Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
forgus31

Eviga frågan ta båten upp eller inte?

Rekommendera Poster

I dagens vackra väder tog jag en tur till Rörö. Värmen på i kajutan och styrautomaten skötte det mesta av finstyrningen. En liten koll ibland om nytillkomna båtar men rätt glest och lättseglat.

En spatsertur till ICA för en glass. Inga andra gästbåtar i hamnen. Undrar om det kommer några i kväll för att grilla.

Hamnen stängde faciliterna 29/9 men bryggorna ligger där dom ligger tomma och inbjudande till långsidesliggning. Grillplatsen finns där likaså.

Men dessvärre ska båten upp nästa vecka så nu var det sista turen.

Bu-hu!

Ska man strunta att ta upp båten nåt år? Med värme i båten kan man segla så länge inte isen blir för tjock. Alltid tomt i hamnarna och helt gratis?

Nån som brukar vintersegla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag förstår dig mycket väl.  Själv tog jag upp båten rekordtidigt i år och sjösätter rekordsent nästa år.  Allt bara för att skrovet ska få torka ur ordentligt.  Sedan ska hon fixas för att ligga i året runt.  En rejäl epoxybehandling bland annat.  Så efter nästa sjösättning är det meningen att hon ska upp på land en sommarvecka varannat år för målning/inspektion.  Nästa sommar tänker jag korta min sommarsemester med en vecka och istället ta ut den nov/dec.  En veckotur i Stockholms ytterskärgård måste vara magisk då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda tråkiga är att det blir mörkt på en gång. :/

 

Men jäklans va fint det är där ute på hösten/vintern :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ordinär och välhållen plastbåt borde väl räcka med att ta upp vartannat år?! För egen del har ja en gammal (snart 100 år) snipa med kärnfuruskrov och plastad på utsidan. Insidan linoljas (ospädd rå,kallpessad jungfrulinolja) över vattenlinjen 2-4 gånger per sessong, och åtskilligt under vattenlinjen då hon är uppe på land.

På 15 år har hon seglats från islossning till isläggning och frusit inne ett par tre gånger, utan några som helst skador. Och tillbaka i hennes historia har hon säker gjort det åtskilliga gånger (då ej plastad).

Höst/vintersegling är obetalbart!!

 

 

post-1968-1394235654,5425_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett himla slit med av och påmastandet. Vi har en rätt tung mast och det kunde vara skönt att slippa kånkandet nåt år. Men man har sina vanor och är rädd för vad som kan hända om isen slår till. T.ex kan toan frysa sönder. Bottenventiler är ett annat kapitel som avhandlas här på MG rätt ofta. Men med täta besök på båten ska det nog gå att övervintra den i vattnet.

Det skulle vara en höjdare att glida runt i skärgårn en solig vinterhelg. Lägga sig bredsides i vid en Marstrandsbrygga och med med vinterpälsen på ta en promenad runt ön. Sen sätta in en frestande bild i MG med en kobbe belyst i lågt stående motsol med öppna havet i bakgrunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån form av grundvärme i ruffen å en vattenvirvlare så båten ligger flott, borde väl funka, kostsamt?

 Ett tips ja fick för länge sedan -troligen för mindre båtar - är att köpa en stor/stark vattenpump för akvarier, lär kosta mindre än hälften av vad en dito avsedd för båtar?

Den ordinära ruffade segelbåten med bermudarigg är ju inte konstruerad med tanke för segling i minusgrader, därför kan en hel del kinka, utan speciella förberedelser/insatser.

Men den som prövat höst/tidig vår/-vintersegling fortsätter ofta!

Bild: En kopp varm te* sitter fint!

*organic Keemun, kallas de svarta teernas champagne, mild och mjuk smak (Gröna teimporten/www.gronateimporten.se).

 

post-1968-1394235654,7612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år blir det premiär för vår del - vi låter båten ligga kvar i vattnet. Ska bli härligt med vinterseglingar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, spännande!

Säg till om du behöver t.ex en kock, chief, navigatör (hittar bra till Marstrand t.ex) , rorsman eller en enkel fördäcksgast.

Hälsningar

också Bosse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmer toan, när den är tom och jag hör att det bubblar på utdsidan stänger jag kranen. En veke av pappershandukar stoppas ner i toan för att suga upp de sista dropparna. Vattnet in till toan, slangen lossas och vattnet blåses ut, stänger när det bubblar. Inga skador på skrovet, vid gång i is, däremot är det propellern som får stryk vid gång i tjock is.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer att ha kvar båten i år, ser också tjusningen med att ha nästan hela skärgården med alla hamnar helt för sig själv. Vi har en Glembring 4kw vattenburen i båten, så det lär ju värma på ordentligt. Har inte provat den i  minusgrader ännu men det blir rena rama bastun nu så det blir nog inga bekymmer.

Ser verkligen framemot soluppgång, bleke,varm oboy och morgontofflor i en skärgård täckt i vinterskrud.

Tittar man statistiken på de olika väderstationerna som är placerade runt om på västkusten så kan man ju konstatera att det inte blir så fasligt kallt och dessutom inte heller direkt några långa perioder. En vanlig vinterdag är ju i princip lika kall, eller varm om man vill, som en kass sommardag.

Dock är det de korta dagarna som känns trista.

Båten är köpt för att användas, det är bara materia, Livet är kort, fyra semesterveckor ännu kortare.

Väl bemött/Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ligga kvar i samma som sommarhamnen så förtöj väl och se upp för Stora Nauticat..Skrattande

 

/J-O, PrimeX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med Flygfisken (ljusblå racern på bilden), min första racerbåtsupplevelse skedde i 10-årsåldern med första exemplaret.

När det gäller att vara till sjöss höst/vinter och tidig vår bör det påpekas med emfas att förutsättningarna är helt annorlunda än under varma sommardagar, och därför ska speciella försiktighetsåtgärder vidtagas. Här nåra exempel:

-kolla försäkringen, ofta behövs ett tillägg utanför vanlig båtsessong.                                

-Meddela  färdrutten till angöriga och/eller vänner.

-Var minst två ombord.

-Vidtag extra åtgärder för att inte dratta i vattnet, flytvästen hjälper inte mot nerkylning/köldchock. Man drunknar inte i första hand vintertid, man fryser ihjäl, och det går betydligt fortare än man kan ana! Ett bra litet tips för att känna på hur kallt det kan vara är att innan man ger sig iväg; ta av skor å strumpor å gå ut i vintervattnet å stå kvar 1/2 minut! (för fler tips/artikelkopia Vinter till sjöss BN 12-99; slungudden@spray.se).

Bild: Skeppshunden Tösa (ras; dansk/svensk gårdshund).

 

-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,Flygfisken är min första racerbåtsupplevelse med :) Har nu totalrenoverat den, plastat om med stringers osv. En båt jag kommer att behålla nu då den har affektionsvärde för mig samt ett allmänt historiskt värde.

Tillbaka till tråden, Ja, självklart måste man vidtaga alla åtgärder som säkrar en trygg segling. Och givetvis kryddar man rikligt med god sjömansskap så blir det nog en härlig säsong också. Överlevnadsdräkter står på inköpslistan. Båten ligger förtöjt i flytbrygga där det är skyddat och strömt. Brukar ligga ett tiotal båtar året runt. Ström finns så en frostvakt är installerad.

Jag har hört att man kan istället för glykol i septitanken hälla i matolja istället, låter miljömässigt vänligare. Någon som vet om det är ett tillfredställande alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Septitanken behöver inte glykolbehandlas. Töm tanken, står det kvar några liter, fekalier så gör det inget om det fryser, isen kan ju expandera fritt i tanken. Jag pumpar tomt, och har glömt tanken de senaste 10 vintrarna. Allt har fungerat skitbra. Det är frostsprängningen som är problemet när inte isen kan expandera i kranar och rör. 

post-571-1394235656,9616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra, jästa fekalier kanske rent av har lägre fryspunkt?

Ja, det är frostsprängningen jag är mest bekymrad över, vid en eventuell elavbrott, som i regel kommer alltid då det är som kallast, då tappar jag funktionen av frostvakt. Jag har planer på att ta upp båten en kort sväng i November och byta bordsgenomföringarna samt ventiler. Räknar med 2 helgers jobb. Dessa är av mässing nu och jag har blivit lite avskräckt av bilder som jag sett här på maringuiden.De kan vara helt uppluckrade på insidan.Läskigt.

Vet inte när dessa är bytta, förra ägaren har inte gjort det och han hade båten i 5-6 år.

Frostvakten består av ett litet element på 200W.

Är det någon som har råkat ut för en frostsprängning båten liggandes i vatten, tänker på genomföringar och ventiler,ja,sådant som kan bli ödestigert. Erfarenheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag litar inte på frostvakter, har ingen el eller uppvärming på vintern. Bara vinterkonserverar och dränerar. Har en termostatblandare till dusch för att få tempererat vatten till tvättstället, den glömde jag dränera och givetvis frös den sönder. Enda tillbudet hittils, förutom sönderkörda propellrar i isen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för avsikt att låta båten ligga i i vinter. Vet inte om jag ska bygga över båten eller inte. Va säger ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer inte bygga över båten,blir för mycket meck när man ska ut och segla. Varför vill du bygga över båten? Båten tål ju lite väta :) tror dessutom att en överbyggnad skulle fungera som vindfång och senare resultera i att saker går sönder och att båten din eller nån annans båt repas mm. Menar bara att det kanske skapar mer oro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...