar bra, kör en besiktning och begär åtgärder på det du inte tycker e ok, eller förhandla dig till prylar och förbättringar i priset. kanske till och med förvaring, service och konservering, båttenmålning inför nästa år så slipper du det tills nästa höst..

tänk inte så mycket pengar, täck kostnader istället

Så hade jag gjort om jag skulle bytt båt nu..

// P

Senast ändrad av Fyrtel | 27 oktober 2008 | 15:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du det är betydligt svårare än man tror att hitta det man vill ha, speciellt om man söker något som är i vettigt skick och där allt fungerar, en utopi kanske?

Känns som att utbudet suger lite nu. Det kommer inte ut så mycket nya på blocket eller båtbörsen...Men visst, de som ligger ute verkar vara sådana som vill sälja NU och inte i vår, därmed borde det vara ganska bra prutläge?!

Vad gäller min Nimbus, eller rättare sagt före detta Nimbus, så är den såld och levererad sedan någon månad tillbaka, vilket känns otroligt skönt, då den var alltför liten för oss...

Angående pengar så är det så att jag mer än gärna lägger mer pengar än jag tänkt om rätt båt dyker upp. Är inte beroende av om räntan sticker åt skyarna eller ej då båten ej skall belånas.

Men man sätter ju upp en ungefärlig summa på vad man har tänkt spendera på inköpet, sedan måste man ju räkna med diverse påkostnader/reparationer osv.

Du har helt rätt i att givetvis kan det vara mycket värt att få saker på köpet istället för att få ner priset några tusen spänn....

Jakten fortsätter...

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...